Podaří se indickému obru získat od Fordu značky Jaguar a Land Rover?
Indický miliardář a průmyslník Ratan N. Tata dlouho sliboval, že ze své automobilky Tata Motors udělá globální firmu – a nejen s levnými modely, jež dobyly indický trh. Teď se snaží tuto představu uskutečnit dříve, než to kdokoli očekával. Společnost Tata Motors se objevila v čele klání o Jaguar Cars a Land Rover, jež churavějící společnost Ford Motor prodává v dražbě. Zdroje blízké vyjednávání uvádějí, že nabídka Taty převyšuje nabídky dalších uchazečů. O celou miliardu dolarů.
Tata se utkává s indickou společností Mahindra & Mahindra, jež vyrábí především traktory, a newyorskou skupinou rizikového kapitálu One Equity Partners, do níž patří i bývalý šéf Fordu Jacques Nasser. Společnost Ford, která chce prodejem získat dvě miliardy dolarů, oznámí vítěze možná až za několik měsíců. Právě teď však Tata vypadá jako poměrně jasný favorit. „Je to jediná automobilka, která podala nabídku, a firmy Jaguar a Land Rover jsou příliš malé na to, aby přežily samy o sobě,“ konstatuje Garel Rhys, profesor ekonomie automobilového průmyslu na Cardiffské univerzitě ve Walesu.
Ve světle dějin je to podivný obrat. Indická automobilka, jejíž největším počinem je plán vyrábět nejlevnější auto na světě (čtyřsedadlový sedan za 2500 dolarů, který má být předveden v lednu), skupuje dvě ryze anglické automobilky. Nicméně analytikové poukazují na to, že ačkoli společnosti Tata chybějí odborné znalosti v oblasti managementu luxusních značek, vypumpovala prodeje a zisky u mnoha ze svých akvizic včetně korejského výrobce nákladních automobilů Daewoo. Navíc mateřský podnik Tata Group, obrovský konglomerát se 36 miliardami aktiv, má spoustu hotovosti na vývoj vozů a najímání nejlepších talentů, jaké jsou v odvětví k mání.
Jestliže Tata zvítězí, získá různorodou směs. Land Rover se odráží vzhůru, ale Jaguar je ve schodku už celé roky, a proto je Ford prodává jako jeden pár. Společnost Tata Motors by mohla snížit náklady v Roveru tím, že by některé předmontážní práce přesunula z vysokonákladové Británie a využila úspory ze společného nákupu. Indové by také mohli rozproudit prodeje levnějších modelů - jako je robustní Defender - v rozvojových zemích.
VÝHODNÁ POZICE
Pokud jde o značku Jaguar, nemusí to být tak velký „Kocourkov“, jak se zdá. Analytici odhadují, že ztráty se letos zmenšily asi na sto milionů dolarů. V posledním desetiletí Ford nalil do tohoto výrobce luxusních automobilů deset miliard dolarů, přičemž nově vybavil zastaralé továrny, zvýšil produktivitu a postrčil značku v tabulkách kvality. Značka Jaguar se umístila jako pátá v anketě kvality firmy J. D. Power & Associates na počátku roku 2007, těsně pod Toyotou. Moderní design, který odstartoval v září s novým čtyřdveřovým modelem XF, by mohl rozproudit prodeje. „Ford vynaložil na značku Jaguar obrovskou sumu peněz a účinek se projeví až za dva nebo tři roky, kdy nové modely přijdou na trh,“ uvádí Rhys.
Ačkoli se sice zdá, že Tata má výhodnou pozici, aby značky Jaguar a Land Rover získala, závod ještě zdaleka neskončil. Tým skupiny One Equity nedávno získal do svých řad Wolfganga Reitzlea, jenž v letech 1999 až 2002 řídil divizi Premier Automotive Group (PAG) společnosti Ford. Mahindra mezitím spojil své síly s americkou společností Apollo Management, aby posílil financování své nabídky.
Ať zvítězí kterákoli společnost, bude mít před sebou těžký úkol. Jak tvrdí Christoph Stürmer, vyšší automobilový analytik firmy Global Insight: „Tyto značky mohou být velmi hodnotné pro ty, kteří vědí, jak je řídit, a velkým problémem pro ty, kteří to neumějí.“
/popisek v levém dolním rohu foto na s. 32/
Ford plánuje, že během několika měsíců prodá obě řady jednomu kupci
/text grafu na s. 32 dole; čísla na svislé ose jako v originále/
DALEKO PŘED BRITSKÝMI ZNAČKAMI
TISÍCE AUTOMOBILŮ
VÝROBA V ROCE 2007*
TATA / LAND ROVER / JAGUAR
* CELOROČNÍ ODHADY
MIMO TĚŽKÁ KOMERČNÍ VOZIDLA
Pramen: Global Insight
PŘEKLAD: Jiří Kasl
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek