Menu Zavřít

Test služeb: Tržiště služeb za pár kaček

9. 6. 2014
Autor: Redakce

V roce 2012 do České republiky dorazil fenomén mikroslužeb. Ty lze jednou větou popsat jako drobné služby, které jsou poskytovány za velmi malé částky. Ukázaly poslední dva roky, že může tento model fungovat i na relativně malém regionálním trhu? Otestovali jsme portál Stovkomat.cz jako předního průkopníka drobných služeb.

Svět mikroslužeb jsem poprvé objevil před několika lety, a to až s jeho příchodem do České republiky. Myšlenka mě opravdu oslovila a částečně z recese a hlavně zvědavosti jsem se postupně zaregistroval na všechny fungující české alternativy. Ty se lišily v podstatě pouze v ceně, za kterou bylo možné službu nabídnout. Ze všech fungujících portálů zprostředkovávajících mikroslužby začal v roce 2013 výrazně vyčnívat Stovkomat.cz. Došlo ke změně struktury nabízených služeb a významně narostl jejich objem, hlavně v oblasti internetového marketingu a sociálních sítí. Podle oficiálních statistik serveru bylo za rok realizováno více než pět tisíc obchodů. Zaregistrovalo se 6311 uživatelů a byly vyplaceny provize uživatelům ve výši půl milionu korun.

Seznámení se Stovkomatem

První, co uživatele upoutá při příchodu na Stovkomat, je oznámení, že se jedná o největší tržiště mikroslužeb, a ještě k tomu fenomén, přesto jej ale těm, co s ním ještě eventuálně nepřišli do styku, na začátek představím. Zakladatel Stovkomatu Vojtěch Moravec se netají inspirací zahraničními variantami portálů na prodej mikroslužeb. V konečném důsledku se jedná o dobrou volbu, protože Stovkomat přebírá jejich jednoduchost a přehlednost. Nabídka služeb je rozdělena do sedmi hlavních kategorií, které se dělí do dalších 23 podkategorií. V současnosti Stovkomatu dominují služby jako prodej zpětných odkazů, nákup fanoušků pro sociální sítě či registrace do internetových katalogů. Naleznete zde také tvorbu drobné grafiky, psaní reklamních článků, překlady, korektury a služby spíše recesistické, jako je psaní vzkazu na vybranou část těla. Je výhodou, že stačí jedna registrace pro prodávajícího i kupujícího. Jedná se o stejný účet. Rozhodnete-li se nakupovat, je nejdříve nutné dobít požadovanou sumu. Peníze je možné zajistit klasicky převodem na účet, nebo okamžitě pomocí kreditní karty či internetové peněženky PayPal. Následně si vyberete konkrétní službu a jedním kliknutím vám bude odečteno zpravidla 150 korun, případně 600 nebo 1500. U zakoupeného jobu, jak jsou služby na Stovkomatu nazývány, vyplníte údaje nutné pro jeho realizaci a můžete se těšit na výsledek. Vše včetně předání vyhotovené práce, komunikace se zpracovatelem, případné odsouhlasení nebo reklamace se řeší v rámci systému.

Pečeť pro prodejce

Obdobně jednoduchý postup je u případného prodeje služby. Prodejce o sobě nemusí uvádět žádné osobní údaje, kromě bankovního účtu nebo PayPalu pro případnou výplatu provize. Díky tomu se prodejcem může stát téměř kdokoli. Počet vytvořených jobů není nijak omezen. Pouze definujete službu (často je popsána jednou větou), zvolíte cenu a datum dodání. Provize zprostředkovateli je dle obchodních podmínek stanovena jako jedna třetina ceny služby. Zpracovatele není možné kontaktovat jinak než prostřednictvím Stovkomatu a nezjistíte o něm prakticky žádné informace kromě přezdívky a hodnocení jeho klientů. Provozovatel Stovkomatu se logicky snaží zabránit uzavírání obchodů mimo svůj systém, ale kvůli absenci podrobnějších informací je téměř nemožné ověřit kvalifikaci pro splnění požadované objednávky. Tento limit své služby si nicméně provozovatel uvědomuje a nabízí možnost ověření jobu. Prodávající vytvoří ukázkový job, za který získá pečeť Ověřeno Stovkomatem.

Teorie versus realita

Z technického hlediska je systém připraven dobře. Jak tedy obstojí v ostrém provozu a našem testu? Pokud se podíváte na strukturu služeb, lze polemizovat o termínu mikroslužba. Představme si začínajícího živnostníka nebo obecně podnikatele, který zrovna narazil na Stovkomat a neorientuje se příliš v internetovém prostředí. Snadno může dojít k závěru, že zde za 900 korun získá kompletní servis v oblasti online marketingové propagace. Za 150 korun si nechá vytvořit internetové stránky, investuje 150 korun do založení profilu na sociálních sítích a následně se rozhodne pro větší transakci a zakoupí za 300 korun několik stovek fanoušků, kteří se do několika hodin stanou fanoušky jeho stránky. Ještě mu ale zbývají peníze na dva obchody. Nechá si tedy namalovat svou karikaturu a napíše vzkaz na vybranou část ženského těla pro svého známého, který má zrovna narozeniny. 600 korun bylo utraceno za typické služby, které tvoří převážnou část obratu Stovkomatu. Je ovšem otázkou, zda se jedná o dobře investované peníze, byť je částka takto nízká.

Levná služba nerovná se nízká kvalita

V žádné definici mikroslužeb se nedočteme, že jejich nízká cena je přímo úměrná nízké kvalitě odvedené práce nebo její neefektivitě. Stále se jedná o službu a zákazník by měl za svých pár dolarů nebo stokorun obdržet odpovídající výstup. Provozovatel samozřejmě nemůže ovlivnit, jak kvalitní služby budou na webu nabízeny, ale je chvályhodné, že se snaží pomocí již zmiňovaného certifikátu nebo filtrace oblíbených služeb zvýraznit ty, od kterých lze očekávat odpovídající kvalitu. Samozřejmě se nedá tvrdit, že není možné vytvořit webové stránky za 150 korun. Každý job je specifický a taktéž prodejci. Pokud se snaží kupříkladu student získat reference či zkušenosti, často rád vykoná zdarma práce na úrovni profesionála. Je ovšem otázkou, zda dokáže malý český trh podobných zpracovatelů vygenerovat dostatek. Nyní se podíváme na konkrétní testovací objednávky. Aby mohla být služba zhodnocena komplexně, je nutné počítat i s případnou reklamací. Joby jsem tedy vybíral systematicky. Zakoupil jsem korekturu deseti normostran textu, návrh deseti domén pro připravovaný projekt a vytvoření mé fotky ve stylu seriálu South Park (odhaduji, že se jedná o tento seriál, protože v názvu jobu bylo napsáno Sauth Park).

Korektura s chybami

Ke korektuře jsem zaslal text dlouhý cca tři normostrany. Korektura měla být dodána do 24 hodin. Bohužel se korektorka ozvala po lhůtě odevzdání s tím, že ji systém neinformoval o nové objednávce. Korekturu nicméně dodala. V odevzdaném výstupu bylo více než 15 chyb, ale přiznávám, že text byl velmi náročný, byť šlo o záměr. Na chyby jsem korektorku upozornil a byl mi zaslán nový opravený text, nicméně stále nebyl bez chyb. Jedna věta nebyla celá. Na následující zprávy již korektorka nereagovala. Musel jsem tedy podat žádost o zrušení jobu a čekám na vyjádření provozovatele. Další dvě objednávky již tak zajímavé nejsou. Neobdržel jsem nic a ani nebyl navázán kontakt s prodejcem. Šance ještě zůstává u objednávky obrázku, ale i zde pomalu přestávám doufat. U objednávky vytipování vhodných domén pro projekt jsem podal žádost na storno objednávky z důvodu nedodání a do dvou dnů mi byly peníze vráceny, což považuji za relativně rychlou odezvu ze strany provozovatele.

MM25_AI

V čem je Stovkomat výjimečný?

Stovkomatu se podařilo úspěšně přenést zahraniční model na naše prostředí a v relativně krátkém čase si vybudovat silnou pozici, byť na startovací čáře v roce 2012 stálo hned několik závodníků bez znatelné výhody. Mikroslužby jsou ve své jednoduchosti geniálním konceptem. Dávají prostor nepodnikatelům snadno a hlavně rychle nabídnout cokoli, v čem vynikají. Za krátkou dobu daly vzniknout úplně novému trhu, který byl doposud opomíjen. Je velmi pozitivní, že se Stovkomat snaží vyvarovat stavu, že by se stal synonymem pro služby sice levné, ale nekvalitní. Pokud bude ještě výrazněji podporovat kvalitní zpracovatele, rozšiřovat možnosti certifikace a dalších ověření, může se stát tržištěm, kde zakoupíte opravdu cokoli a budete spokojeni.

Přečtěte si další ze série Test služeb - Test Amazonu.

  • Našli jste v článku chybu?