Mobilní technologie se připravuje dobýt Evropu. Zaplatí se však někdy vysoké investice?
Mobilní služby třetí generace se v Evropě začínají rozjíždět. Ano, čtete správně. Slavná technologie 3G konečně dorazila a slibuje levnější volání, rychlý bezdrátový přístup na internet a přitažlivé multimediální služby, jako například streaming videosekvencí nebo hry po internetu.
Pro ty, co náhodou pozapomněli, připomínáme, že jde o stejnou technologii 3G, která vyvolala šílené výdaje ve výši 120 miliard dolarů za licence na vysílací pásma v období internetového boomu a která následně málem zničila evropský telekomunikační sektor ztrátami ve výši mnoha miliard dolarů. Dnes, o dva roky později, je 3G zpět ve velkém - už ji nenabízí jen pár průkopníků na několika testovacích trzích. Telekomunikační giganti Vodafone, T-Mobile a Orange rozšiřují služby 3G pro firmy i jednotlivce od Baltského až po Středozemní moře, přestože ve Spojených státech zůstává technologie ještě vzdáleným snem. Obluda, jež požírala telekomunikace, byla konečně zkrocena.
Spousta nových nabídek.
Tři roky poté, co společnost NTT DoCoMo spustila v Japonsku první mobilní službu 3G na světě, se i sítě v Evropě začínají znatelně rozšiřovat. Jako první začala loni v květnu síť pod názvem “3” provozovat mezinárodní technologická korporace Hutchison Whampoa z Hongkongu, a to ve Velké Británii, Itálii a Švédsku. Problémy však měla s nedokonalou přenosovou sítí a příliš objemnými přístroji. Dnes už je technologie na vyšší úrovni, a tak mohla asi desítka operátorů zahájit lov na platící zákazníky. Jen za květen spustil T-Mobile vlastněný Deutsche Telekomem síť 3G v Německu, přidala se Telefónica Móviles ve Španělsku i Telecom Italia Mobile v Itálii. Nejagresivněji postupuje britská Vodafone Group, která to od února rozjela už v sedmi evropských zemích. “Základy konečně máme,” prohlašuje Jason Chapman, analytik mobilních telekomunikací ze společnosti Gartner, která se zabývá výzkumem. “3G se stala realitou.”
V průběhu roku se tempo zrychlí. Mobilní operátor Orange vlastněný France Telecomem má v plánu začít do října nabízet služby 3G ve třiceti městech Francie a Velké Británie. Anglický operátor mmO2 rozšíří své služby v Německu a do podzimu vstoupí i na irský a britský trh. T-Mobile do konce roku zvýší své pokrytí na padesát procent německé populace. “Překvapuje nás, jak rychle se nabídky objevují,” říká analytik mobilních telekomunikací Phil Kendall ze společnosti Strategy Analytics, která se zabývá průzkumem telekomunikačního sektoru. Počet evropských uživatelů 3G by údajně do konce letošního roku mohl vzrůst ze současného milionu až na pět.
Dobré zprávy ale nezakryjí hlodající obavy. Operátoři v letech 2000 a 2001 nabízeli obrovské částky za licence, protože očekávali, že datové služby, jako je videokonference, vyváží pokles cen za běžné volání, a tím zajistí rychlý nárůst příjmů. Dnes se tato domněnka příliš nepotvrzuje. Zákazníci projevují jen omezený zájem utrácet za mobilní multimediální služby ve chvíli, kdy ceny hlasových služeb stále klesají. Zkušenost britské společnosti Hutchison 3G UK slouží jako varování. Aby splnila svůj cíl a získala miliony zákazníků, musela společnost snížit cenu hlasových hovorů na polovinu sazeb, jež si konkurence účtuje za služby klasické druhé generace, a dokonce dávat drahé telefony zdarma.
Vyvstává však otázka, zda jsou operátoři schopni někdy splatit odhadem 250 miliard dolarů, které utratili za licence a infrastrukturu. Bruno Duarte, ředitel poradenské společnosti Arthur D. Little v Paříži, si myslí, že datové služby budou schopné kompenzovat pokles příjmů za volání. Podle něj však “nelze očekávat, že by multimediální mobilní služby v krátkém horizontu znatelně zvýšily průměrný příjem z jednoho uživatele”. Aby toho nebylo málo, v letech po vydání licencí 3G se objevily i nové bezdrátové technologie, jako Wi-Fi a Wi-Max, které by mohly mobilním operátorům odčerpat část příjmů za datové služby.
Přechod k mobilitě.
Mobilní operátoři se však nenechávají zastrašit. Mnozí budují vlastní Wi-Fi hotspoty, aby mohli jejich zákazníci využívat oba typy připojení. Také je povzbuzuje narůstající zájem o mobilní média i na pomalejších sítích dvouapůlté generace, které nabízejí například MMS nebo předpověď počasí. Vodafone již v Evropě získal 6,8 milionu uživatelů pro svůj portál Vodafone live! a tvrdí, že tito lidé v průměru utrácejí o sedm procent více než ostatní. “Zákazníky nezajímá technologie, zajímají je služby,” tvrdí Peter R. Bamford, marketingový ředitel Vodafonu.
Dokonce i příklad Hutchisonu dává technologii 3G naději. Po zavedení nových služeb a telefonů vzrostl od března do května celkový počet uživatelů společnosti v pěti evropských zemích, Hongkongu a Austrálii o sedmdesát procent na 1,73 milionu uživatelů. Zákazníci navíc začínají objevovat nové výhody multimédií. Během jarního mistrovství světa v ragby si Britové stáhli celkem půl milionu videoklipů s nejzajímavějšími momenty zápasů. “Lidé platí za obsah, protože ho chtějí okamžitě,” vysvětluje Graeme Oxby, marketingový ředitel pro Velkou Británii společnosti 3G UK z anglického Maidenheadu. Uživatelé jsou dokonce ochotni dát až 92 centů za upoutávky na nejnovější filmy - to je sen každého marketingového odborníka.
Nedostatek dobrých telefonních přístrojů byl bezpochyby největší brzdou rozvoje 3G. Situace se ovšem zlepšuje. Na trhu se konečně objevily nové přístroje, jako je Sony Ericsson Z1010, Samsung Z105 nebo Nokia 7600. Jsou však stále neúnosně drahé. Samsung stojí 842 dolarů v Portugalsku a 730 dolarů ve Španělsku. Analytici očekávají, že do čtvrtého čtvrtletí spadnou ceny telefonů až o čtyřicet procent díky vyššímu prodanému množství a novinkám.
Ceny služeb se také mění. Někteří operátoři nabízejí balíčky obsahující sto volných minut za 37 dolarů, ale za megabajt přenesených dat si účtují až 1,25 dolaru. Jiní, jako třeba Hutchison, neúčtují přímo za data, ale za typ služby, tedy například od 46 centů za MMS až po 4,58 dolaru za minutu nejnovějšího videa.
3G může bezpochyby zachránit pouze rentabilita bez ohledu na zvolený model účtování. Nová technologie přenáší data i hlas mnohem efektivněji než staré sítě, a tak snižuje náklady na poskytování mobilních služeb až o 80 procent. “Operátoři budou moci nabízet hlasové služby levněji, a přesto z nich mít více peněz,” vysvětluje Kendall ze společnosti Strategy Analytics.
Dokončit rozjezd sítí třetí generace ale bude ještě vyžadovat hodně práce. Konkurence dotírá a peníze za licence se možná nikdy nevrátí. Nejhorší krize už je však každopádně za námi. Teď se uvidí, zda 3G zaujme masy.
Konečně mezi námi
Mobilní technologie třetí generace. V období internetové bubliny modla, po jejím krachu je každý odepsal. Dnes se konečně začínají šířit po Evropě.
- CO Nová generace služeb přes mobilní telefon 3G nabízí efektivní datové připojení stejné rychlosti jako široké pásmo.
- KDE Po letech potíží se služby 3G objevují po celé Evropě, od Velké Británie a Švédska přes Portugalsko až po Řecko. Experti očekávají, že do konce roku bude novou technologii používat až pět milionů uživatelů.
- SLUŽBY Kromě levného volání nabízí i přístup na internet, MMS, hry, streaming videosekvencí a videokonference.
- KOLIK Ceny za hlasové služby jsou u 3G o polovinu nižší než u starších mobilních sítí. Ceny za přenos dat jsou ale stále vysoké, dolar a více za megabajt. Telefony stojí od 365 do 842 dolarů. Vše by však mělo brzo zlevnit.
Údaje: Gartner Group, Strategy Analytics, BusinessWeek
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Irena Vičarová, www.LangPal.com