Podle průzkumu společnosti Cisco je potřeba ve zdravotnictví více spolupracovat.
Foto: Profimedia.cz
Společnost Cisco představila na světovém zdravotnickém kongresu výsledky průzkumu zaměřeného na inovace ve zdravotnictví. K jeho hlavním zjištěním patří skutečnost, že vzájemná spolupráce a sdílení informací mezi pracovníky ve zdravotnictví má v krátkodobém horizontu největší potenciál pro nástup výrazných a důležitých inovací.
Průzkumu se zúčastnili přední představitelé z oblasti zdravotnictví ze šestnácti zemí světa. Nejdůležitějšími otázkami v tomto oboru, jak ukázal průzkum, jsou pro ně poskytnutí rovného přístupu ke zdravotní péči, maximalizace efektivity využívání zdrojů a soustavné poskytování kvalitní zdravotní péče. K tomu mohou podle nich největší měrou přispět technologické inovace nebo zavedení telehealth.
„Telehealth“ je pojem používaný k označení nových způsobů umožňujících pracovníkům ve zdravotnictví sdílet informace, spolupracovat a poskytovat zdravotnické služby pomocí široké škály informačních a komunikačních technologií.
Z průzkumu konkrétně vyplynulo, že pro 65 % respondentů je spolupráce prostřednictvím informačních a komunikačních technologií výrazně přínosná pro léčbu pacientů. To samé platí také o přístupu k datům o pacientech, jako jsou biometrická data, diagnostická data, snímky či video záznamy. Pro 32 % dotázaných je největší překážkou, se kterou se musí potýkat, špatná distribuce zdravotnických pracovníků. Druhým největším problémem je pak nedostatečný počet zdravotníků. S tím souhlasí 20 % účastníků průzkumu. Tyto nedostatky a výzvy umožňují řešit moderní technologie v čele s konceptem telehealth. Na tom se shodli všichni respondenti. Upozorňují však na rozdíl mezi možnostmi, které tento přístup nabízí, a současnou praxí.
Průzkum také zkoumal možné přínosy využití telehealth v konkrétních případech v rámci národních strategií. Jejich součástí by mohla být klinická kompetenční centra, která by pomáhala s výkonem a řízením zdravotní péče. Koncept telehealth by se také osvědčil v případech, kdy se objeví náhlý nárůst poptávky po zdravotní péči, například při živelných katastrofách a nezanedbatelnou pomocí je také možnost propojit specialistu na určitou oblast s místem, kde jsou jeho vědomosti a zkušenosti právě potřeba.
Podle účastníků průzkumu hrají klíčovou roli v poskytování péče jak vlády a zdravotničtí pracovníci, tak i subjekty ze soukromého sektoru. Úkolem vlád je vytvořit vhodné podmínky pro přijetí takových technologií, které by potřebnou inovaci ve zdravotnictví umožnily. Role veřejného sektoru je ve vytváření strategických partnerství s institucemi veřejné správy a představitelé zdravotnictví, jakožto odborníci, by měli dávat doporučení, díky nimž budou moci vládnoucí orgány snáze překonávat bariéry bránící přijetí konceptu telehealth.