Menu Zavřít

Telefónica: staráme se o zákazníky od školky po ministerstvo

29. 10. 2013
Autor: Euro.cz

Mobilní telefony a internet pro mateřskou školku i miliardové projekty pro ministerstva – to je záběr segmentu veřejné správy ve společnosti Telefónica

O roli společnosti Telefónica na trhu telekomunikačních a IT služeb si s námi povídal a více nám o něm prozradil Jiří Malík, ředitel prodeje pro veřejnou správu.

* Telefónica není jen telekomunikační firmou, ale patří i mezi největší IT společnosti v České republice. Jaké postavení má ve veřejné správě? Je tam stále spíš telekomunikačním operátorem, nebo už také důležitým dodavatelem IT služeb?

Určitě jsme stále vnímáni jako telekomunikační firma, ale myslím, že i naše role dodavatele IT řešení je ve veřejné správě dobře známá. Máme za sebou celou řadu velkých projektů pro různé typy veřejných institucí. Také podle obratu se tyto dvě oblasti přibližují. Telekomunikace vedou, ale IT služby už v celkových příjmech společnosti Telefónica od klientů z řad veřejné správy tvoří zhruba 40 procent.

* Veřejná správa je velmi široký pojem, pod který se kromě ministerstev a různých institucí zařazují také města či obce. Dokážete obsloužit všechny?

My zjednodušeně říkáme, že se staráme o zákazníky od školky po ministerstvo. A opravdu to tak je. Lokální zákazníky, kam patří třeba i mateřské školky, menší školy či malé obce, pro nás obsluhují naši obchodní partneři. To je segment, kam dodáváme pouze telekomunikační služby – mobilní, fixní; hlasové i datové. O regionální segment, kam řadíme kraje a města, se staráme sami. Zde už je zajímavá také naše role v oblasti IT. Ta je nejdůležitější pro segment, který my označujeme jako centrální a do kterého řadíme vedle ministerstev a různých státních institucí i státní podniky. Ani v tomto případě však nejde jen o čisté IT, i zde dodáváme také běžné telekomunikační služby.

* V jakých službách z oblasti ICT je Telefónica nejsilnější?

Zatímco v oblasti telekomunikačních služeb se účastníme prakticky všech vypsaných výběrových řízení, v případě IT si vybíráme. Jdeme především do tendrů, kde je poptáváno komplexní řešení, řízení projektu, kde je využití cloudu, hostingu, správy sítí, kde se řeší zabezpečení a zálohování apod. Pokud někdo poptává pouze dodávku hardwaru bez doplňkových služeb nebo třeba nějaký podnikový informační systém, není to zakázka pro nás.

* Donedávna si každá firma a instituce chtěla vybudovat vlastní serverovnu, dnes trendy velí k přesunu na cloud. Jak to vidíte u svých zákazníků?

Veřejná správa, a nejen u nás, je ze své podstaty velmi konzervativní a cloud je stále velká novinka i pro firemní segment. Zatím tedy podobný typ řešení ze strany veřejné správy poptáván příliš není. Nenapomáhá tomu ani nastavení financování s využitím evropských fondů, které se zaměřuje na investice, zatímco cloud je služba. Nicméně v cloudu je jednoznačně budoucnost, protože je pro zákazníka po všech stránkách efektivnější. Odbourává velké počáteční investice, nabízí vysokou míru zabezpečení, škálovatelný výkon přizpůsobující se aktuální potřebě a to vše za měsíční poplatek, tedy bez odpisů.

* Snažíte se zákazníky nějak edukovat a informovat o nejnovějších trendech?

Připravujeme nejrůznější semináře, rozesíláme bulletiny a informační materiály, účastníme se nejvýznamnějších událostí, jako je například konference ISSS (Internet ve státní správě a samosprávě). Myslím, že u odborníků na straně veřejné správy je poměrně dobré povědomí o trendech. Ani ve firmách se nové trendy neujmou hned, všechno chvíli trvá a jde o poměrně zásadní rozhodnutí.

* Podle čeho se klienti z veřejné správy rozhodují při výběru služeb? Je cena tím nejdůležitějším parametrem?

Bohužel role ceny je stále důležitější. V případě mobilních telekomunikačních služeb se soutěží v podstatě pouze o cenu. Velmi se tomu blíží i fixní infrastruktura a internetová konektivita, kde mohou být rozdíly v cenách i poměrně významné. Záleží ovšem na tom, co si zákazník kupuje. V některých případech, kde se případný výpadek dotkne pouze několika zaměstnanců, skutečně stačí běžná služba. Jakmile však jde o systémy, které jsou navzájem propojené, tam jsme vždy hledali maximálně spolehlivé řešení se zálohami a SLA (service level agreement, tedy smlouva zaručující smluvenou kvalitu služeb). V takovém případě je samozřejmě cena někde jinde.

* A jak je to v oblasti IT? I zde cena rozhoduje?

Role ceny je i zde čím dál zásadnější. Mnohdy už je to na hraně realizovatelnosti zakázky. V oblasti IT máme však díky velikosti a zkušenostem velkou výhodu. Disponujeme dostatečným zázemím, těžíme ze svých zkušeností z velkých projektů a lidi, kteří se na nich podíleli, si držíme. Znalost prostředí, prověření subdodavatelé a naše know-how nám oproti konkurenci dávají náskok.

* Dotkla se i zakázek ze strany veřejné správy krize uplynulých několika let?

Určitě je cítit zpomalení investic do nových projektů a také už zmíněný čím dál větší důraz na cenu. Investice do IT jsou přitom důležité, protože mnohé z nich mohou státu pomoci ušetřit jeho prostředky. Věřím proto, že v oblasti IT služeb nás čeká poměrně světlá budoucnost.

* Na které zakázky realizované pro veřejnou správu jste nejvíce hrdí?

Těch projektů je více. Například Plzeňská karta, která zpočátku zajišťovala identifikaci platících cestujících v hromadné dopravě města Plzně a dnes má celou řadu dalších úloh. Jako první na světě jsme zde nasadili také NFC řešení bezdotykové identifikace cestujících. Dalším příkladem je eCall – SOS tlačítko pro automobily, kde ve spolupráci s Ministerstvem dopravy ČR a ČVUT provádíme rozsáhlé testování této technologie a její finalizaci. Výsledky využívá celá Evropa.

bitcoin_skoleni

* Kdybyste měl porovnat klienty z firemního segmentu a veřejnou správu – vidíte nějaké zásadní rozdíly?

Pracoval jsem pro české zastoupení společnosti SAP, takže mohu srovnávat. Tam jsem viděl postupný přesun odpovědnosti za významnější investice z českých firem na zahraniční centrály. U veřejné správy je velká přednost právě v tom, že se vše rozhoduje přímo tady. Záleží opravdu jen na nás a naší nabídce, na tom, jak nás zákazníci vnímají. Snažíme se, abychom i nadále byli vnímáni co nejlépe, tedy jako spolehlivý dodavatel, který má bohaté zkušenosti a který je připraven převzít na sebe odpovědnost za složitá řešení.

  • Našli jste v článku chybu?