Menu Zavřít

Tesla na kolejích s českou stopou míří na trh. Vlaky se umí dobíjet průběžně

23. 3. 2020
Autor: Siemens

Siemens získal první objednávku na vlaky Mireo Plus B. Jejich výhodou je to, že se dobíjejí na elektrifikovaných tratích a pak mohou jet i tam, kde trakční vedení není a nespalují naftu. Na vývoji se podíleli také experti z Česka z vývojového centra Siemens Mobility v Praze a Plzni.

Německý strojírenský koncern Siemens oznámil, že získal první objednávku na vlaky Mireo Plus B. Jedná se o zakázku na 20 jednotek pro Bádensko-Württembersko. Termín dodání je prosinec 2023.

Na
projektu se výrazně podílejí i čeští elektrotechnici.
Předností
těchto vozidel je schopnost statického (za stání) či dynamického
(za jízdy) nabíjení trakčních akumulátorů z liniového
trakčního vedení. To umožňuje využít již vybudovaná pevná
trakční zařízení na elektrifikovaných tratích k napájení
a bezemisnímu provozu vozidel na okolních tratích bez trakčního
vedení,“ vysvětlil výhodu těchto regionálních vlaků Jiří
Pohl, jenž zastává
funkci Senior Engineer společnosti Siemens
Mobility
.

Soupravy
pak mohou sloužit v bezemisním provozu i na tratích, jež jsou
pouze částečně elektrifikovány. Na baterie ujedou 80 kilometrů.
„Benefitem
pro cestující je i možnost přímého spojení bez přestupu
z centra regionu do jeho okrajových oblastí, a to atraktivními
moderními vozidly s patřičnými trakčními i jízdními
vlastnostmi,“ dodal.

Motoráky mohou jít do výslužby

Cílem je, aby ze železnice zmizely staré naftové lokálky. I vzdálenější regiony mohou být spojeny s větším spádovým městem moderními klimatizovanými vozy i na tratích bez elektřiny. Kromě nabíjení akumulátorů z trakčního vedení se lithium-iontové baterie dobíjejí prostřednictvím rekuperace brzdné energie vlaku.

Vlaky
se budou vyrábět v německém Krefeldu. Provozovatel nových vlaků
Nahverkehrsgesellschaft
Baden-Württemberg (NVBW) si
vzal na financování úvěr ve výši 77 milionů eur od banky KfW
IPEX Bank. Ta
chce dlouhodobě podporovat projekty, které přispívají ke
snižování produkce skleníkových plynů.

KL24

Bádensko-württemberský ministr dopravy Winfried Hermann si pochvaluje, že prvně budou nasazeny železniční vozidla napájená z akumulátorů. „Díky této inovativní technologii je elektrifikace vlakové dopravy možná i bez nepřetržitého trakčního vedení.“

  • Našli jste v článku chybu?