Tuto sobotu začne v Šanghaji světová výstava Expo 2010, na níž se očekává rekordních 70 milionů návštěvníků. Česká expozice tentokrát klade větší důraz i na obchodní využití výstavy. Součástí českého pavilonu tak bude i speciální sál pro obchodní jednání.
Český pavilon byl postaven na atraktivním místě areálu Expa – poblíž náměstí European plaza, kde se budou konat četné kulturní akce.
Autor: Expo
Čínská Šanghaj se za pár dní stane středem světa. 1. května se otevřou brány světové výstavy Expo 2010. Očekává se rekordní účast až 70 milionů návštěvníků. O jejich zájem bude soupeřit i český pavilon, který má plochu 2 000 metrů čtverečních. Česká expozice, jež se nese v duchu tématu Plody civilizace, má pro českého exportéra jeden nový sympatický rys. Poprvé se oproti předchozím světovým výstavám výrazněji zaměřuje na představení obchodních a ekonomických možností České republiky.
Více než půl miliardy korun, které Česko do přípravy pavilonu vložilo, tentokrát nepadne jen na umělecké nebo kulturní expozice. Pětina prostoru je totiž věnována i představení české ekonomiky. A součástí pavilonu je také sál o ploše 90 metrů čtverečních, který je určen pro jednání českých obchodníků se zájemci z Číny i jiných zemí. „O takzvaný meeting room mají zájem různé podniky: od společnosti Preciosa, přes Elmarco až po vědecký tým profesora Holého,“ informuje manažer marketingu a komunikace české účasti Jiří František Potužník.
FAKTA O EXPO 2010 |
Termín a místo: 1. května 2010–31. října 2010, Šanghaj Hlavní téma: Lepší město – lepší život Počet účastníků: 192 zemí a 50 mezinárodních organizací Předpokládaný počet návštěvníků: rekordních 70 milionů, podle odhadů budou 90 procent tvořit Číňané Téma českého pavilonu: Plody civilizace Předpokládaná návštěvnost v českém pavilonu: až 30 tisíc návštěvníků denně Cena standardní jednodenní vstupenky: 160 jüanů (asi 430 korun) Webové stránky (české, celé výstavy): www.czexpo.com, en.expo2010china.com |
Ostatně příležitostí pro české podnikatele byla už sama stavba pavilonu. Zakázku získala firma FilmDekor, která expozici postavila ve spolupráci s libereckou společností SIAL. Partnery expozice se staly firmy, které už mezi hlavní české investory v zemi draka patří. Jednak Vítkovice Machinery Group, která dodává čínským loděnicím součásti pohonů obřích lodí, dále Škoda Auto, která vyrábí právě poblíž Šanghaje přes 100 tisíc vozů ročně. A také Budvar, jenž na čínském trhu již přes dva roky nabízí pivo, a banka HSBC, jež má Šanghaj přímo ve svém názvu.
„O prezentaci v českém pavilonu stojí i čínské firmy. Některé v Česku podnikají či hledají partnery – například výrobce komunikačních technologií Huawei nebo farma, která na české zkušenosti staví svůj rozvoj. Jiné musíme odmítat, protože s českým prostředím nemají nic společného a nám jde především o marketing České republiky,“ říká Potužník. Z pohledu obchodu budou probíhat také dvě důležité tematické akce. Jednak Český národní den, který připadá už na 17. května. Ten by měl být vyvrcholením české účasti, protože na ni budou upozorňovat aktivity v areálu celého výstaviště.
Povědomí o českém designu mají pak zvýšit Týdny českého designu, které proběhnou formou výstavy od 8. do 31. srpna v českém pavilonu v Multimedia Hall. Součástí programu bude také týdenní přehlídka „Czech Fashion Week“ od 16. do 22. srpna, do které se zapojí čeští módní návrháři.
Vedle aktivit na podporu českých podniků ukáže český pavilon samozřejmě i českou kulturu a vědu. „Kromě dech beroucích děl Jakuba Nepraše, Federica Díaze, Lukáše Rittsteina a dalších uvidí návštěvníci i umělecky ztvárněná temata, jako jsou antivirotika či nanotechnologie. Tedy něco, čím se můžeme světu nejen chlubit, ale s čím se dá i dobře obchodovat,“ říká Potužník.
Největší pozornost zatím vzbudil exponát Czeknowlogy, jehož součástí bude i plastika z ryzího zlata mimořádné hodnoty, a kterou vytváří mladý umělec Federico Díaz. „Každý pětistý návštěvník českého pavilonu bude mít možnost nechat si při pohledu na mimořádně cenný objekt sejmout v senzorickém křesle pocity a prostřednictvím zvláštní technologie podle nich namíchat osobní voňavku složenou z typických českých vůní,“ vysvětluje generální komisař české účasti na Expu Pavel Antonín Stehlík.