Menu Zavřít

Tenhle bud je pro Warrena

27. 1. 2006
Autor: Euro.cz

Buffett a další kontrariáni sázejí na Anheuser-Busch

Investoři se obvykle slétnou na akcie, o nichž zaslechnou, že je kupuje společnost Berkshire Hathaway Warrena Buffetta. V případě „krále piv“ však Buffettovo kouzlo nezapůsobilo. Od konce roku 2004, zhruba od chvíle, kdy společnost Berkshire začala ve velkém nakupovat podíly ve skupině Anheuser-Busch, hodnota těchto akcií spadla zhruba o patnáct procent.
To, proč investoři neměli na Budweiser velkou žízeň, je snadno pochopitelné. Z údajů oborové publikace Beer Marketer's Insights vyplývá, že pivo v současnosti představuje méně než 56 procent byznysu s alkoholem oproti 60 procentům před deseti lety. A největšího výrobce piva v USA rozbolela hlava z agresivní marketingové taktiky vzdálené pivovarnické dvojky, společnosti Miller Brewing. Objem prodejů společnosti AB se v roce 2005 snížil o 1,8 procenta na 101,1 milionu barelů (1 barel = 159 litrů – pozn. překl.) a Wall Street očekává, že 1. února společnost ohlásí jedenáctiprocentní pokles příjmů, což bude její první roční snížení od roku 1995.
Kontrariáni jako Buffett se domnívají, že díky své marketingové síle a dominantnímu postavení je společnost AB výhodná koupě. Možná mají pravdu. Akcie jsou levnější, než byly skoro celé desetiletí, a změnily majitele jen sedmnáctkrát v závěsu za výnosy oproti desetiletému historickému průměru 21,6. Tradiční hodnota akcií pod nominále indexu Standard & Poor's 500 akcií vzrostla v posledních deseti letech z průměrných patnácti na třiadvacet procent.
Glenn H. Tongue, řídící partner v soukromé investiční firmě T2 Partners, odhaduje, že výnosy společnosti AB na jednu akcii dosáhnou do tří let 3,50 dolaru, což je více než odhad analytiků, kteří pro rok 2006 shodně uvádějí výnos 2,39 dolaru. Tongue hovoří o sedmnáctkrát vyšších výnosech, protože soudí, že hodnota jedné akcie se blíží 60, a ne zhruba 43 dolarům, jichž dosahuje dnes. „Když nebudeme brát v úvahu krátkodobé výkyvy, Bud má přesvědčivý ekonomický model s vysokou návratností vloženého kapitálu a volným peněžním tokem převyšujícím čistý výnos,“ uvádí Tongue, který řadí Bud mezi svých deset nejlepších finančních podílů.

Síla značky Bud.

Peněžní tok Anheuseru je úctyhodný. Jeho podniky, poháněné obrovskými vnitrostátními obchody, vynášejí 2,7 miliard dolarů ročně. Anheuser tradičně využívá hotovost k tomu, aby odměňoval investory zpětnými odkupy akcií a dividendami. Z dividendy vyplácí výnos 2,42 procenta, kdežto v indexu Standard & Poor's 500 je to 1,87 procenta. Tohle spolu s tradičními zpětnými odkupy akcií AB vede některé investory k tomu, aby si počkali, zda se Buffettovi sázka vyplatí.
Příznivci společnosti AB poukazují na to, že pochybovači zapomínají na sílu značky Bud. Rozsáhlý sortiment výrobků skupiny AB pořád ještě tvoří 48,6 procenta prodejů piva v USA a někteří analytikové se domnívají, že společnost získá v roce 2006 větší podíl na trhu. Nejbližší dva konkurenti, Miller a Molson Coors Brewing, mají dohromady jen devětadvacetiprocentní tržní podíl. Velikost Anheuseru znamená, že od svých výhradních distributorů, přes které se uskutečňuje téměř 70 procent prodejů výrobků značky Bud, může vyžadovat věrnost. „Licenční a distribuční síť jsou nesmírně cenné a nevypadá to, že by měly zaniknout,“ tvrdí Stephen M. Goddard, manažer fondu New Market, který má v Anheuseru tři procenta svých aktiv. Nedávné snížení cen a důraznější propagační úsilí ve výčepech pomohly stabilizovat prodeje. Ve čtvrtém čtvrtletí společnost AB zvýšila dodávky velkoobchodníkům o 0,8 procenta oproti předcházejícímu roku, čímž zvrátila celoroční trend snižování prodejů. V tomto mírném zvýšení je určitá naděje, že Anheuser už překonal to nejhorší.
Mnoho investorů považuje za příslib to, že se společnost AB pustila do podnikání v rychle rostoucí Latinské Americe a Číně. Vlastní 50 procent největší mexické pivovarnické firmy Grupo Modelo. A nedávno navýšila svůj podíl v čínské společnosti Tsingtao Brewery z 9,9 procenta na 27 procent. Tyto firmy v současnosti představují sice jen šest procent výnosů, ale zavádějí značku Bud do některých oblastí, kde dochází k nejprudšímu růstu. Čína je největším pivním trhem na světě, který vzrůstá ročně o osm procent oproti trhu USA, který v podstatě vůbec neroste. Jak tvrdí haussisté Budu, takové pěnivé vyhlídky jsou o to větším důvodem pro investory, aby přitiskli břicha k baru.

bitcoin_skoleni

Pramen: Bloomberg Financial Markets

Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?