Nespokojenost akcionářů automobilky roste
Slavný vnuk neméně slavného Ferdinanda Porsche Ferdinand Piëch vytáhl koncern Volkswagen za osm let své vlády na evropský automobilový trůn posuzováno počtem vyrobených vozů. Těsně před odchodem do plánovaného důchodu ale v jeho impériu začínají narůstat problémy. Společnost, jejíž součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto, se musí obávat nepřátelských útoků silnějších konkurentů (EURO 23/2001). Těch je vzhledem k nízké hodnotě tržní kapitalizace Volkswagenu poměrně dost. Špatné výkony na burze odráží nespokojenost investorů s nízkou ziskovostí, která se – jak říkají poslední zveřejněné hospodářské výsledky – příliš nezlepšuje. Profitová marže za uplynulé čtvrtletí klesá. Piëchova očekávaného nástupce čeká „nablýskaná karoserie s méně výdělečným interiérem .
Jachta za odměnu. Piëchlv dědeček Ferdinand Porsche ve třicátých letech přivedl na svět dnes již legendární VW Brouk. Jeho vnuk a syn Antona Piëcha, který vedl společnost za Hitlerovy „Třetí říše , nejdříve pracoval u Porsche, pak nastoupil k Audi. V roce 1993 se přestěhoval do čela Volkswagenu. Od té doby se mu podařilo zdvojnásobit prodej koncernových automobilů na 5,06 milionu kusů ročně. Zároveň se tak posadil na pomyslný automobilový trůn v Evropě, Brazílii a v Číně. VW je rovněž „největší evropskou značkou ve Spojených státech. Piëch se za svou práci odměnil luxusní jachtou za patnáct milionů dolarů, o které se – jak uvádí Business Week – nadšeně diskutuje. Svým designem a technickými parametry totiž patří do absolutní špičky soukromých plavidel. Stejnou vlnu nadšení ale německý manažer nedokázal vzbudit u akcionářů a hlavně minoritních investorů. Přestože za uplynulých dvanáct měsíců se hodnota akcií společnosti vyšplhala o čtrnáct procent, tržní hodnota automobilky činí jen 15,6 miliardy dolarů. Oproti mnichovskému rivalovi BMW (Bayerische Motoren Werke) je to o třetinu méně, přestože Volkswagen vyrábí sedmkrát více aut než jeho konkurent. Evropská jednička uzavřela druhé letošní čtvrtletí s čistým ziskem 444 milionů eur, což představuje třináctiprocentní zlepšení oproti srovnatelnému loňskému období. I přes pokles v prodejích na německém trhu získala převahu nad francouzským Renaultem, italským Fiatem a americkou dvojicí General Motors a Ford Motor Company.
Dolní Sasko vladaří. Automobilová dvojka na starém kontinentu PSA Peugeot Citroe¨n ve stejném období vykázala čistý zisk 1,03 miliardy eur, meziročně jej zvýšila o 36 procent. Renault si za letošních prvních šest měsíců roku vydělal 779 milionů eur. Vyšší hospodářské výsledky menších konkurentů mluví jasně. Agentura Bloomberg uvádí, že zisková marže Volkswagenu se ve druhém čtvrtletí propadla na 4,8 procenta, když v předchozím kvartále činila 5,5 procenta. Rentabilitu celkového kapitálu odhaduje analytický tým Goldman Sachs na 3,2 procenta, zatímco u Renaultu a BMW ji stanovil na 7,4 a 9,3 procenta. Finanční experti a investoři proto cenné papíry automobilky příliš nemilují. Navíc VW vytýkají nedostatečné publikování informací o finanční situaci společnosti. Nejvíce kritizovaným bodem je dominantní pozice pětinového akcionáře, kterým je německý stát Dolní Sasko. Ten má díky zvláštnímu statutu efektivní veto nad klíčovými rozhodnutími firmy. Jeho cílem je hlavně udržení vysoké zaměstnanosti v regionu. Německý kancléř Gerhard Schröder sedí jako zástupce spolkového státu v dozorčí radě Volkswagenu. Kritiky si je vědom i samotný Piëch. V Londýně nechal zřídit zvláštní oddělení pro komunikaci s investory. Veřejně letos prohlásil, že zkostnatělý firemní management potřebuje oživit.
Správný čas. Po pevně naplánovaném odchodu z ředitelské kanceláře by chtěl být Piëch jmenován do dozorčí rady. K tomu ale potřebuje získat souhlas většiny akcionářů. Když se mu podaří majoritu přesvědčit, získá post, ze kterého bude moci i nadále ovlivňovat společnost a výběr výkonných manažerů. Všeobecně se očekává, že novým šéfem se stane bývalý boss z BMW Bernd Pischetsrieder. Oficiální rozhodnutí společnost hodlá zveřejnit až v listopadu. Pischetsrieder bude muset tvrdě bojovat hned od začátku. Celý průmysl zažívá ochlazení s přicházejícím oslabováním světové ekonomiky. Prodej nových automobilů zpomaluje na klíčových trzích v Evropě, Spojených státech a v Jižní Americe. Odvěcí rivalové ze starého kontinentu, PSA Peugeot Citroe¨n i evropské divize Fordu a Renaultu, se značně polepšili v kvalitě produkce. Luxusní značky, jako BMW a Mercedes, míří do nižších segmentů, které jsou těžištěm tržeb Volkswagenu. Ten na oplátku chystá představení luxusního sedanu D1. Piëch načasoval svůj odchod v příštím roce pravděpodobně na vrchol éry Volkswagenu, po kterém může přijít i krátkodobý pád.