NOVÁ TATRAT - 810 Kopřivnická Tatra nabídla armádě náhradu za legendární Pragu V3S. Jde o těžký nákladní automobil T-810, jehož první kusy dodal výrobce na konci června k testování. V budoucnu by mohl být k dispozici i pro komerční využití.
NOVÁ TATRAT - 810 Kopřivnická Tatra nabídla armádě náhradu za legendární Pragu V3S. Jde o těžký nákladní automobil T-810, jehož první kusy dodal výrobce na konci června k testování. V budoucnu by mohl být k dispozici i pro komerční využití.
Vozy Praga V3S sloužily od padesátých let až do dnešních dnů armádě jako hlavní transportní automobily. Měly vysokou světlost a náhon na všech šest kol, takže mohly i do těžkého terénu. V komerční oblasti sloužily jako zemědělská a stavební vozidla, dodnes je lze na silnicích vidět především jako autojeřáby.
Jenže Pragy jsou dnes několik desítek let staré a česká armáda se v roce 2003 začala ohlížet po náhradě. Ve hře byly značky jako Renault, Mercedes nebo Iveco, a také kopřivnická Tatra, která se dosud specializovala na těžkou stavební techniku. V armádním výběru Tatra nakonec uspěla a veřejnosti nedávno poprvé předvedla nový model T-810.
Auto není úplnou novinkou, jedná se o výraznou modernizaci a rekonstrukci vozidla ROSS 210.12 VV 6×6, které bylo zavedeno do armády již v roce 1997. Jde o třínápravový terénní automobil o takzvané vysoké průchodivosti, který je určen pro převoz materiálu a osob na silnici, pro jízdu v obtížných terénních podmínkách a pro vlečení přívěsů. Má trvalý pohon zadních náprav a připojitelný pohon přední nápravy. Podvozek s portálovými nápravami a nýtovaným a šroubovaným žebřinovým rámem umožňuje montáž speciálních nástaveb, skříňových karoserií, kontejnerů a dalších užitkových modifikací.
Modernizace spočívá podle výrobce především ve zlepšení výkonových, provozních a užitných parametrů vozidla rekonstrukcí nebo záměnou celků a agregátů. Nový je šestiválcový motor Renault s emisemi podle normy EURO III a také brzdy se zvýšeným účinkem a ABS, rekonstruované portálové nápravy, nová převodovka a rozdělovací převodovka, kabina, závěsné zařízení pro tažení přívěsů a upravená elektroinstalace. První třicítku nových vozů by měla Tatra dodat armádě letos v listopadu, většinu aut by měli vojáci obdržet příští rok.
NÁKLADNÍ VOZY TATRA
* první nákladní automobil vyrobila kopřivnická továrna Ignáce Šustaly v roce 1898
* kopřivnické nákladní vozy TL 4 používala již c. k. rakousko-uherská armáda.
* k nejúspěšnějším nákladním vozům patří model T-111 (vyráběl se v letech 1942 až 1962)
* koncepce nákladních vozů s tuhou centrální rourou a výkyvnými bezkloubovými polonápravami byla základem pro řady nákladních automobilů T-138 (od roku 1959), T-813 (od roku 1967), T-148 (od roku 1970) a T-815 (od roku 1983)
* modelová řada T-815-2 se stala předlohou pro současnou obchodní řadu TERRNo1 (od roku 1998), společnost nyní nabízí těžké vozy do složitých pracovních podmínek (řada Jamal), vojenské modifikace (řada Armax) i speciální vozidla (řada Force)
PANCÍŘ V PODLAZE I KABINĚ
Zajímavé jsou úpravy T-810 dělané speciálně pro armádu. Jde o pancéřovanou podlahu pro ochranu posádky proti střepinám protipěchotních min a ručních granátů a možnost úplného přídavného pancéřování kabiny na některých provedeních.