Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) se původně na dodávce a provozu systému za 401 milionů korun dohodl s firmou Asseco Central Europe. Softwarová společnost ve středu oznámila, že je ochotná od smlouvy odstoupit bez náhrady.
Zakázka byla terčem kritiky z řad odborníků, opozice i premiéra Andreje Babiše. Vadilo jim, že pro zakázku nebyla otevřena veřejná soutěž, systém byl navíc podle nich předražený. Kvůli tendru skončil ve funkci ministr Vladimír Kremlík. Jeho nástupcem se v pátek stane současný ministr ministr průmyslu a obchodu Havlíček. Premiér zároveň vyzval k odstoupení náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka a ředitele fondu Zbyňka Hořelicu.
Stát v minulých dnech zadal prověření smlouvy mezi SFDI a společností Asseco a chtěl najít cestu k jejímu zrušení. Softwarová společnost ovšem ve středu oznámila, že je připravena smlouvu zrušit, aniž bude žádat jakoukoliv náhradu. Podle firmy současná situace kolem zakázky poškozovala její jméno. Premiér ve středu ohlásil, že kvůli tendru podá trestní oznámení.
Změny v dopravě v roce 2020: elektronické dálniční známky, rozšíření mýta i jednotné jízdenky
Zda bude zrušení zakázky výsledkem dohody s Assecem, nebo půjde o jednostranný krok ze strany státu Havlíček zatím nespecifikoval.
Nový IT systém, který by měl zahrnovat mimo jiné e-shop či mobilní aplikaci, se pokusí vytvořit skupina programátorů ve veřejném hackathonu #ZNAMKAMARADA. Systém chtějí vytvořit během nadcházejícího víkendu, v pondělí ho pak zdarma předat státu.
Elektronické dálniční známky by měly začít fungovat od příštího roku a zcela nahradit dosavadní papírové kupony.
Dále čtěte:
Komentář: Ještě nedávno stát sliboval, že mýtné brány nebudou měřit rychlost. Teď změnil názor
Stát neumí regulovat. Možná ani nechce
Elektronické dálniční známky zvýší výnosy o 220 milionů korun, vyplývá z návrhu zákona
Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch
CzechToll posílí registrace do mýta, očekávané kolony by se měly výrazně zkrátit