Menu Zavřít

TELECOM SE BOJÍ RIZIKA

6. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Šéf Českého telekomunikačního úřadu komentuje start liberalizace

David Stádník (46) Předseda Českého telekomunikačního úřadu – státní instituce, která má na starosti regulaci v oblasti telekomunikací. Narodil se 4. dubna 1954 v Praze. Vystudoval Vysokou školu dopravní a spojů v Žilině, obor provoz a ekonomika spojů. Jeho prvním zaměstnavatelem byl podnik Mikrotechna (1974 až 1977), dále působil v různých funkcích na Středočeském ředitelství spojů, na federálním ministerstvu spojů, ministerstvu hospodářství, ministerstvu dopravy a spojů. V nynější funkci je od 1. července 2000. Předtím byl od roku 1994 vrchním ředitelem Českého telekomunikačního úřadu (v době, kdy byl tento ještě součástí ministerstva dopravy a spojů). Mezi jeho koníčky patří filatelie a zahrádkaření.S usnesením vlády ohledně UMTS budeme mít potíže EURO: V den, kdy vyjde tento rozhovor, bude náš telekomunikační trh de iure liberalizovaný. Český Telecom přestává mít výsadní postavení v poskytování hlasových služeb. Těšil jste se na tento okamžik? STÁDNÍK: Určitě. Dokonce jsem se těšil na to, že v prvních vteřinách Nového roku budou u mě bušit agenti alternativních operátorů a nabízet mi telefon. Nejlépe zdarma a se všemi možnými dárečky, jen abych přešel k nim. A rovněž nynější dominantní operátor přijde s nabídkou dalšího telefonu a co možná nejnižšími tarify, jen abych u něj zůstal. Ale bohužel to není tak jednoduché. EURO: V takové naději žili i jiní. Je vůbec důvod k oslavám liberalizace, když nic dramatického nepřichází? STÁDNÍK: Úspěchem bylo již to, že byl přijat takový telekomunikační zákon, který liberalizaci umožnil, ačkoliv některé podmínky jsou zpožděny. Dává příležitost, aby i další firmy vstoupily na celý segment telekomunikačního trhu. Je třeba si ale stále klást otázku, zda podmínky byly nastaveny správně, zda umožňují, aby ceny služeb šly dolů. Zatím to tak nevypadá. Uvidíme, jak se situace vyvine. Svůj vývoj měla liberalizace i v jiných zemích, třeba v Německu, Velké Británii, na Novém Zélandu. Po otevření trhu se tam – v závislosti na místních podmínkách – činily kroky, které vedly k prohloubení podmínek liberalizace. EURO: Co z toho všeho bude mít občan? Jak známo, zvolit operátora si zatím nebude moci… STÁDNÍK: …Proč by nemohl? Pokud operátor natáhne do jeho bytu dráty či k němu přivede signál rádiovou cestou… Je samozřejmě otázka, zda to půjde tak rychle. Zejména pro nové operátory, kteří musí věnovat značné prostředky do rozvoje sítě, není řadový občan tak zajímavý. S tím se ale pro první fázi počítalo. EURO: Je asi logické, že se každý bude snažit ulovit velké ryby. Zdá se však, že domácnosti na tom budou ještě hůře než dosud – za základní telekomunikační služby budou muset v roce 2001 platit více. Myslíte si, že zdražování, s nímž přichází Český Telecom, je opodstatněné? STÁDNÍK: Kdyby nebylo opodstatněné, tak je firmě ani neschválíme. Ovšem někdy je pohodlnější využívat možností zdražování a nepokusit se o jinou cestu, možná z podnikatelského hlediska riskantnější. Zdá se, že Telecom stále ještě není připraven, či ochoten podnikatelské riziko plně nést. Podle mého názoru zatím ještě využívá toho, že mu noví provozovatelé nemohou z různých důvodů hned od 1. ledna efektivně konkurovat. Stojí na zažitých pozicích, stále ještě nemusí příliš bojovat o každého zákazníka. I proto je dobré, že se trh otevírá a nabízejí se nové možnosti. EURO: Skutečně je to novoroční zdražení pouze o 0,8 procenta, jak firma uvádí? STÁDNÍK: Ano, průměr byl dodržen, ale samozřejmě pokud toto celkové zdražení rozepíšete do menších segmentů telefonní služby, tak je to o něčem jiném. Poctivě ovšem dodejme, že v některých položkách dochází i ke zlevnění. EURO: Licenci na poskytování veřejné telefonní služby od vašeho úřadu zatím získaly společnosti Contactel, Aliatel, GTS CZECH, Globix, Callino, Dattel a Kiwwi (rozhovor probíhal 19. prosince – pozn. red.). Kolik licencí udělíte celkem? STÁDNÍK: Obdržely jsme devatenáct žádostí od firem včetně těch, které jmenujete. Ty zbylé se nyní projednávají, žádáme doplňující údaje a podobně. Zatím se nezdá, že bychom k některým měli vydat negativní rozhodnutí. EURO: Nutným předpokladem pro to, aby o služby alternativních poskytovatelů byl zájem, je uzavření propojovacích dohod s dominantním operátorem, jinak se zákazníci nových firem nedovolají k zákazníkům Českého Telecomu. Jednání o propojovacích smlouvách však zatím příliš úspěšně neprobíhají a váš úřad byl vyzván, aby ve věci zasáhl. Zasáhnete? STÁDNÍK: Podle zákona bychom ještě mohli čekat. Pořád ještě nedochází ke sporu obou stran. Jedna tvrdí, že je ve sporu, druhá ale říká, že nabídla další termín pro jednání a zůstává prostor pro dohodu. Přesto chceme dát již nyní na srozuměnou, jak budeme postupovat v případě nedohody, jakým způsobem bychom stanovili ceny za propojení direktivně. EURO: Alternativní operátoři navrhovali, aby se cena za propojení stanovila metodou benchmarkingu, tedy podle úrovně cen na okolních již liberalizovaných trzích. Považujete to za rozumné? STÁDNÍK: Tato metoda je použitelná, problémem je, že se vychází z cen v Evropské unii, a je otázka, jak to přepočítat na naše podmínky, jak zohlednit rozdílná ekonomická prostředí, mzdy, kupní sílu, kurs koruny. Není to tak jednoduché, jak to vypadá. EURO: Ceny, které Český Telecom představil ve své referenční nabídce, se i vám jeví jako přemrštěné? STÁDNÍK: Jeví se nám jako velmi vysoké. Společnost má ovšem právo je takto navrhnout, jinou věcí je, zda budou přijaty. My jako regulační úřad do toho můžeme podle schválené verze telekomunikačního zákona bohužel zasahovat až v určitém okamžiku, nikoliv v průběhu obchodního jednání firem. Celé se to ale protahuje, což samozřejmě není dobře. EURO: Český Telecom namítá, že v navržených cenách jsou zakalkulovány i náklady na poskytování univerzální služby. Tedy náklady na to, že firma musí obsluhovat i „nelukrativní klienty v odlehlých oblastech. STÁDNÍK: Nám se nelíbí, že do cen kalkuluje náklady, které tam být nemohou, toto je jeden příklad. Zabezpečení univerzální služby bude řešeno jinak. EURO: Hovořilo se o tom, že by měl být založen speciální fond univerzální služby, financovaný všemi operátory, z něhož by ztrátové věci byly dotovány. Bude vytvořen? STÁDNÍK: Nikdo zatím přesně neví, jak nákladné telefonní stanice bude ještě třeba zřídit, kolik budou stát. Až v průběhu roku se uvidí, zda bude vůbec třeba nějaký fond zřizovat. EURO: Váš úřad udělil před měsícem Českému Telecomu pokutu 3,05 milionu za neplnění podmínek licence v roce 1999. Pokud je známo, nelíbí se vám právě nedodržování závazků ohledně budování nových stanic. STÁDNÍK: Nelze říci, co nám vadí nejvíce. Byly stanoveny určité rozvojové ukazatele a každý z nich má svou váhu. Samozřejmě je možné diskutovat, zda je bezpodmínečně nutné vybudovat přesně tolik stanic, kolik bylo naplánováno před pěti lety. Ovšem pokud mají lidé na nové telefony stále požadavky a existuje čekací list, tak je třeba trvat na plnění závazků. Jestliže na čekacím listě již žádný záznam nebude, ale Telecom bude mít dle licence stále povinnost zřizovat nové stanice, potom by asi bylo naše vynucování nesmyslné. Takové úvahy ale budou předmětem až hodnocení plnění závazků v roce 2000, které teprve začne. EURO: Na Český Telecom klade požadavky nejenom vydaná licence, ale i akcionářská smlouva z roku 1995, v níž se strategický partner, konsorcium TelSource, Fondu národního majetku zavázal k budování nových stanic, zřizování automatů, vyřizování starých žádostí o telefon a tak dále. Úkoly vyplývající ze smlouvy jsou ještě náročnější než z licence. Kdo kontroluje plnění v tomto případě? STÁDNÍK: Kontrolujme je my, jelikož ukazatele ve smlouvě kopírují licenční ukazatele. Výsledky předáváme FNM. Fond provede vyhodnocení a poté může žádat nápravu, či udělit sankci. EURO: Už půl roku je vámi řízený Český telekomunikační úřad dle zákona nezávislý. Cítíte se ve svém rozhodování svobodnější, než jste byli před prvním červencem roku 2000, kdy jste ještě spadali pod ministerstvo dopravy a spojů? STÁDNÍK: Již v době před účinností zákona, po jarním nástupu nového ministra byl náš život veden k nové roli. Předtím jsme zase měli štěstí, že ministři, pod něž jsme spadali, se telekomunikacemi zabývali hlavně z politického hlediska a zejména majetkovými záležitostmi. Na nás většinou nechávali samostatné řešení regulačních záležitostí. EURO: Vy jste byl jmenován do své funkce vládou na návrh ministra dopravy a spojů a vaše funkční období je čtyřleté. Nevadí vám, že šéfové řady jiných úřadů podobného typu mají mandát šestiletý a jmenuje je prezident? STÁDNÍK: Osobně mi to samozřejmě vadí, jelikož si myslím, že náš úřad je na podobné úrovni jako třeba nyní vznikající energetický regulátor. Myslím si, že takové instituce by měly být postaveny na roveň, do jedné skupiny. Odvíjí se od toho třeba i platová úroveň našich úředníků. Nejde o to, zda zrovna já budu jmenován na šest let, ale nelíbí se mi, že je na nás brán jiný metr. EURO: Jaké jsou vaše vztahy s vedoucími představiteli ministerstva dopravy a spojů? Nebyly prý vždy dokonalé. STÁDNÍK: Myslím si, že jsou korektní a korektní byly. V některých otázkách se ale zákonitě dostáváme do názorového střetu. Ministerstvo má vazby na majetek v telekomunikačních firmách a připravuje jejich privatizaci. Regulace a privatizace jdou někdy proti sobě. Je třeba, aby každý dělal to, co má dáno kompetencemi, přitom si dokázal nad společnými problémy sednout, navzájem si postoje vysvětlit. EURO: Chápe ministerstvo vaši roli? STÁDNÍK: Doufám, že ano. Snad bych si jen přál, abychom například při přípravě materiálů pro vládu byli spolupředkladateli, ne pouze přizváni k diskusi. To už jsou ale takové detaily, které snad čas vyřeší. EURO: Když se ve vládě 18. prosince projednával materiál o přidělování čtyř licencí na UMTS, tedy na mobilní systém třetí generace, jednání jste se mohl zúčastnit? STÁDNÍK: Byl jsem přizván. EURO: To je ten případ, o němž hovoříte? STÁDNÍK: Ano. Podle mého názoru bychom právě v takovéto záležitostí měli být spolupředkladateli, společně tvořit materiál a navrhovat usnesení. Při přípravě vládního usnesení by měl být ten, koho se bezprostředně týká. Takto budeme mít ohledně UMTS trochu těžkosti naplnit rozhodnutí vlády. EURO: Kabinet vás pověřil, abyste do konce ledna vypracovali rámcové podmínky výběrového řízení na udělování licencí. Změní se něco na dříve navrženém principu, který počítá, že tři licence UMTS získají za pevnou cenu EuroTel, RadioMobil a Český Mobil, čtvrtou pak v jakési pseudodražbě nový operátor? STÁDNÍK: To je otázkou právě rámcových podmínek. Zatím je vše otevřeno a je možno navrhnout cokoliv. Musíme vypracovat i doprovodný materiál, který ke každému navrženému řešení uvede klady a zápory, aby výběrové řízení splnilo očekávání uživatelů, provozovatelů, ale i státu. Jak známo, v řadě zemí ta očekávání naplněna nebyla. EURO: Váš úřad rámcové podmínky navrhne a vláda je bude schvalovat? STÁDNÍK: Kabinet se tím chce zabývat. Nevím, zda to ve finále schválí, či to pouze projedná a vezme na vědomí. Problém je v tom, že musíme podle zákona zveřejnit záměr na vypsání výběrového řízení a veřejnost má právo vznášet připomínky. Teprve potom můžeme do třiceti dnů zahájit výběrové řízení. Takto však vládě nejdříve předložíme nějaký materiál, přičemž z veřejné diskuse bychom mohli získat nové obohacující myšlenky, návrhy na opravy. Je otázkou, jak tyto dvě věci skloubit. V tomto okamžiku nevím, jak budeme postupovat, zda půjdeme do vlády později ještě jednou. EURO: Připravují se u vás i nějaká další výběrová řízení? STÁDNÍK: Předpokládáme, že i u některých dalších kmitočtových pásem to bude nutné. Velký zájem je o bezdrátové smyčky v pásmu 28 GHz. Z kapacitních důvodů by ale asi toto řízení následovalo až po ukončení hlavního náporu práce s UMTS. EURO: Počet mobilních telefonů již překročil počet pevných linek. Čekal jste tak rychlý vývoj? STÁDNÍK: Asi to nečekal nikdo, ale pro mě osobně je to i doklad toho, že parametry byly námi nastaveny dobře a dobře jsme vybrali operátory. Myslím si, že se dnes můžeme směle měřit i se zeměmi na západ od našich hranic. I cenová úroveň je přijatelná. EURO: Český Mobil, který vstoupil na trh jako třetí, uvádí, že signálem pokrývá již 98 procent obyvatelstva. Lze to vůbec objektivně měřit? STÁDNÍK: Samozřejmě to měříme stejně jako u EuroTelu a RadioMobilu. Nemůžeme ale fyzicky kontrolovat všechna místa na mapě. Používají se různé metody. Při jedné nich se vychází z údajů operátorů a ty se ověřují. Když víme, že jsou někde nějaké pochybnosti, tak tam jedou naši lidé s měřicími vozy. Část našich úředníků také provádí laickou kontrolu pokrytí, kterou si ostatně dělají i samotní občané – prostřednictvím svého telefonu jednoduše zjistí, kde není signál. Reagujeme i na podněty zvenčí. Když nás někdo informuje o tom, že v místě není pokrytí, ačkoliv by podle údajů provozovatele mělo být, jedeme tam a změříme intenzitu signálu. Operátoři se hlídají i navzájem. Klamavá reklama by někomu těžko prošla. Mobilní trh podle mého názoru již funguje tak, jak má.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).