Kopřivnický výrobce nákladních automobilů Tatra Trucks přesouvá část výroby na Slovensko. V prostorách bývalého vojensko-opravárenského závodu v Trenčíně plánuje vyrábět podvozky, kabiny a některé typy nástaveb, oznámila dnes společnost.
„Tatra jednoznačně patří na Slovensko, vždyť právě v regionu Pováží se dlouhá léta tato nákladní vozidla vyráběla. Jsme proto rádi, že se nám podařilo vrátit tuto legendu do Trenčína,“ říká Michal Baláž z nově zřízené společnosti Tatra Defence Slovakia. „Čeká nás hodně práce, ale v horizontu pěti let plánujeme proinvestovat tři miliony eur. Slovensku, a zejména Trenčínu a jeho okolí to přinese nejen množství nových pracovních míst, ale taky posílení pozice silného a prosperujícího regionu v oblasti strojírenské výroby.“
Start bude spíše komorní, firma počítá se vznikem zhruba padesáti pracovnách míst pro kvalifikované zaměstnance. Slibuje nicméně synergické příležitosti pro lokální výrobce specializovaných nástaveb na nákladní vozidla, což by mělo v regionu Pováží vytvořit několik stovek pracovních míst.
Firma plánuje navázat spolupráci s Fakultou speciální techniky Trenčínské univerzity Alexandra Dubčeka v oblasti duálního vzdělávání studentů. „Našim cílem je maximalizovat výrobu pro silové složky SR tak, abychom byli pro slovenskou armádu a ministerstvo obrany nejlepší volbou – ať už technikou, podílem výroby na území SR, ale i nabídkou služeb,“ poodhaluje Baláž, že od umístění části výroby na Slovensko si firma slibuje především lepší pozici v tamních armádních zakázkách.
https://autobible.euro.cz/kolos-si-rikala-pravem-osmikolova-tatra-813-utahla-az-100-tun/
Prostory bývalého VOP v Trenčíně si Tatra pronajímá od slovenského ministerstva obrany. Jeho šéf Jaroslav Naď spolupráci vítá s tím, že podpora rozvoje slovenského obranného průmyslu spolu s vytvářením pracovních příležitostí patří k prioritám jeho úřadu.
Druhý nejstarší výrobce nákladních vozů na světě (po Daimleru), jehož většinovým vlastníkem Tatry je skupina Czechoslovak Group Michala Strnada, zažívá poměrně úspěšné období. V pandemickém roce 2020 vytvořila provozní zisk půl miliardy a letos na jaře oznámila, že se bude společně s nizozemským DAFem podílet na dodání téměř devíti set vozů belgickým ozbrojeným složkám. Už z historických důvodů má Tatra neotřesitelnou pozici také ve vozovém parku Armády ČR.
Na Slovensko se Tatra vrací po 31 letech. Od roku 1958 měla pobočné závody v Bánovcích nad Bebravou a Čadci, o něž přišla v roce 1990 v souvislosti s privatizací a chystaným rozdělením Československa.