VYZKOUŠELI JSME - LEXUS GS 450 HPodnikatelům a manažerům, kteří se chtějí odlišit zajímavou limuzínou, nabídla značka Lexus alternativu. Jde o model GS 450h se smíšeným pohonem.Koncern Toyota tvrdí, že automobilová budoucnost spočívá v takzvaném hybridním pohonu.
VYZKOUŠELI JSME - LEXUS GS 450 H Podnikatelům a manažerům, kteří se chtějí odlišit zajímavou limuzínou, nabídla značka Lexus alternativu. Jde o model GS 450h se smíšeným pohonem.
Koncern Toyota tvrdí, že automobilová budoucnost spočívá v takzvaném hybridním pohonu. To znamená v automobilu s klasickým zážehovým motorem, doplněným o alternativní hnací sílu. Tou jsou u Japonců elektromotory. Využívají sílu velkých niklokadmiových baterií, umístěných za opěradly zadních sedadel, které dokážou zajistit, aby vůz jel rychleji, a přitom ekonomičtěji a ekologičtěji než běžná auta. Ale kupní cena těchto strojů budoucnosti není právě malá.
Luxusní značka Toyoty Lexus, která po prodejních úspěších v USA zahájila celosvětovou expanzi, uvedla letos na český trh po hybridním terénním RX 400h také sedan GS 450h. Dvě tuny těžká limuzína stojí 1 679 000 korun. Za tuto cenu nabízí jedinečnost - hybridní manažerský vůz. Podobný nikdo v Česku neprodává. Zevnějšek i kabina vozu odpovídají standardům doby, nechybějí sedadla v kůži, elegantní palubní deska s centrálním monitorem a spousta elektroniky, která zahrnuje i kameru na zadním nárazníku.
Hlavním lákadlem GS 450h je ale smíšená pohonná jednotka. Skládá se ze zážehového motoru, dvou trakčních elektromotorů, generátoru a sady akumulátorů Ni-MH. Jejich vzájemnou součinnost, včetně rekuperace energie, řídí elektronika, která spolupracuje s aktivním podvozkem. Stejně jako v RX 400h tato poháněcí soustava spojuje výhody sériového a paralelního hybridního pohonu, takže GS 450h mohou pohánět jak zážehový motor a elektromotor současně, tak každý zvlášť.
Při redakčním testu se potvrdila dravost tohoto vynálezu. Na křižovatce limuzína stojí zcela neslyšně, ale na povel řidiče dokáže vmáčknout posádku do sedadel. Není divu, zrychlení stroje činí 5,9 sekundy. Jak to dokáže? Benzinový šestilitr s mohutným točivým momentem má výkon 296 kilowattů, což je více, než mají vojenské transportéry. K tomu je ještě třeba přičíst výkon elektromotorů, které v součtu podávají dalších 281 kilowattů, takže limuzína má sílu, která skutečně odpovídá tanku.
Výrobce udává jako průměrnou spotřebu 7,9 litru benzinu na sto kilometrů. Toho lze docílit, ale jen při pomalé jízdě osmdesátkou. Kdo si koupí lexus za 1,6 milionu, chce jezdit dvoustovkou. Při naší razantní jízdě ukazoval palubní počítač spotřebu kolem dvanácti litrů.
A co mínusy vozu? Zjistili jsme jediný vážný nedostatek, má dost malý kufr. Zavazadelníku totiž ubírají za zadními sedačkami místo baterie, takže jestliže se „nehybridní“ dvojče GS 430 chlubí 430 litry, do čtyřistapadesátky dáte jen 280 litrů. Výsledek testu: hybridní lexus je exkluzivní sedan pro úspěšné, v podnikání najde uplatnění jako nekonfekční manažerská limuzína.
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ Lexus GS 450 h nemá jako sedan možnost přestavby na N1. Je to auto pro náročné majitele velmi ziskových firem, kteří nechtějí jezdit v konfekci. Je elegantní, nabité elektronikou a má sílu tanku z druhé světové války. Jenom s kufrem je to slabší, místo mu kradou baterie.
TECHNICKÉ ÚDAJEmodel Lexus GS 450htyp vozu čtyřdveřový sedanmotor benzinový šestiválecobjem válců 3,5 litrumax. výkon 296 kWelektromotory 2 agregáty (134 a 147 kW)max. rychlost 250 km/hodzrychlení 0-100 5,9 sekundyspotřeba 7,9 l/100 kmkufr 280 litrůcena 1 679 000 Kč |