Menu Zavřít

TEN TŘETÍ VZADU

3. 8. 2001
Autor: Euro.cz

V Evropě vrcholí bitva o kontrolu letecké přepravy

Letecké společnosti Lufthansa a British Airways - dva hlavní soupeři na evropském leteckém trhu - zahájily tvrdý boj o své pozice v evropské, ale i světové letecké přepravě. Před týdnem oba sokové jednu šanci ztratili, a to v Polsku. Polská vláda jejich nabídky odmítla a k exkluzivním jednáním o vstupu do aerolinií LOT vybrala švýcarskou společnost Swissair. Ta si nyní navíc dělá naděje na další středoevropské aerolinky - maďarské Malév a České aerolinie, o něž mají samozřejmě zájem i obě velké společnosti odmítnuté v Polsku.

Mezi německým a britským obrem to „jiskří“ navíc i proto, že každý z nich je členem jiné mezinárodní letecké aliance. Jejich rivalita se proto týká zabezpečování pozic i v celosvětovém měřítku.

Lufthansa s více než 40 miliony ročně přepravených pasažérů je již několik let vlajkovou lodí uskupení Star, jehož členy jsou například Air Canada, americké United Airways a Scandinavian Airlines. Společnost British Airways s téměř 37 mil iony pasažérů zase vytvořila uskupení Oneworld, v němž figurují například American Airlines a Canadian Airlines. (Společnost Swissair s dvanácti miliony přepravovaných osob je v alianci Quliflyer s dalšími společnostmi, jako např íklad Austrian Airlines, Turkish Airlines nebo Sabena.)

Částečně jde o Heathrow.

Události v Evropě nabraly spád, když do hry vstoupila druhá největší britská letecká společnost British Midland (BM). Ta před dvěma týdny začala jednat s německou Lufthansou a jednání má být korunováno smlouvo u, podle níž německý přepravce převezme dvacet procent British Midland.

Z případného převzetí ovšem už mají strach British Airways, které na významném londýnském letišti Heathrow disponují třiceti osmi procenty slotů (časové prostory, které jednotlivé společnosti mají k dispozici pro odbavování svých letadel).

V případě, že jednání mezi British Midland a Lufthansou zdárně skončí, Lufthansa( a potažmo aliance Star) na letišti získá dalších čtrnáct procent slotů (k dosavadním 24 procentům), a tím se síly vyrovnají.

I jiné výhody.

Jestliže Lufthansa získá zmíněný podíl v British Midland, posílí to nejen její pozici v zaoceánských letech provozovaných z britského letiště, ale také pozici dalších členů aliance Star. Letadla British Midland by tak mohla pasažéry z Ameriky dále přepravovat po Evropě a využívat také letecké sítě Lufthansy i kapacity jejího domovského letiště ve Frankfurtu, jež je jedním z nejvýznamnějších v Evropě.

Střet za oceánem.

Bitva dvou evropských leteckých hvězd - Lufthnasy a British Airways se však neodehrává jen v Evropě, ale možná ještě razantněji za oceánem. Tam jde o ovládnutí největší kanadské letecké společnosti Air Canada.

Ta by měla být podle nejnovějších zpráv sloučena s největším kanadským přepravcem - s Canadian Airlines. A způsob už se našel. Firma Onex, finančně podporovaná skupinou AMR (jež je matkou American Airlines a členem aliance Oneworld), chce násilně převzít za 1,2 miliardy dolarů společnost Air Canada, a přetáhnout ji tak do aliance Oneworld (nabídku ještě nyní zvýšila na 2,4 milionu dolarů).

S takovýn převzetím ovšem nesouhlasí Lufthansa a United Airlines (oba členové aliance Star), a proto se rozhodly bojovat. Oznámily plán, podle kterého chtějí nepřátelskému převzetí zabránit. Zhruba před týdnem informovaly, že poskytnou společnosti Air Canada téměř půl miliardy dolarů, které by jí měly umožnit odkoupit na burze 35 procent jejích vlastních akcií. Kromě toho sama Air Canada již také před týdnem zveřejnila protinabídku na převzetí Canadian Airlines, za které je ochotna zaplatit 9 30 milionů kanadských dolarů.

Air Canada, která realizuje zaoceánské lety společně s Lufthansou a je významným členem aliance Star, je dnes velice prosperující leteckou společností. Minulý týden oznámila, že její zisk za třetí čtvrtletí dosáhl 124 milionů kanadských dolarů , zatímco ještě loni za stejné období vykázala ztrátu 61 milionů kanadských dolarů. Za celých devět letošních měsíců dosáhla Air Canada nejlepšího provozního zisku od doby, kdy byla v roce 1998 privatizována. Není divu, že je o tohoto leteckého přepravce mezi rivaly zájem.

Jak naznačil Robert Milton, prezident společnosti Air Canada, jeho firma je připravena do budoucna převzít hlavní roli v restrukturalizaci celého kanadského leteckého průmyslu. Podle agentury Reuters navíc trochu podrážděně dodal, že by si přál, ab y se americká AMR vůbec o kanadský letecký průmysl přestala zajímat. Její účast v Canadian Airlines prý měla zatím jen destruktivní dopad a poškodila akcionáře. Nicméně představitele společnosti Onex, která o Air Canada usiluje, hned upozornili, že firma je připravena svou peněžní nabídku za ni zvýšit.

Další rival.

V Evropě v poslední době značně sílí také pozice švýcarského leteckého přepravce, společnosti Swissair (i když se zdá, že zatím postavení dvou hlavních rivalů - Lufthansy a British Airways - neohrožuje).

Za zmínku stojí například nejnovější zpráva uveřejněná minulý týden agenturou Reuters, že švýcarská skupina SAir Group, matka Swissairu, vyčlenila na své nové akvizice chystané v Evropě v příštím roce více než 500 milionů švýcarských franků (3 35 milionů dolarů). S kým hodlá jít do aliance, zatím její management nespecifikoval, jen naznačil, že velký zájem v celém leteckém sektoru je nyní o privatizaci aerolinií ve střední Evropě.

Po polské letecké společnosti LOT, se kterou už Swissair vede údajně slibná jednání a hodlá za ni zaplatit 100 až 200 milionů švýcarských franků, jsou jejími potenciálními partnery ve střední Evropě zejména České aerolinie a maďarská společnost Malév. Mimo střední Evropu se podle analytiků curyšské Kantonbank Švýcarům jako atraktivní jeví také možnost získat třiadvacetiprocentní podíl při právě chystané privatizaci Thai Airways a zájem prý mají také o podíl v Turkish Airlines.

Finanční šéf skupiny SAir Georgese Schorderet řekl, že rozhodující je vytvořit v Evropě takovou firemní strukturu, která skupině umožní uspořit náklady a zajistit dobrou pozici v konkurenci velkých rivalů.

WT100

Společnost Swissair je podle počtu přepravených pasažérů ze tří zmiňovaných evropských rivalů nejmenší, ale její zvyšující se ambice ve střední Evropě ji mohou podle odborníků dopomoci k lepšímu postavení. Polský LOT, maďarský Malév i České ae rolinie zvyšují v posledních letech počty přepravených cestujících a další nárůst očekávají po vstupu do některé z nadnárodních leteckých aliancí. Letadlový park českého a polského přepravce patří dokonce mezi nejmodernější na světě. V počtu zákazníků vede polská společnost, která ročně přepravuje více než 2,35 milionu pasažérů, služeb Malévu využívá ročně kolem 1,92 milionu osob a ČSA za rok přepraví zhruba 1,75 milionu pasažérů.

Nicméně se ve všech třech případech jedná o celkem malé společnosti. Pokud jde o jejich tržby, ve světovém pořadníku je před nimi více než devadesát společností. Jejich výhodou je však jejich strategická poloha ve střední Evropě.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).