Na to, aby Tesla potvrdila své tržní valuace, musela by auta vyrábět stejně dobře jako pálit hotovost
K překonání Fordu v tržní kapitalizaci stačilo Tesle prodat o tisícovku elektrických aut víc, než analytici očekávali.
Takže v pondělí minulý týden měla Tesla tržní hodnotu 47,7 miliardy dolarů, ačkoli za první kvartál vyrobila nějakých dvacet pět tisíc aut, což Ford zvládne za den, a za posledních pět let prodělala 2,3 miliardy dolarů čistého, zatímco Ford za stejnou dobu 26 miliard dolarů čistého zisku vytvořil.
Jenže Elon Musk je vizionář a investoři mají Teslu rádi, kdežto prodeje Fordu klesly ajeho tržní kapitalizace se dostala na 44,1 miliardy dolarů.
Co na tom, že automobilový byznys je jako každá velkosériová výroba hlavně o úsporách z rozsahu? To je docela dost důležité, protože zrovna úspory z rozsahu Tesla nemá (jak by mohla, když loni v USA prodala 40 tisíc aut), ale s připravovaným levnějším Modelem 3 za 35 tisíc dolarů, což není ani polovina oproti dosud nejlevnějšímu vozu v nabídce, se pouští do tržního segmentu, kde je podstatně vyšší citlivost na cenu. Už nebude prodávat jenom drahá auta sice nepočetné, ale bohaté vrstvě, která si díky Tesle pořídila do garáže něco extra, i když to nebylo dvakrát praktické. To ferrari také není a tesly nebyly první a jediná auta v rodině.
A co ostatní?
Masoví producenti samozřejmě mají čistě elektrické modely také v nabídce (Nissan Leaf, VW eGolf), ale díky násobným prodejům konvenčních modelů mohou rozpouštět fixní náklady na mnohem větších sériích.
Když už jsme u toho Fordu, ten bude mít kompletní nabídku 13 modelů čistě elektrických aut v roce 2020, do jejich vývoje investuje 4,5 miliardy dolarů. Hodlá se předvést s autem, které ujede na elektřinu pět set kilometrů - a tyhle plány mají iostatní hráči.
Na Teslu tak bude tlačit konkurence jak u prémiových elektrických aut (Jaguar, Porsche), zatímco Model 3 se bude muset utkat s plejádou značek, kterým se do elektřiny nechtělo kvůli citlivosti zákazníků poptávajících auta ve střední a nižší střední třídě na cenu a kvůli dosud nesrovnatelně menší praktičnosti - uvíznout v zimě daleko od nabíječky s autem za 70 tisíc dolarů je nejen pech, ale hlavně důvod k naštvání. Výsledkem je mizivý podíl elektrických aut na trhu. V Evropě dosáhl za loňský rok 1,5 procenta a to započítáváme štědře dotující Norsko.
Tesla je naceněná, jako by nikdo jiný elektrické auto nedovedl vyrobit, což samozřejmě není pravda.
Marketingový talent
Tesla byla loni třicátá nejprodávanější značka na americkém trhu, byť v čistě elektrických vozidlech měla tržní podíl skoro dvoutřetinový. S Modelem 3 se pouští do úplně jiné bitvy. Do začátku má počinek v podobě 350 tisíc rezervací na auto, které se teprve začne vyrábět, možná ještě do konce letošního roku.
Ale tisícidolarový rezervační poplatek je vratný a možná, že při rostoucí nabídce alternativ nevydrží tři roky čekat ani ten největší příznivec. Vyrábět ve velké sérii se musí Tesla naučit stejně dobře, jako dosud dokázala pálit hotovost. Není pochyb o tom, že Elon Musk je vizionář a mimořádný marketingový talent. Brzy se ukáže, zda to bude k udržení současných valuací Tesly stačit. •
Tesla je naceněná, jako by nikdo jiný elektrické auto nedovedl vyrobit, což samozřejmě není pravda.
O autorovi| Miroslav Zámečník, zamecnik@mf.cz