I po zahraniční expanzi řetězce Orea zůstane jeho prioritou Česko
Značka největšího hotelového řetězce v České republice, Orea, bude viset i na ubytovacích zařízeních v zahraničí. Společnost totiž rozšiřuje své aktivity i mimo Česko. „Vstupem do Evropské unie se otevřely možnosti pro podnikatele v hotelnictví proniknout na evropské trhy,“ říká Zdeněk Šafařík, ředitel společnosti Orea.
EURO: Které země jste zvolili pro svou expanzi? ŠAFAŘÍK: V tomto roce jsme měli v plánu proniknout na Slovensko, v příštím do Maďarska nebo Rakouska. Tady ještě nemáme zcela ujasněnou prioritu. Letošní úkol jsme již splnili, protože v Bratislavě jsme coby nájemci zahájili provoz tříhvězdičkového hotelu Club. Jednáme ještě o dalších, před podpisem je smlouva o prodeji franšízy provozovateli ubytovacího zařízení v Tatrách. Studujeme také podmínky v dalších zemích, v Itálii a Německu. To, že se chystáme expandovat do zahraničí, ale neznamená, že za každou cenu. Je to otázka příležitostí a času.
EURO: Máte již nyní konkrétnější představu, kolik chcete investovat do nákupu hotelů v zahraničí? Je skutečně pro tuto investici nyní vhodná doba? ŠAFAŘÍK: Pokud jde o Slovensko, tak z hlediska investičních možností, úrovně cen a očekávaného vývoje poptávky vyhodnocujeme tento trh jako perspektivní. V Rakousku je situace složitější. Doposud jsme nerozhodli, jestli tam koupíme nějaký hotel, nebo pronajmeme. Maďarský trh je ještě komplikovanější. Očekávání budoucího vývoje turistiky jsou značná a tomu odpovídají i ceny hotelů, které jsou ještě na trhu. Jsou nepřiměřené.
EURO: Chcete se zaměřit na země, kde je hotelový trh již nasycen. Jak vidíte své šance? ŠAFAŘÍK: Konkurence je skutečně tvrdá. Čím více do problematiky zahraničních trhů pronikáme, tím více si to uvědomujeme. Přesto si myslíme, že klienty, s kterými pracujeme v Česku, bychom dokázali ubytovat i v zahraničí.
EURO: Pro kterou klientelu budou zahraniční hotely Orea určeny především? ŠAFAŘÍK: Nechci předjímat. Předpokládáme, že česká klientela, která navštěvuje naše hotely v tuzemsku, by využila možnosti ubytovat se ve známém prostředí i v zahraničí. Samozřejmě, že Češi by tvořili jen část našich zákazníků.
EURO: Kromě expanze do zahraničí plánujete i transformaci společnosti. Které změny přinese? ŠAFAŘÍK: Orea se transformuje na akciovou společnost a bude pouze provozovat hotely. Z původní společnosti budou vyvedeny na další novou firmu některé nemovitosti, mezi nimi například dům v Praze na Václavském náměstí 17. V něm jsme původně chtěli vybudovat hotel. Studie, které jsme nechali zpracovat, ale hovořily o tom, že to není výhodné kvůli vysokým nákladům. V objektu jsou různá omezení a jen složitě by tam bylo možné vybudovat podzemní garáže. Proto jsme od tohoto podnikatelského záměru zhruba po třech letech upustili.
EURO: V současné době provozuje Orea třicet hotelů. Plánujete, že tento počet ještě zvýšíte? ŠAFAŘÍK: Samozřejmě. Naší prioritou zůstane i po zahraniční expanzi Česká republika. Je zde velká šance pro rozvoj turistiky v oblastech, jako jsou jižní Čechy, Vysočina, Jeseníky nebo oblast severní Moravy. To je nádherný kus země, který doposud nebyl objeven. Částečně i proto, že je málo propagován. V Praze nyní máme jen jeden hotel, Pyramidu. Již několik let se zajímáme o možnost koupit nebo postavit další ubytovací zařízení. Nyní vedeme také jednání o možném pronájmu od zahraničních majitelů.
EURO: Hovořil jste o tom, že prodáte franšízu na Slovensko. Kolik franšízových hotelů nyní spadá pod vaši značku? ŠAFAŘÍK: Čtyři a pátý je před podpisem. Jde o hotely Iris v Pavlově na jižní Moravě, Šiklův mlýn na Vysočině a Grand a Zlatá husa v Jindřichově Hradci.
EURO: Na českém trhu působí hlavně zahraniční hotelové řetězce a jen několik zdejších. Většinu hotelů provozují nezávislí podnikatelé. Domníváte se, že v budoucnu tito hoteliéři vstoupí do nějakého seskupení? ŠAFAŘÍK: Zahraniční řetězce jsou soustředěny do turisticky nejzajímavějších oblastí, hlavně v Praze, několik málo jich je v západočeských lázních a v Brně. V nejbližší budoucnosti nevidím jejich zájem proniknout do jiných českých regionů, protože jsou turisticky méně zajímavé a zisky z hotelů tam jsou výrazně nižší. Tyto řetězce ale mají dokonale zmapovaný trh. Jakmile dojde k vyrovnání regionů, lze očekávat, že rozšíří své aktivity. Velký potenciál vidím například v jižních Čechách, na Šumavě nebo v Krkonoších. Co se týká zapojování nezávislých hotelů do řetězců, máme s tím díky prodeji franšíz určité zkušenosti. Většina podnikatelů nedokáže docenit význam začlenění do řetězce, nevidí výhody a šance, které by v rámci většího uskupení měli. Buďto časem prohlédnou a vyberou si nějaký řetězec, nebo je ekonomická situace přinutí. To očekávám spíše.
EURO: Více než polovinu klientů řetězce Orea tvoří zahraniční hosté. Mění se nějak jejich zastoupení? ŠAFAŘÍK: Pouze mírně. V našich hotelích je nejvíce zastoupena klientela z Německa a její podíl kolísá maximálně o jedno dvě procenta. U hostů z jiných zemí je kolísání větší. Počet návštěvníků z Izraele, Saúdské Arábie nebo z USA je totiž ve větší míře ovlivňovánn politickými událostmi.
EURO: Očekáváte, že podíl tuzemských hostů v českých hotelích poroste? ŠAFAŘÍK: Přestože zhruba polovina naší klientely přichází ze zahraničí, perspektivně je naším klientem český host. Je normální, že v každém státě jsou turistické a rekreační objekty navštěvovány především tuzemskou klientelou. Není důvodu, proč by tomu tak nemělo být i u nás. Situace se výrazně mění. Jsem rád, že stále více Čechů jezdí do hotelů s vyšší úrovní služeb a jsou ochotni za tyto služby zaplatit vyšší částky než za zájezd do zahraničí. Stále více lidí si uvědomuje, že dovolenou nemusí trávit jen na přeplněné pláži a vyprahlém pobřeží, ale třeba také v krásném prostředí Krkonoš, Šumavy nebo Českého ráje.
EURO: Myslíte si tedy, že boom, jaký zažívají zahraniční zájezdy na poslední chvíli, je časově omezený? ŠAFAŘÍK: Éra zájezdů last minute začala v období světové politické nestability. Tehdy lidé odkládali nákup dovolených, až jak se bude vyvíjet politická situace. To přetrvává dodnes. Lidé od nákupu zájezdu očekávají určité výhody. Pokud bude nabídka možností tak výrazně převyšovat poptávku, zůstane tento trend zachován. Má to svoji logiku. S tímto vývojem trhu musí čeští podnikatelé počítat.
EURO: V poslední době se podnikání v hotelnictví nejčastěji zmiňuje v souvislosti se zvýšením DPH na ubytovací služby, které začne platit od začátku příštího roku. Ovlivní tato změna provozovatele hotelů tak negativně, jak hoteliéři popisují? Před zvýšením DPH u stravovacích služeb se též ozývaly hlasy, které předpovídaly enormní zdražení a krachy některých podniků. Nic z toho ale nenastalo. ŠAFAŘÍK: Příjmy ze stravování jsou regionálně velmi odlišné. V oblastech, které jsou turisticky zajímavé, fungují provozovny díky nárůstu poptávky dobře. V regionech, kde je turistický ruch omezený a podnikatelé žijí z lokální klientely, je situace horší. Těchto oblastí je ale víc než těch v konjunktuře. Příští rok zřejmě dojde k přesunu sazby DPH u ubytovacích zařízení. To bude ještě závažnější problém. Při všech jednáních se zahraničními partnery, kteří u nás realizují každý rok obrat v řádech stovek milionů korun, bylo řečeno, že v žádném případě neakceptují navýšení cen o zvýšení sazby DPH. Vedl jsem několik takových diskusí a vždy jednohlasně zaznělo, že je to náš problém, který je nezajímá a se kterým se musíme vyrovnat sami. Já jejich postoji rozumím. I oni by těžko před svými klienty obstáli s takovým navýšením cen. Černý Petr bude tedy na hoteliérech. Hoteliéři v turisticky zajímavých oblastech se s tím vyrovnají, budou ale muset něco odepsat ze svého zisku. V oblastech, kde je turistika jen na lokální úrovni, budou mít podnikatelé problém snížit svůj zisk. Myslím, že někteří nepřežijí. Většina z nich není členem žádného seskupení, které by jim pomohlo problémy řešit.
EURO: Jak hodnotíte snahy nového ministra spravedlnosti Pavla Němce? Loni jako ministr pro místní rozvoj souhlasil se zvýšením DPH u ubytovacích služeb, nyní považuje za správné, aby daň zůstala ve snížené sazbě. ŠAFAŘÍK: Účastnili jsme se oponentury vládního rozhodnutí, přesto tehdy zaznělo jednohlasné rozhodnutí o přesunu sazby daně. Tento krok vlády není pragmatický, protože očekávaný příjem do státní pokladny ve výši přibližně šesti miliard korun je iluzorní. Malí podnikatelé, kteří již dnes hospodaří na hraně, budou hledat cesty, jak odvody daní obejít. Těch několik velkých, kteří si toto nemohou dovolit, státní pokladnu nezaplní. Po změně sazby daně budeme mít nejvyšší DPH na ubytování ze všech států v okolí. Jaká bude reakce? Podnikatelé budou pro českého klienta dražší než zahraniční. Budeme dražší i pro zahraničního klienta. Rozhodnutí zvýšit DPH nebylo domyšlené. Rozumné by bylo to ještě přehodnotit a podpořit cestovní ruch, který pro své fungování potřebuje spoustu lidské práce. V době, kdy stoupá nezaměstnanost, je špatné řešení tento segment ještě omezovat. Orea se s tím nějak popere. Nebojíme se toho. Přijdeme relativně o pár korun zisku, ale hladce přežijeme. Jde ale o podnikatele v regionech, které jsou bez podpory rozvoje cestovního ruchu.
EURO: Jaká je průměrní ziskovost hotelů? ŠAFAŘÍK: Liší se podle lokalit. Hotely, které jsou připraveny pro náročnějšího klienta svým vybavením a úrovní služeb a jsou v turisticky zajímavých oblastech, dosahují vyšší výnosovosti. V Praze či západočeských lázních může být až dvacet procent. Jsou ale regiony, jako je například Vysočina, kde je tento ukazatel pod deseti procenty.