BUDOVÁNÍ TÝMU O úspěchu oddělení nebo celé firmy často rozhoduje práce sehrané skupiny. Zlepšení spolupráce mezi členy a praktické využití zkušeností získaných prožitkem umožňují kurzy budování efektivního týmu. Udýchaná skupina v teplákách si rozděluje úkoly. Jsme na teambuildingu.
BUDOVÁNÍ TÝMU
O úspěchu oddělení nebo celé firmy často rozhoduje práce sehrané skupiny. Zlepšení spolupráce mezi členy a praktické využití zkušeností získaných prožitkem umožňují kurzy budování efektivního týmu.
Udýchaná skupina v teplákách si rozděluje úkoly. Jsme na teambuildingu. Účastníci někdy přijíždějí na kurz s představou, že jsou dobrým týmem. Ovšem teprve reálné fungování jejich skupiny v modelových situacích během programu odhaluje, že konstruktivní budování týmu je náročný proces, který mají ještě před sebou.
„U našich klientů kultivujeme návyk učit se životem - prožíváním. Stavíme je do výzvových situací, které probíhají z větší části v přírodním prostředí, kde se člověk chová přirozeně. Prožitky se přeměňují v nové zkušenosti a dobře provedený rozbor po jednotlivých aktivitách zaručuje transfer nabytých zkušeností a poznatků do reálného života,“ říká k metodám teambuildingu majitel agentury Vertigo Sports Jan Veber.
HLEDÁNÍ TEMNÝCH MÍST
Kurz budování efektivního týmu má v nabídce společnosti Adventura Teambuilding tři základní varianty. V první jsou všeobecné programy zaměřené na efektivní komunikaci, seznámení a naladění skupiny. Jsou vhodné třeba pro začínající pracovní týmy a pro posílení vztahů mezi odděleními.
Další skupinu tvoří specifické programy rozvíjející zpravidla maximálně dvě klíčové kompetence, například odstranění mechanismu hledání viníka a posílení dovednosti delegovat úkoly. Účastníci se naučí využívat potenciál svůj i svých kolegů při řešení náročných úkolů, rozpoznávat prvky konstruktivní a nekonstruktivní soutěže a spolupráce. „Pracujeme s různými tématy, jako jsou spolupráce v krizových situacích, vedení lidí a řešení problémů a konfliktů. Tyto programy jsou vhodné pro uzavřenější pracovní kolektivy či malé firmy, v jejichž práci se objevují problémy a temná místa,“ říká Antonín Boháček z Adventura Teambuilding. Třetí variantou jsou většinou kratší zábavné a motivační programy posilující loajalitu ke skupině a tedy i k firmě.
K častěji používaným úkolům během teambuildingů patří podle Vebera například „pokládání tyčky“. Tým dvakrát pěti lidí stojících proti sobě má na ukazováčcích tyčku, kterou má položit na zem. Účastníci s ní ale nesmí ztratit kontakt. Je to obtížné, protože skupina se musí sladit. Lidé někdy svalují vinu na některého z účastníků. Někteří se také bojí přiznat chybu. Ale nejde ani tak o výsledek, jako o vlastní průběh, který se potom v diskuzi analyzuje.
O ZÁKAZNÍKY NENÍ NOUZE
A jak si kurz budování efektivního týmu zajistit? Po výběrovém řízení zpracujte nabídku agentur. Pamatujte, že samotné akci by mělo předcházet setkání zástupců obou stran. „Agentura musí vědět, o jakou firmu jde a jaký problém má řešit. Důležité je získat informace o lidech - zda je cílem pracovníky rychleji začlenit do kolektivu nebo jestli třeba existují problémy s komunikací.
„Akce tohoto typu zažívají boom a některé firmy jezdí na teambuildingy docela často,“ podotýká Veber. Jde zpravidla o dvou až třídenní akce nebo motivační odpoledne. „Hlavní přínos je ve snadnější komunikaci. Člověk se venku v teplákách chová jinak než ve školicí místnosti. Lidé si řeknou i to, co by si jinak třeba netroufli,“shrnuje Veber. Antonín Boháček však upozorňuje, že to tak úplně vždy neplatí. Někteří lidé se podle jeho zkušeností v teplákách až tak dobře necítí. „Záleží také na zaměření kurzu, účastníci si například vyzkouší i individuální řídicí schopnosti, pozici vedoucího nebo vedeného. Pracovníci tak mohou vystoupit z dosavadních rolí,“ tvrdí Veber.
Agentura by po absolvování kurzu měla navrhnout další postup. „V žádném případě by ale na základě krátkého kurzu nemělo dojít k odepisování zaměstnance,“ zdůrazňuje Veber. Přitom podle odborníků platí, že lidé o sobě v týmu hodně prozradí a kurz je tak i příhodným diagnostickým prostředkem. „Po dvou třech týdnech je vhodné se ve firmě k průběhu akce s instruktory vrátit a vše s odstupem probrat,“ radí Veber. Příhodnou atmosféru mezi zaměstnanci navodí například krátký filmový sestřih.
Dvou a půldenní program pro deset lidí včetně ubytování a stravování může podle Vebera firma pořídit za padesát až sedmdesát tisíc korun. S tím souhlasí také Boháček s Adventura Teambuilding. Při větším počtu účastníků cena na hlavu klesá. Specializované agentury nabízejí ubytování a stravování v místě konání programu. Zvláštní pozornost by měla být věnována zajištění bezpečnosti účastníků. Účast ve všech aktivitách musí být dobrovolná.
CO PŘINÁŠÍ TEAMBUILDING
* rozvoj spolupráce a komunikace
* posílení loajality k zaměstnavateli
* zdokonalení sociálních dovedností
* praktické využití zkušeností získaných prožitkem
* posouzení vlastní role v pracovním týmu
* ČTYŘI FÁZE ZÁŽITKOVÉHO UČENÍ (KOLBŮV CYKLUS)
1. vlastní aktivita - členové týmu jsou zapojeni do řešení společného úkolu
2. ohlédnutí - členové týmu zrekapitulují, jak pracovali a co prožili, případně ohodnotí výsledek
3. zobecnění - účastníci prodiskutují špatné i dobré postupy a posoudí, co pro ně znamenají
4. plánování - členové týmu si odpoví na otázky: „Co se stane příště? Co máme pro příště změnit?“
Foto popis| Řešení nezvyklých úkolů pomůže k bližšímu poznání kolegů.
Foto popis| Zvládneme to?
Foto autor| foto: Adventura Teambuilding ( 2x)