Menu Zavřít

Tajemství Topolánkova batohu

18. 5. 2007
Autor: Euro.cz

Premiér vyhověl Tlustému: kdo tady mluvil o reformě?

Tlustý se nají a batoh zůstane celý. Premiér Mirek Topolánek a jeho vláda minulou středu našli způsob, jak alespoň formálně obejít námitky jednoho z největších kritiků chystaných reforem, poslance za ODS a exministra financí Vlastimila Tlustého, a neměnit na připravovaných krocích ani čárku. Šéf kabinetu prostě přestal reformě říkat reforma. „Jde o balík stabilizačních opatření, která jsou spíše novelami současných zákonů a nikoho by neměla vyděsit,“ ubral plyn. „Je to pouze souhrn parametrických změn, které nám umožní sestavit rozpočet na rok 2008, zastavit pád veřejných financí a vůbec realizovat reformy, jež jsme slíbili v programovém prohlášení,“ prohlásil, ačkoli ještě pár dny předtím tvrdil, že vláda nejdříve schválí první třetinu samotných reforem. Tlustý dal před měsícem Topolánkovi nůž na krk, že pro balík změn nezvedne ve sněmovně ruku, pokud vláda buď obsah balíku více nepřizpůsobí původním plánům ODS, nebo jej nepřejmenuje na úsporný balíček a nezmizí z něj symbolická patnáctiprocentní daň, na níž si Tlustý činí autorský nárok. „Myslím, že jste si museli všimnout, že jeden z hlavních požadavků Vlastimila Tlustého, který může být realizován, byl naplněn,“ ohlásil šéf vlády. Tlustého alternativní návrh by podle ministra financí Miroslava Kalouska z KDU-ČSL znamenal zvýšení rozpočtového deficitu. Topolánek jej dokonce označil za tak revoluční materiál, že se ani nehodí do doby, kdy mají být stabilizovány veřejné finance. „Reformní étos ve společnosti není,“ přiznal předseda vlády pro Českou televizi. „Když se říká reforma, vždycky úplně ztuhnu,“ dokonal svůj náhlý obrat. Zbývá si počkat, jestli vláda příští středu, kdy chce své daňové, sociální a zdravotnické změny upřesnit a svázat je do jedné normy s názvem Zákon o stabilizaci veřejných financí, neohlásí rovnou daň v „netlustovské“ výši 14,9 procenta.

Plnou parou vzad.

Snaha získat si Tlustého hlas není jediným důvodem korekce vládního kurzu. Proč by kabinet nevyužil ironického volání odbojného poslance po odpískání reformní rétoriky, když po radikálních reformách není velká poptávka ani u řady koaličních poslanců, ani u veřejnosti? Topolánek přiznal, že jej zaskočila negativní reakce lidí i firem na úvahy o zrušení stravenek. „Už na první vlaštovce jsme se zasekli,“ posteskl si. I lidovci tlačili na ministra zdravotnictví Tomáše Julínka, aby v rámci zdravotnické reformy odpustil poplatky u lékaře dětem do patnácti let (počítá se s placením od tří let) a těhotným ženám (Julínek jim chce odpustit jen platby týkající se jejich těhotenství). Výsledek této diskuse zatím není jasný - po devítihodinovém jednacím maratónu ministři KDU-ČSL minulou středu spokojeně tvrdili, že jim Julínek vyhověl, zatímco ministr tvrdí opak. „Opatření by jednak znevýhodnilo pediatry, jednak by v resortu chyběly stamiliony korun,“ trvá Julínek na své představě, kterou podle jeho vyjádření lidovečtí ministři akceptovali. Někteří lidovci podporu reformě dokonce neoficiálně podmínili tím, že Topolánek neodvolá z vlády vicepremiéra Jiřího Čunka, ačkoli jej žalobci chtějí poslat před soud kvůli jeho vsetínské korupční kauze.

Může za propad.

Šéf klubu ODS ve sněmovně Jiří Tluchoř po úterní schůzi prohlásil, že kromě (nepřítomného) Tlustého se všichni poslanci staví za vládní reformu. Exministra financí však Topolánkův verbální obrat evidentně neuspokojil, protože na 23. května svolal do sněmovny odborný seminář ke svému návrhu zákona o daních z příjmů. A ani Topolánek vůči Tlustému nezakopal válečnou sekeru, když jej v rozhovoru pro Českou televizi učinil zodpovědným za aktuální propad preferencí ODS. „Voliči nikdy neodpustí politickým stranám nejednotnost, nesvornost, a v tomto smyslu působení Vlastimila Tlustého má vliv i na preference,“ prohlásil doslova. Potíže ale Topolánek může mít při schvalování reformního balíku ve sněmovně i s lidovci Janem Kasalem a Ludvíkem Hovorkou, jimž vadí dopad změn na střední vrstvu. Nejisté jsou zatím i hlasy smluvně podchycené dvojice Miloš Melčák a Michal Pohanka. Není divu, že se premiér pokouší shánět podporu u sociálních demokratů, což je zřejmě další důvod utlumení reformního úsilí.

Miloš Zeman by to neudělal jinak.

Stejně jako loni na podzim Tlustý se i Topolánek před týdnem rozjel na Vysočinu za expremiérem Milošem Zemanem, s nímž podle svých slov strávil velmi příjemný večer. “Miloš Zeman má vliv na celou řadu poslanců a v momentě, kdy budu schopen se s ním dohodnout, je docela pravděpodobné, že se domluvím i s některými poslanci,“ komentoval svou cestu. Zemanův vliv prý nepřeceňuje, ale bývalý šéf ČSSD podle Topolánka dokáže uznat, že v době ekonomického růstu se měly platit staré dluhy a že změny na výdajové straně rozpočtu jsou nutné, přičemž Zeman sám by je údajně neudělal jinak. Možná i proto nyní Topolánek nazývá svůj batoh reformou veřejných financí, aby více vynikla podobnost s tou Vladimíra Špidly z roku 2003, a získala si tak důvěru části ČSSD.

Ústupky zprava.

Přesto vláda minulou středu vyšla vstříc i kritice zprava. Oproti dosavadnímu plánu se rozhodla, že nebudou uplatňovány daňové paušály u živnostníků, že obce si samy budou moci určovat, zda zruší daň z nemovitosti u zemědělské půdy, a že firmy budou moci využívat výhodnější plovoucí parametr u daně z úroků. Na přání zelených odklepla i tři nové ekologické zákony o zdanění elektřiny, plynu a uhlí, a to bez jakékoli osvobozovací výjimky. Při finálním pokračování vládní debaty o batohu 23. května se podle Kalouska bude především rozhodovat, která osvobození od daně a jaké odečitatelné položky budou zrušeny.
Topolánek vyloučil, že by koalice spojila se schvalováním reformního batohu hlasování o důvěře, a tím svůj osud. „To jsme nikdy neřekli,“ zdůraznil. Plán na vyvolání předčasných voleb je podle něj jiný. Teprve nepůjde-li sestavit reformní rozpočet, pokusí se vláda neprojednat po dobu danou ústavou některý ze zákonů, aby prezident mohl rozpustit sněmovnu.

Tlustý dobrý pro Čínu.

Kalousek nevyloučil, že nějaké dílčí změny vládní návrh ještě dozná, Tlustého alternativa je však údajně nepoužitelná. „Byla předložena s tím, že jde o zjednodušení zákona o dani z příjmů, ale opak je pravdou,“ domnívá se. Zrušení osvobození od daně by podle něj vedlo k tomu, že by řada lidí musela podávat daňová přiznání, což by vedlo k výrazné komplikaci. „Formuláře by musel někdo převzít, evidovat, kontrolovat, muselo by to být spravovatelné,“ vysvětlil Kalousek. Stejně tak Tlustého záměr podpořit střední třídu je prý ve skutečnosti „bezkonkurenčně největším zdaněním od roku 1989“, protože velká většina rodin s dětmi v této skupině by byla zdaněna nad současný stav. „Chce-li vláda používat daně jako nástroj k motivaci nebo demotivaci rodin s dětmi, pak to je opatření, které bych pochopil třeba pro demografickou křivku v Číně,“ prohlásil Kalousek s úsměvem. Vyzdvihl sice Tlustého návrh řešení daňových odpisů, dokonce by je prý rád zapracoval do reformy, ale až v budoucnu.

Jsme jinde než Slováci.

Topolánek o Tlustého návrhu soudí, že jde o nerealizovanou verzi slovenské reformy. Český vládní stabilizační balík však podle něj nemá méně reformní charakter, než jaký měla svého času reforma slovenského premiéra Mikuláše Dzurindy. „Rozdíl je ale v tom, že česká ekonomika je dnes v úplně jiné kondici, než byla ta slovenská před zahájením Dzurindových reforem,“ zdůraznil premiér.

MM25_AI

Co osvobodit od daně?

Vládu podle ministra financí Miroslava Kalouska čeká příští středu složitá debata, co má být osvobozeno od daně z příjmů a které ze současných několika stovek odečitatelných položek mají být zrušeny. Kalousek položky rozdělil do tří košů:
1. Nelze zrušit. Položky, jejichž zrušení by zjednodušilo zákon, ale naopak zkomplikovalo správu daní kvůli nárůstu počtu přiznání. Příklad: zemědělská činnost nepodnikatelského charakteru.
2. Dobře zachovat. Položky, jejichž zrušení by zjednodušilo zákon i správu daní, ale vláda by tím rezignovala na motivaci občanů. Příklad: podpora vědy a výzkumu, slevy na dani na děti, stavební spoření, hypotéky.
3. K diskusi. Položky, jejichž zrušení by zjednodušilo systém, za nimiž však stojí různé lobbistické zájmy. Příklad: dary zoologickým zahradám. Při posuzování těchto položek nelze podle Kalouska postupovat technicky, protože je to politikum.

  • Našli jste v článku chybu?