Menu Zavřít

Team building

16. 11. 2020
Autor: Euro.cz

Mercedes sestavil produktové portfolio, které konkurenci nechává minimum prostoru. Jak silným článkem řetězu je vrcholná dieselová verze nové generace třídy GLA?

Model GLA se jako oblíbené mamataxi stal velkým komerčním hitem, a to zejména díky tomu, že přišel v době, kdy ještě měl minimum konkurentů. Jeho druhá generace ale přijíždí do zcela jiné situace. Trh je již hodně zaplněný. Na druhé straně se jedná o celosvětově nejrychleji rostoucí segment s dalším potenciálem růstu. Konkurenci ale třída GLA dostala i ve vlastních řadách v podobě praktičtějšího modelu GLB. Nikdy v minulosti stuttgartská značka neměla tak „našlapané“ portfolio.

Místo crossoveru SUV

Druhé vydání GLA postavené na platformě MFA2 následuje trendy. Místo jakéhosi zvýšeného hatchbacku či crossoveru je to již plnohodnotné SUV. Mezigeneračně je o 14 centimetrů kratší, přitom má o tři centimetry delší rozvor a je o plných 10,4 centimetrů vyšší. Poloha za volantem je vzpřímenější, řidič sedí o 14 centimetrů výše než ve třídě A. Sedadlo je 62 centimetrů nad vozovkou, nasedá se tedy velmi snadno. Řidič má navíc vzhledem k větší prosklené ploše a tenčím sloupkům lepší výhled. Prostorově si polepšili i cestující na zadních sedadlech, kde je mnohem více místa ve všech směrech.

Provedení sedadel kopíruje třídu A a B. Ta přední jsou dobře tvarovaná, byť by mohla být větší. Ta zadní bohužel mají ploché, nízko položené sedáky, které v případě dospělých nedostatečně podpírají stehna, a posezení na nich není právě ideální.

Povedenější jsou opěradla zadního sedadla, dělená v poměru 40 : 20 : 40. Variabilitu navíc můžete po vzoru třídy B ještě prohloubit posuvnou zadní lavicí (za příplatek 11 108 korun), díky níž lze zvětšit objem zavazadlového prostoru z 276 až na 363 litrů. V objednávce můžete zaškrtnout i sklopné opěradlo sedadla spolujezdce (4628 korun).

Stuttgartské lego

Palubní deska vychází z unifikovaného konceptu s dvěma propojenými HD displeji, oproti třídě A ale použité materiály dělají luxusnější dojem. Displeje mají v základu úhlopříčku 7”, k dispozici je však i obrazovka infotainmentu o velikosti 10,25”. Moderně a intuitivně uspořádané rozhraní lze jako u dalších nových modelů stuttgartské značky ovládat dvěma malými dotykovými ploškami na volantu a jedním velkým touchpadem na středové konzoli. Středový displej je ale možné obsluhovat i přímým dotykem.

Takové řešení je pohodlnější a hlavně bezpečnější zvláště během jízdy, přesto mnozí možná nostalgicky zavzpomínají na otočné kolečko na středové konzoli, které také u GLA nahradil touchpad. Multimediální systém MBUX leccos umí a na leccos si je nutné zvyknout. A to včetně snaživé virtuální

asistentky. V tomto směru konkurence většinou zatím zaostává.

Vrcholná vznětová verze 220 d s výkonem 140 kW (190 k) poskytuje silný, lineární zátah a oproti předchozí generaci i zřetelně kultivovanější chování. Osmistupňová dvouspojková převodovka řadí velmi hladce, ale občas možná trochu pomaleji. Stovku tato verze zvládne za výtečných 7,3 sekundy a spotřeba se v praxi pohybuje okolo velmi solidních 6,7 l/100 km. Takže ideál? Ano, ale těm, kdo tolik nepospíchají, by možná v pohodě stačilo slabší, o 130 tisíc korun levnější provedení GLA 200 d 4Matic se 110 kW (150 k). A těm, kdo jezdí jen po městě a okolí, patrně i verze s předním pohonem. Pro ty, kteří naopak pospíchají hodně, jsou tu ostré benzinové verze AMG 45 a 45 S s 285 kW (387 k), či dokonce 310 kW (421 k).

Jistější na silnici i v terénu

U obou silnějších dieselů si lze zvolit pohon předních kol nebo čtyřkolku, která stojí navíc 58 tisíc korun. Její vícelamelová mezinápravová spojka u zadní nápravy je nově plně elektronicky ovládaná. Světlá výška narostla o devět milimetrů na 143 milimetrů a kromě off-road paketu s masivnější plastovou ochranou spodku vozu nechybí systém kontrolovaného sjíždění svahů. Jízda po rozblácené cestě k horské chalupě tak bude mnohem suverénnější. Větší rozvor i rozchod kol navíc znamená i lepší stabilitu na silnici. Na rozdíl od předchozí generace, která nedokázala nabídnout ani ostřejší svezení, ani bůhvíjaký komfort, je nové GLA mnohem dál. Má lépe vyvážený podvozek, spolehlivé brzdy, lepší (byť ne zcela ideální) řízení a celkově jistější chování. S osmnáctipalcovými koly až překvapivě dobře filtruje nerovnosti. A adaptivní LED světlomety s vykrýváním protijedoucích aut si nelze vynachválit.

Pokrok je v případě GLA vidět ve všech směrech a navíc nová generace mnohem lépe splní roli rodinného auta. Kromě toho vhodně doplňuje ostatní členy kompaktní řady modelů, ve které si lze vybrat přesně podle svých potřeb a preferencí.

GLA 220 d 4Matic je stylovou volbou a jakožto týmový hráč přenechává volné pole i pro výrazně prostornější a jen o 36 tisíc korun dražší GLB.

Mercedes-Benz GLA 220 d 4Matic

Motor přeplňovaný čtyřválec, 1950 vznětový cm3

Výkon 140 kW (190 k) při 3800/min

Točivý moment 400 Nm při 1600/min

Převodovka dvouspojková osmistupňová samočinná

Zavazadlový prostor 276–363/1420 l

4410 x 1834 x 1611 mm,

Rozměry rozvor 2729 mm

Nejvyšší rychlost 219 km/h

Zrychlení 0–100 km/h 7,3 s

Kombinovaná

spotřeba (emise CO2) 5,0 l/100 km (133 g/km)

Cena/s příplatky 1 101 100/1 275 462 korun

WT100

O autorovi| Vladimír Löbl, spolupracovník redakce

  • Našli jste v článku chybu?