Perfektní kombinace na silnice i do terénu
Nelze ho zařadit do žádné běžné škatulky, jako jsou SUV, off-road a podobně. Volkswagen Touareg jede dobře po silnici, na SUV má příliš vyvinuté schopnosti v terénu a proti čistokrevným off-roadům, které to nejlepší dají pouze zkušenému řidiči, umí zdolávat místy až neuvěřitelné překážky hlavně díky elektronice, jíž je doslova prošpikovaný.
Prvním dojmem po usednutí za volant je úžasný přehled. Vůz je poměrně vysoký a navíc lze výrazně přizvednout sedačku řidiče, nastavitelnou v dvanácti různých směrech. Sedadlo i přes poskytnuté pohodlí dobře drží řidičovu polohu. Zbytek interiéru by se dal shrnout jako tlačítkový ráj. Ovladače všeho jsou všude a hezkých pár desítek kilometrů trvá, než si člověk zvykne na to, kde který hledat. Vůz disponuje například nezávislým topením, které lze naprogramovat na spuštění v určitý čas pomocí malého displeje u vypínače vnitřního osvětlení. Ovládání redukované převodovky a světlé výšky vozu leží na středovém panelu, tempomat, rádio a palubní počítač se ovládají z volantu.
Na asfaltu touareg sedí pevně a v zatáčkách se téměř vůbec nenaklání díky pneumatickému odpružení, reagujícímu na styl jízdy. V případě potřeby komfortně naladěný vůz okamžitě ztvrdne a umožní ostrý průjezd vlásenkou nebo prudký vyhýbací manévr. Tuhost tlumičů umí Volkswagen nastavit i napevno ve dvou režimech Comfort a Sport, přičemž druhý jmenovaný je vhodný i do terénu.
Touareg se na silnici skvěle ovládá díky přesnému řízení s extrémně účinným posilovačem, který ve vyšších rychlostech ztuhne a podává přesné informace o stavu podvozku. Ten je naladěný tak vyváženě, že ani s vypnutým elektronickým stabilizačním programem ESP ho na suché silnici nešlo dostat do limitního stavu. Přesné a ostré jsou i brzdy, což je u vozu s hmotností přes dvě tuny naprostá nutnost.
Testovat touareg jen na dálnici by ale byla nuda. Polní cestu ve voze nepoznáte od silnice, a tak je potřeba vyzkoušet jeho terénní schopnosti v lese. V případě potíží je možné vypnout mezinápravový a zadní diferenciál, dokonce i stabilizátory náprav, takže každé kolo, i když se nachází v jiné výšce, může zabírat až sto procenty výkonu motoru. Touareg pak umí stoupat do pětačtyřicetistupňových svahů, zvládne boční náklon pětatřiceti stupňů a v praxi to vypadá tak, že připomíná spíše tank.
Uzávěrky diferenciálů nepomohly až při přejíždění břehu vyschlého potoka. Výškový rozdíl mezi levou a pravou stranou vozu činil zhruba metr a na kombinaci jemného štěrku s blátem „tank“ rezignoval. Stačilo však vytáhnout lano, protáhnout kolem stromu a silou tří a půl tuny tahu vestavěného navijáku během několika vteřin problematické místo překonat. Přestože je v návodu k navijáku uvedeno, že se nejedná o jeřáb, byl jsem ujištěn, že vytáhnout kládu z rokle není problém. Tři vyvrácené suché borovice vytažené z několikametrového srázu to potvrdily.
I přes poměrně vysokou cenu se v Česku touareg prodává velmi dobře. Slušné pětatřicáté místo z celkových devadesáti dle statistik Svazu dovozců automobilů mu patří plným právem. Tak všestranných automobilů na trhu příliš není.
Klady
+ jízdní vlastnosti na silnici
+ schopnosti v terénu
+ výbava
+ výkon
+ brzdy
Zápory - vysoká hmotnost
Volkswagen Touareg 3V6 TDI
Motor: zážehový vznětový šestiválec
Objem: 2967 cm3
Výkon: 165 kW/225 PS
Převodovka: 6stupňová Tiptronic
Nejvyšší rychlost: 206 km/h
Průměrná spotřeba: 11 l/100 km
Cena: základní 1 260 400 Kč, testovaný vůz 2 610 900 Kč