Yandex, který chce uvést...
Celý podtitul: Yandex, který chce uvést své akcie prostřednictvím Nasdaqu, rychle inovuje, aby odrazil amerického giganta
Chcete se dozvědět vzdálenost Moskvy a Sankt Petěrburgu, potřebujete znát nejlepší místo, kde si dát boršč, nebo počasí v Novosibirsku? Ve většině světa byste si odpověď vygooglovali. Rusové si ji však spíše najdou na stránkách Yandexu.
O vyhledávači Yandex slyšel mimo Rusko málokdo, to se však brzy může změnit. Yandex ovládá 44 procent ruského trhu - o deset více než Google - a v Evropě je nyní druhým největším vyhledávačem, uvádí výzkumná firma comScore. Očekává se, že letos na podzim Yandex uvede své akcie na Nasdaq, což mu přinese dvě miliardy dolarů. To by byla dosud největší ruská primární emise akcií (IPO) technologické firmy - hodnota společnosti se pohybuje kolem pěti miliard dolarů. Ačkoli Yandex odmítl uvedení na burzu komentovat, analytici a investoři očekávají trhák. „Toto IPO by mělo být velmi populární především mezi investory lačnými proniknout na ruský internetový trh,“ říká Konstantin Bělov, analytik z moskevské banky Uralsib.
Je to trh, který slibuje velký růst. Přestože je dosud online pouze čtvrtina Rusů, vysokorychlostní připojení začínají mít i malá města. Vysokorychlostní připojení má v současnosti zhruba desetiprocentní podíl, ale do roku 2010 by se mělo ztrojnásobit. Google očekává, že trh pro reklamu spojenou s vyhledáváním vzroste z loňských 200 milionů na jednu miliardu dolarů v roce 2010.
Yandex by měl z této expanze nejvíce těžit. Jeho spoluzakladatel a generální ředitel Arkadij Volož, absolvent matematiky na Gubkinově institutu ropy a zemního plynu v Moskvě, začal podnikat v osmdesátých letech, kdy dovážel počítače. Během devadesátých let se jeho byznys rozrostl o software a spolupráci s lingvisty na programu, který komplexně zvládl ruskou gramatiku. Volož se domníval, že aplikace má potenciál coby vyhledávač a pokusil se ji prodat internetovým portálům.
Když se portály nechytily, Volož v roce 2000 založil s partnery vlastní společnost. Díky vysoké kvalitě vyhledávání Yandex rychle nahradil Rambler, který v Rusku tehdy vedl. Od té doby výnosy Yandexu - většinou z reklamy - rostly ročně dvojnásobně a v roce 2007 dosáhly 167 milionů dolarů. „Yandex se soustředil na vyhledávání a vyvinul skutečně dobrý vyhledávač,“ říká Vladimir Dolgov, šéf Googlu v Rusku.
Posílit a zaútočit
Google však má také skutečně dobrý vyhledávač a v Rusku se výborně uplatnil. Americký gigant otevřel svou první kancelář v zemi v roce 2006. Od té doby vzrostl jeho podíl na trhu z pěti procent na více než třetinu, uvádí comScore. Jeho popularitě pomohl jednak zlepšený vyhledávací algoritmus přizpůsobený jazyku a jednak nové na Rusko zaměřené verze mezinárodních služeb, jako jsou YouTube a Google Maps.
Yandex bude mít v této oblasti tvrdou konkurenci. Zatím se však brání vlastními inovačními nabídkami. Yandex Money, internetový platební systém, umožňuje zákazníkům nakupovat online s pomocí karet, které lze koupit ve stáncích. V červenci chce Yandex kvůli posílení svých dopravních informačních služeb koupit Smilink, společnost, která sleduje dopravu v ruských městech. V roce 2007 Yandex získal MojKrug.ru (Můj okruh), stránku sociální sítě pro obchodníky. Tato strategie představuje velkou změnu pro Yandex, který se rozvinul díky důrazu na vyhledávání jako svého základního byznysu. Analytici však tvrdí, že diverzifikace je pro společnost krok správným směrem kvůli konkurenčnímu tlaku firem, jako je Google.
Přestože Yandex ztrácí ve srovnání s Googlem podíl na trhu, má coby místní hráč výrazné výhody. Čína i Korea mají silné domácí vyhledávací společnosti, jimž se podařilo udržet v konkurenci světových gigantů díky většímu porozumění domácím trhům. „Ohledně Yandexu jsem optimista,“ říká Anton Vorychalov, analytik moskevské poradenské společnosti IKS. „Google by mohl získat slušný podíl na trhu, ale národní hráči budou vždy zaujímat vedoucí pozici.“
Praporek s. 60: S rozšiřováním vysokorychlostního připojení v Rusku by si Yandex mohl udržet velký růst, přestože ztrácí podíl na trhu
Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Marjánka Růžičková