Blackberry nízké prodeje chytrých telefonů dotuje zisky z divize softwaru. Mobilní segment navzdory rekordním ztrátám neodepisuje.
Vůbec poprvé v historii přesáhly zisky ze softwaru a služeb kanadské společnosti Blackberry ty z prodeje mobilních telefonů. Přesto však společnost v prvních třech měsících roku 2016 prohloubila čistou ztrátu na 670 milionů dolarů (16 a půl miliardy korun).
Na vině propadu je probíhající restrukturalizace a s ní související odpisy. Jen u inventáře společnost odepsala majetek v hodnotě 41 milionů dolarů. Kromě jiného pak více než 500 milionů dolarů ztratila na aktivech a 23 milionů u samotných organizačních změn.
Segment chytrých telefonů Blackberry v prvním čtvrtletí dosáhl tržeb 152 milionů dolarů (necelé čtyři miliardy korun). Skončil ale v provozní ztrátě 21 milionů dolarů. Oproti tomu v oblasti softwaru a služeb společnost ve stejném období utržila 166 milionů dolarů a vykázala provozní zisk 37 milionů.
Záchrana Androidem nevyšla
S prodeji chytrých telefonů tradičně cílených na klientelu z řad manažerů a profesionálů má Blackberry problém již delší dobu. Na globálním trhu nedrží ani jedno procento (0,2 procenta). V prvním čtvrtletí prodala 500 tisíc mobilních zařízení. To je meziročně o sto tisíc méně a o dvě stě tisíc méně než v roce 2014.
Nízké prodeje měl prolomit Priv, první telefon Blackberry pro systém Android, který byl na trh uveden v listopadu. Očekávání ale nenaplnil. Podle výkonného ředitele společnosti Johna Chena byl „příliš drahý“ a dostupný pouze pro „vysoce postavené manažery“.
Přečtěte si o problémech, které má na trhu s telefony Microsoft: Windows Phone umírá, tržní podíl klesl pod 1 procento |
Chen již dříve oznámil, že pokud telefony pro Blackberry zůstanou prodělečné, upustí od jejich výroby docela. Záměry společnosti to ale nenaznačují. V nejbližší době Blackberry plánuje na trh uvést dva cenově dostupnější telefony střední kategorie. První z nich Blackberry NEON by se podle neověřených zpráv mohl svého uvedení dočkat již na přelomu července a srpna]]. Cena by se měla pohybovat pod deseti tisíci korun.
Vybřednout ze ztráty na trhu s chytrými telefony nebude lehké. Blackberry by k tomu podle svých slov potřebovala prodat alespoň tři miliony telefonů v průměrné ceně tří set dolarů za kus. V posledním čtvrtletí však průměrná cena, za kterou společnost jedno zařízení prodala, činila o deset dolarů méně.
Ztrátu své mobilní divize se společnost snaží vykrýt prostřednictvím svých dalších aktivit. Právě v segmentu softwaru, licencí a služeb jsou předběžná očekávání Blackberry do příštího fiskálního období optimistická]]. Zisky by podle nich měly narůst o třicet procent. To je také směr, kterým se společnost podle svých slov vydá v případě, že by jí to s chytrými telefony nevyšlo.