VYZKOUŠELI JSME - KIA SORENTO Na podnikatelskou verzi N1 láká potenciální zákazníky korejské SUV Kia Sorento. Od základní ceny 799 980 korun tak lze odečíst daň z přidané hodnoty a dostat se pod 700 tisíc korun. Sorento je historicky první vůz korejské značky, který je určen do terénu.
foto: Kia
VYZKOUŠELI JSME - KIA SORENTO Na podnikatelskou verzi N1 láká potenciální zákazníky korejské SUV Kia Sorento. Od základní ceny 799 980 korun tak lze odečíst daň z přidané hodnoty a dostat se pod 700 tisíc korun.
Sorento je historicky první vůz korejské značky, který je určen do terénu. Na českém trhu je od roku 2002 a má slušné prodejní úspěchy. Nedávno prošel mírným faceliftem, který ale byl spíše jen kosmetickou úpravou. Úspěšný kůň se prostě nemění.
Profit minulý týden otestoval verzi s naftovým motorem 2,5 CRDi pod kapotou. V testu se ukázaly silné stránky, ale i slabiny korejského stroje. K plusům patří elegance, dostatek místa v kabině, dobrá průchodnost terénem a v neposlední řadě cena, která je pod úrovní řady konkurentů. Například Volkswagenu Touareg, se kterým jsme již před třemi lety měli možnost sorento srovnat na autokrosovém závodišti v Poříčí nad Sázavou. Ukázal se tam zvláštní jev. Když se touareg položil ve vysokém blátě na břicho, jeho počítač zastavil pohon všech kol, protože necítil jejich tah. Německé auto pak zůstalo bezbranně „ležet“ v bahně. Zato sorento se ve stejném místě z problémů „vykopalo“. Byl to důkaz, že vyspělá elektronika nemusí být vždy ku prospěchu. Sorento je v lehkém terénu dobré, má třeba na rozdíl od Hyundaie Santa Fe redukci rychlosti a elektronickou uzávěrku diferenciálů.
NEBRZDIT PRUDCE
Horší to bylo při testu na silnici. Auto sice drží stopu, v zatáčkách se ale dost houpe. A co bylo nejhorší - při prudkém brzdění se podivně vlnilo. Na nerovnostech zase odskakovala zadní náprava. Možná za to mohly zčásti pneumatiky, ale výkony na silnici nebyly při testu ideální.
A jak se auto hodí k podnikání? Náš vůz byl předpisově vybaven montážní přepážkou a začerněnými skly všech třech zadních dveří. Objem kufru (základ 441 litrů) se díky přepážce zvýšil, takže bylo možné převážet hodně nákladu. Nevýhodou je ale skutečnost, že přepážka brání nakládání dlouhých věcí. Kolo nebo štafle musí na střechu.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Model Kia Sorento 2,5 CRDi EX
Typ vozu pětimístné SUV
Typ motoru naftový čtyřválec
Objem válců 2,5 litru
Max. výkon 103 kW
Max. rychlost 170 km/hod
Zrychlení 0-100 14,6 sekundy
Převodovka 5st. manuál s redukcí
Spotřeba 8,5 litrul/100 km
Cena 799 980 Kč (základ s DPH)
Testovaný model 783 670 Kč (N1 bez DPH)
**JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Sorento nabízí verzi N1 s možností odpočtu DPH. Je ale třeba mít na paměti, že za přepážku se připlácí 18 980 korun (bez DPH včetně přestavby). Vůz využijí řemeslníci a další podnikatelé, kteří potřebují auto do lehkého terénu.