Hranice mezi obory technologií a automobilů již nějaký čas pomalu mizí. Automobilky předělávají své vozy na čtyřkolové počítače, zároveň je doprava lidem stále blíže díky technologickým novinkám jako je Uber. Vztahy mezi automobilkami a technologickými firmami jsou propletenější než kdy dříve.
Kdo by si pomyslel v roce 1998, kdy byl založen Google, že kalifornská společnost bude jednoho dne spolupracovat s Chryslerem. V současnosti je to realita.
Výdaje automobilek na výzkum a vývoj vzrostly mezi roky 2010 a 2014 o 61 procent na 137 miliard dolarů, ukazuje agentura Bloomberg. Podle šéfa Fiat Chrysler Sergia Marchionneho nedává smysl, aby automobilky utrácely miliardy dolarů na vývoj vcelku podobných systémů. Aby rozložili rizika a snížili náklady, producenti automobilů navazují spolupráci s technologickým sektorem.
Propojování automobilek a technologických firem připomíná vytváření obchodních aliancí. Spolupráce a investice se nedávno roztočily hlavně okolo aplikací, které nabízí taxi a podobné služby. Automobilky si od toho slibují hlavně získání důležitých informací pro vývoj autonomních a technologicky vyspělejších vozů, na oplátku nabízí technologickým firmám různé výhody, například Volkswagen řidičům izraelské mobilní taxislužby Gett nabízí slevy na své automobily.
Investice a spolupráce mezi výrobci automobilů a mobilními aplikacemi | ||
---|---|---|
Uber | Ještě před automobilkami, v roce 2013 do Uberu investoval Google 250 milionů dolarů a loni v červenci Microsoft 100 milionů. Tata Motors (vlastník Jaguar Land Rover) loni v srpnu investovala do alternativní taxislužby ze San Francisca 100 milionů dolarů. Letos v květnu se přidala i japonská Toyota, výši investice neodhalila. |
|
Lyft | Do domovského konkurenta Uberu investoval loni v květnu Bill Ford, předseda představenstva stejnojmenné automobilky. Není známo kolik. 500 milionů dolarů přišlo od General Motors letos v lednu, od té doby spolu firmy spolupracují i na vývoji autonomního vozu. |
|
Didi | Loni v září navázal s čínskou firmou spolupráci Lyft. Apple letos v květnu investoval do Didi miliardu dolarů. Apple se snaží expandovat na klíčovém čínském trhu, kde prodej iPhonů vázne. |
|
Gett | Do izraelské aplikace letos v květnu vložil 300 milionů dolarů Volkswagen. Na rozdíl od Uberu či Lyftu, aplikace Gett nabízí pouze zavedené taxislužby. | |
Blacklane | Německou aplikaci, která spojuje uživatele s profesionálními řidiči, podpořil Daimler před třemi lety 10 miliony eur. Vedle toho Daimler založil Car2go a nakoupil RideScout a MyTaxi. | |
Scoop | Automobilka BMW v květnu vsadila na americkou aplikaci Scoop, která nabízí spolujízdy do zaměstnání. |
Zdroj: Financial Times, Reuters, Bloomberg
Automobilky spolupracují i s dalšími technologickými společnostmi. Prvním spojením s tradiční firmou ze Silicon Valley je spolupráce Fiat Chrysler a Googlu za účelem vývoje autonomních minidodávek. Samoříditelná vozidla chce v Číně sestrojit i německé BMW, kvůli čemuž se spojil s Baidu, čínskou obdobou Googlu.
A pavučina vztahů se může ještě rozrůst. Fiat Chrysler jedná s Uberem, podle serveru OilPrice se navíc chystá vyjednávat o spolupráci s Applem, rozhovory také probíhají mezi Fordem a Googlem.