Britské automobilové linky finančně krvácejí...
Celý podtitul:
Britské automobilové linky finančně krvácejí a jejich indický majitel nedostává od Spojeného království žádnou pomoc
K předvedení nového vozu Jaguar XJ si společnost Tata Motors v červenci pronajala galerii v módní londýnské čtvrti Chelsea a zařídila, aby tam přiletěl Jay Leno a další hvězdy. Se svalnatým novým designem si tento automobil za 73 000 dolarů vysloužil nadšené kritiky. Zdálo se, že společnost Tata, jež před rokem zaplatila firmě Ford Motor 2,3 miliardy dolarů za automobilku Jaguar Cars a jejího bratrance Land Rover, má dobrý důvod k optimismu. Přesto nákup automobilek Jaguar a Land Rover pro Ratana Tatu, předsedu rozrůstajícího se konglomerátu Tata Group s majetkem 64 miliard dolarů i firmy Tata Motors, zatím nedopadl dobře. Jednotkové prodeje Jaguaru a Land Roveru byly ve druhém čtvrtletí o 52 procent nižší. Ve stejném období tyto značky ztrácely denně asi 1,1 milionu dolarů, čímž zatlačily jinak ziskovou firmu Tata Motors do ztráty 67 milionů dolarů. Tata pořád ještě potřebuje vynakládat ročně více než miliardu dolarů na výzkum a vývoj nových modelů a na to, aby energeticky náročné jaguary a land rovery splňovaly nové evropské emisní normy. Toto jsou některé z možností: nahrazení těžké oceli hliníkem a účinnější motory, například hybridní. Dne 26. srpna Ratan Tata v Bombaji hájil akvizice jako „velmi přínosné“ a místopředseda společnosti Tata Motors Ravi Kant 31. srpna uvedl, že výdaje na výzkum a vývoj budou patrně vynakládány ještě pět let. Financování veškeré této činnosti působí společnosti Tata starosti. Letos na jaře firma narychlo sehnala úvěr 480 milionů dolarů od Evropské investiční banky, aby její automobily mohly být ekologičtější, a chtěla dalších 290 milionů dolarů na krytí provozních nákladů automobilek Jaguar a Land Rover. Firma Tata však potřebovala záruky za úvěr od britské vlády. Podle členů vedení firmy chtěl výměnou za to ministr obchodu Peter Mandelson místo v představenstvu a právo vyhodit Davida Smithe, šéfa Jaguaru a Land Roveru. Firma to odmítla, v srpnu přestala jednat s vládou a získala záruky od soukromých bank. Britský kabinet tvrdí, že nemohl postupovat dál, když neměl jistotu, že budou chráněny peníze daňových poplatníků.
PRODEJ AKCIÍ?
Firmy Tata se tato zkušenost dotkla. „Poučili jsme se,“ prohlašuje jeden její řídící pracovník, jenž požádal, aby nebylo uvedeno jeho jméno, protože Tata se odmítla pro účely tohoto článku vyjádřit. „Stojíme na vlastních nohou.“ Tata snížila zásoby, čímž uspořila 250 milionů dolarů, ve třech britských továrnách zkrátila provoz na jednosměnný a zrušila přibližně 2500 pracovních míst. Odborový svaz Unite, který zastupuje pracovníky automobilek Jaguar a Land Rover, souhlasil se škrty ve výši 110 milionů dolarů, například v podobě zmrazení mezd a kratší pracovní doby. „Máme pocit, že Tata udělala přesně to, co je správné pro řešení (krize),“ uvádí odborový předák Dave Osborne.
Makléřská firma Indian Development & Finance Corp. odhaduje, že automobilky Jaguar a Land Rover budou krýt své náklady patrně až v roce 2011 – a k tomu bude třeba, aby se globální ekonomika odrazila ode dna a vznikly nové modely, jež umožní získat zpět podíl na trhu. A vzhledem k tomu, že Tata Motors má k dispozici méně než 300 milionů dolarů hotovosti, bude možná muset prodávat kmenové akcie, aby získala další finance.
Největší výdaje s největší pravděpodobností spotřebuje automobilka Land Rover, která bude asi vyžadovat zásadní přehodnocení, protože Američané a Evropané se vyhýbají sportovním užitkovým vozidlům. „Land Rover potřebuje vylepšit svou celkovou image,“ domnívá se Paul Newton, londýnský analytik výzkumné firmy IHS Global Insight. „Komplikací jsou obrovské sumy peněz, které to bude stát.“
***
/popisek v levé části foto na s. 64/
Předseda Tata radikálně snižuje náklady, ačkoli nejnovější Jaguar XJ je hitem kritiků
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl