Menu Zavřít

Systém elektronického mýtného v Polsku dodá firma Kapsch

5. 10. 2010
Autor: profit

Elektronický systém pro výběr mýtného od nákladních automobilů a autobusů v Polsku postaví rakouská firma Kapsch, která ho vybudovala a provozuje také v Česku. Kapsch ve výběrovém řízení, které vypsalo polské ředitelství silnic a dálnic, porazilo mezinárodní konsorcium MyToll.

Autor: archív Profit

Nákladní auta a autobusy mají elektronické mýtné na velkých polských silnicích a dálnicích začít platit od začátku července příštího roku. Bude se to týkat 630 kilometrů dálnic, asi 570 kilometrů rychlostních silnic a asi 400 kilometrů jiných dálkových silnic. Kapsch tvrdí, že systém vybudovat stihne. V roce 2018 by náklaďáky a autobusy v Polsku měly platit na asi 7600 kilometrech silnic a dálnic. Ředitelství silnic a dálnic si slibuje, že mezi lety 2011 a 2018 na silničních poplatcích do státní pokladny přiteče 19,5 miliardy zlotých (asi 120,6 miliardy korun). Podle mluvčího ředitelství silnic a dálnic Marcina Hadaje příjmy pro stát v jednotlivých letech budou v rozmezí od 360 milionů do 3,7 miliardy zlotých (2,23 miliardy až 22,9 miliardy korun).

Elektronické mýtné nahradí viněty, které se používají nyní. Řidiči osobních automobilů, kteří jezdí po zpoplatněných dálnicích a nechce se jim zastavovat u mýtných bran, si budou moci koupit palubní jednotku a platit elektronicky.

Firma Kapsch svůj mikrovlnný systém v Polsku nabídla za 4,9 miliardy zlotých, její konkurent MyToll za 6,5 miliardy zlotých. Polská vláda do něho přitom původně chtěla investovat jen 3,9 miliardy zlotých.

bitcoin_skoleni

Karel Feix, ředitel českého zastoupení Kapsch, který zároveň působil jako poradce v polském tendru, ČTK řekl, že Polsko, Česko a Rakousko, by spolu mohly jednat o propojování systémů, aby například řidičům kamionů pro placení v těchto zemích stačila jen jedna palubní jednotka.

V Česku autodopravci za první tři čtvrtletí letošního roku zaplatili 4,8 miliardy korun, což je o 16 procent více než ve stejném období loni. Vybrané částky nejsou čistým výnosem pro stát. Ministerstvo dopravy posílá společnosti Kapsch splátky za výstavbu systému a každoročně firmě platí i za služby spojené s vybíráním mýta.

  • Našli jste v článku chybu?