Startupy nemají v Česku zrovna na růžích ustláno. Pouhá inspirace Západem přitom nestačí
V České republice se poslední dobou plně rozdmýchal trend nového inovativního podnikání na Západě označovaného jako startup. Na rozdíl od zemí západního světa, které tyto nadějné a často inovativní aktivity podnikatelů svým dlouholetým rozvojem zvládají a podporují systematicky a řízeně, se dá stav v tuzemsku přirovnat spíše k prvním odvážným výpravám amerických pionýrů v 19. století
Základní nevýhodou České republiky je nedostatek zvyklostí na podnikatelském trhu. Po divokých začátcích velkého podnikání počátku 90. let minulého století se až teď objevuje skupina zkušených lidí, úspěšných podnikatelů, kteří bezprostředně a upřímně cítí závazek předat své znalosti nastupující generaci a poskytnout jim vedení, které jim mnohdy ve zmíněné porevoluční době chybělo. Svoji cestu si museli – často za velkou cenu – vyšlapat sami. Doháníme tak naprostou samozřejmost a morální vnímání podnikatelů ze Silicon Valley, New Yorku nebo Londýna. Objevujeme nové odvětví, pro které se jen těžko hledají procesy i z podstaty jeho dynamičnosti a velikosti. Málokdo ze zainteresovaných ve startupech se v něm umí pohybovat. Dorůstající novodobá první generace podnikatelů pak tápe, jak své znalosti nejefektivněji vrátit komunitě.
Přitom pouhá inspirace Západem není dostačující. Česko oplývá svými specifiky. Jak vyplynulo z poslední studie o proměně české společnosti od 90. let, kritika, nedůvěra, negativní přístup a strach jsou nám blízké, což podkopává nohy mnoha snahám a odvážným jednotlivcům. Jejich aktivity bývají a priori odsuzovány jako neúspěšné, přinejlepším bez šance.
Za jeden provaz Co víc, pociťujeme určité déja vu podobné hanlivému dojmu ze slova podnikatel v 90. letech, jež okamžitě evokuje synonyma nelíbivého charakteru. Podobně to nyní máme se slovem startup, startupista. Stále silnější módní vlna startupů za poslední tři roky toto označení do značné míry zprofanovala v očích širší společnosti. Lidé začínají být na toto nové pojmenování alergičtí, obzvláště pokud se startupistou označí i tradiční zmrzlinář, který si právě založil svoji novou živnost.
Situaci nepřispívá ani soupeření mezi jednotlivými regiony, které se donedávna snažily co nejvíce získat pro sebe a budovat inkubační centra bez těsné provázanosti a kooperace s ostatními, o stejný cíl usilujícími organizacemi. Věčné soupeření Prahy a Brna, doplněné Ostravou, Plzní, Hradcem Králové a dalšími podnikatelskými středisky, se bohužel přeneslo i do této sféry. Kolikrát se stalo a stává, že intenzivně mezi sebou soupeří dokonce i dvě startupová centra v jednom městě. Přirozená konkurenční soutěživost je velice zdravá. V době recese nebo přinejlepším hospodářské stagnace, kde inovativní podnikání buduje dlouholetou hospodářskou hodnotu a výhodu na globálním trhu, je ale nutné oprostit se od malých konkurenčních vzájemných nešvarů a naopak se spojit. Je třeba táhnout za jeden provaz a podpořit jedinečnou kombinaci inovátorství a podnikatelského elánu.
Sami sobě brzdou Na Slovensku se za poslední dva roky podařilo vybudovat jednotné centrum inovativního nového podnikání v Bratislavě se všemi výhodami kompaktní komunity – byť je tento fakt podpořen historickým pojetím Bratislavy jako komplexního mezioborového centra Slovenské republiky. Dalším příkladem může být Izrael, který nejen vhodnou státní finanční podporou, ale i správným nastavením procesů, byrokratické zátěže a podpory podnikatelské kultury nastartoval podnikatelský zázrak překonávající v počtech firem a obratu desetinásobně větší země. Česko si svým přístupem, zaměřením na tradiční odvětví jako strojírenství nebo automobilový průmysl, a naopak nepodporováním inovativního podnikání a ekonomie znalostí jako celku samo sobě škodí v konkurenceschopnosti.
Bohužel, tento moderní přístup není řádně rozvíjen ani ve vzdělávání. Zakomponování praktických kurzů do skladby předmětů ve vysokém školství bývá pro nadšené lektory často velmi obtížné z důvodu rigidního prostředí.
Přesto si lze zachovat optimistický pohled do budoucna. Nesmírné úsilí jednotlivců, kteří cestují na Západ a vracejí se do své vlasti s novými zkušenostmi a odhodláním změnit status quo českého podnikání, slaví první úspěchy. Vznikají celorepublikové iniciativy a společné akce zastřešující většinu center, dřívější odpor cestovat za jednotlivými událostmi po zemi mizí a komunita se spojuje.
Česko je vysoce kladně hodnoceno v zahraničí jako země s velkým podílem kvalitních, nápaditých a šikovných lidí. Nicméně stále nevíme, jak ony nápady prodat světu.
52 Podnikání Při podpoře inovátorství a podnikatelského elánu musíme táhnout za jeden provaz a ne bezhlavě soupeřit uvnitř regionů či měst
54 Právo & byznys Novela kartelového práva posunula kupředu možnost odpouštění pokut a zavádí trestní imunitu. Některé otazníky ale zůstaly
Jednotlivé regiony i města mezi sebou nesmyslně soupeří
O autorovi| JAROSLAV ŠKRBÁLEK • Takeplace