Menu Zavřít

Test – Citroen C5: avantgarda pro sportovní jízdu

15. 12. 2008
Autor: Euro.cz

Taxíkem roku byl nedávno ve Francii zvolen v kategorii sedanů Citroen C5 s dieselovým motorem HDi.

Jeho letošní verze nyní dorazila i do Česka, aby útočila na srdce a peněženky středních manažerů a podnikatelů, kteří hledají alternativu ke Škodě Superb, Volkswagenu Passat nebo Fordu Mondeo.

Historie „cépětky“ se píše od roku 2000, kdy továrnu opustil první sedan. O rok později ho následoval kombík. Dosavadní verze se prodávala na českém trhu od začátku roku 2005 za ceny začínající na zhruba 600 tisících korunách, verze kombi měla možnost odpočtu DPH.

Nový model začíná téměř shodně na 594 900 korunách. Má řadu inovací, ale hlavním rozdílem je skutečnost, že značka tento vůz nabízí poprvé bez hydropneumatického odpružení.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Citroen C5 ve verzi sedan je typickou manažerskou limuzínou střední třídy. Splňuje nároky na reprezentační vozidlo. Kdo chce vozit náklad v autě s odpočtem DPH, musí si zvolit verzi kombi.

Houpavá jízda s pružinami

Jak jezdí auto bez této citroenářské klasiky? Profit vyzkoušel variantu s již zmíněným naftovým dvoulitrem, který měl „jen“ ocelové vinuté pružiny. Ty dosud automobilka montovala pouze do menších vozů. Citroen je zavedl do vyšší modelové řady C5 proto, aby mohl oslovit i sportovněji zaměřenou klientelu. V našem redakčním testu se ale ukázalo, že mezi ocelí a vzduchokapalinovým systémem není velký rozdíl. I s vinutými pružinami je jízda komfortní a houpavá, rozhodně ne sportovní. V zatáčkách se projevuje značná neotáčivost sedanu.

Řidiči s rychlostními ambicemi sice pomáhá elektronický režim sport, který úspěšně potlačuje houpání karoserie na hrbolaté vozovce, ale kontakt s asfaltem stejně není intenzivní.

Jinak nelze jízdním vlastnostem Citroenu nic vytknout. Šesti-stupňový manuál je přesný, diesel přeplňovaný turbodmychadlem výkonný a úsporný. Spotřeba se v našem testu pohybovala kolem šesti litrů nafty na sto kilometrů jízdy, což zhruba odpovídá údaji výrobce. Na plyn se musí při rozjezdu sice dost šlapat, ale za několik sekund už vůz letí jako vítr.

Palubní deska plná tlačítek

TECHNICKÉ ÚDAJE

  • *Model - Citroen C5 2.0 HDi Typ vozu - pětidveřový hatchback Motor - naftový čtyřválec Objem válců - 2 litry Max. výkon - 100 kilowattů Max. rychlost - 204 km/hod Zrychlení 0-100 - 10,6 sekundy Spotřeba - 5,8 l /100 km Kufr - 439 litrů Cena (základ)** - 619 900 Kč

Nový Citroen C5 nepostrádá nic z komfortu limuzíny střední třídy. Kabina je solidně odhlučněná. Všude jsou kvalitní materiály, palubní deska je propracovaná. Jenom tlačítek je na ní trochu příliš. Jen na multifunkčním volantu s pevným středem jsme jich napočítali dvacet. Zřejmě to byl záměr designéra, aby avantgardní auto mělo i futuristický vnitřek.

bitcoin_skoleni

Místa na nohy je všude dostatek, ale našli jsme jen jeden držák na láhev ve střední konzoli. K výraznějšímu zhoršení došlo v kufru, je tam o 32 litrů méně prostoru než u předchůdce.

Nový Citroen C5 lze doporučit zájemcům o klidnou a komfortní jízdu, sportovní ambice nemá. Výbava je už v základu opulentní. Přední xenonové světlomety se automaticky natáčejí při otočení volantem a pomáhají řidiči v orientaci v zatáčce. Zpětná postranní zrcátka se při uzamčení vozu sama sklopí. Už nejlevnější verze Base zahrnuje řadu airbagů včetně kolenního, pět elektronických stabilizačních systémů, tempomat či automatickou klimatizaci.

  • Našli jste v článku chybu?