Německý strojírenský koncern Siemens oznámil, že získal první objednávku na vlaky Mireo Plus B. Jedná se o zakázku na 20 jednotek pro Bádensko-Württembersko. Termín dodání je prosinec 2023.
Na
projektu se výrazně podílejí i čeští elektrotechnici.
„Předností
těchto vozidel je schopnost statického (za stání) či dynamického
(za jízdy) nabíjení trakčních akumulátorů z liniového
trakčního vedení. To umožňuje využít již vybudovaná pevná
trakční zařízení na elektrifikovaných tratích k napájení
a bezemisnímu provozu vozidel na okolních tratích bez trakčního
vedení,“ vysvětlil výhodu těchto regionálních vlaků Jiří
Pohl, jenž zastává
funkci Senior Engineer společnosti Siemens
Mobility.
Soupravy
pak mohou sloužit v bezemisním provozu i na tratích, jež jsou
pouze částečně elektrifikovány. Na baterie ujedou 80 kilometrů.
„Benefitem
pro cestující je i možnost přímého spojení bez přestupu
z centra regionu do jeho okrajových oblastí, a to atraktivními
moderními vozidly s patřičnými trakčními i jízdními
vlastnostmi,“ dodal.
Motoráky mohou jít do výslužby
Cílem je, aby ze železnice zmizely staré naftové lokálky. I vzdálenější regiony mohou být spojeny s větším spádovým městem moderními klimatizovanými vozy i na tratích bez elektřiny. Kromě nabíjení akumulátorů z trakčního vedení se lithium-iontové baterie dobíjejí prostřednictvím rekuperace brzdné energie vlaku.
Vlaky
se budou vyrábět v německém Krefeldu. Provozovatel nových vlaků
Nahverkehrsgesellschaft
Baden-Württemberg (NVBW) si
vzal na financování úvěr ve výši 77 milionů eur od banky KfW
IPEX Bank. Ta
chce dlouhodobě podporovat projekty, které přispívají ke
snižování produkce skleníkových plynů.
Bádensko-württemberský ministr dopravy Winfried Hermann si pochvaluje, že prvně budou nasazeny železniční vozidla napájená z akumulátorů. „Díky této inovativní technologii je elektrifikace vlakové dopravy možná i bez nepřetržitého trakčního vedení.“