Sociální síť TikTok už dávno není jen prostředkem pro „zabíjení“ času u krátkých videí. Pro celou řadu firem je dnes i účinným marketingovým nástrojem, který jim pomáhá přiblížit se ke svým potenciálním zákazníkům a zároveň upoutat jejich pozornost – zejména pokud jde o mladší generace do 34 let. Právě ta tvoří 70 procent uživatelů čínské sociální sítě.
A ačkoli je oproti hráčům jako Facebook či YouTube stále tak trochu nováčkem, vliv TikToku rychle roste a postupně proniká do celé řady dalších odvětví. V módním průmyslu vytváří virální trendy, které ovlivňují prodej i design celých kolekcí, zatímco v hudebním světě se zase stává prostředkem pro objevování nových umělců i hitů. V neposlední řadě má ale důležité slovo také v segmentu gastronomie a cestování.
Jinými slovy, platforma, která si od svého spuštění v roce 2016 získala více než miliardu aktivních uživatelů měsíčně, dnes výrazně ovlivňuje způsob, jakým lidé vyrážejí na dovolenou a objevují nové destinace. A to třeba proto, že na TikToku uživatelé nacházejí nápomocné tipy – od efektivního balení přes přepravní rady až po doporučení méně známých míst, která by v běžném světě snadno přehlédli.
Dovolenkový rádce i alternativní vyhledávač
Od roku 2021 zaznamenal obsah zaměřený na cestování nárůst zájmu o 410 procent. Pro mnoho lidí se tak TikTok stal nejen zdrojem inspirace, ale rovněž jakýmsi alternativním vyhledávačem.
Na jednu stranu se není čemu divit. Vždyť jen zadání fráze „top místa v Paříži“ přinese nekonečné množství videí, která nabízí detailní pohledy na tamní atrakce. Následně pak algoritmus přizpůsobí obsah dalším zájmům daného uživatele, přičemž se řídí třeba i tím, kde se dotyčný zrovna nachází.
Hledáte na TikToku inspiraci pro cestování?
„Více než 70 procent evropských uživatelů TikToku uvádí, že si pravděpodobně zarezervují dovolenou na základě doporučení, které na platformě viděli. Podle průzkumu (softwarové firmy) Adobe více než 60 procent Američanů z generace Z používá TikTok jako vyhledávač,“ píše National Geographic.
Na TikTok jako cestovního rádce spoléhá třeba pětadvacetiletá sekretářka z Velké Británie Gen Mohacsyová. „Vždy používám TikTok k plánování itinerářů, když cestuji – často je lepší než Tripadvisor. Videa nabízejí detailní pohled na místo, jaký z pouhého čtení nezískáte,“ říká a dodává, že tímto způsobem našla třeba večerní trhy v Aucklandu.
Na lovu klidných míst i průzkumu supermarketů
Popularita TikToku zároveň vytváří i nové trendy v cestování. Mezi ně patří například „grocery store tourism“, tedy průzkum zahraničních supermarketů, nebo „travel dupes“, tedy výměna přeplněných destinací za méně známé alternativy – třeba Chorvatsko za Černou Horu. Což pro do té doby klidná místa může představovat problém. Na rychlou proměnu v „magnety na turisty“ tyto lokality totiž často nebývají připraveny.
Například čínský národní park Jianfengling se po jednom virálním videu stal okamžitě přeplněnou turistickou destinací, což přineslo zátěž pro tamní dopravu i životní prostředí. „Zatímco turisté pomohli zlepšit ekonomickou situaci, přinesli také dopravní zácpy a přeplněnost, čímž zatížili infrastrukturu,“ uvádí studie publikovaná v Journal of Outdoor Recreation and Tourism.
Podobný problém zažívají i některé podniky. Třeba newyorská kavárna Dae byla kvůli přílivu návštěvníků nucena přistoupit k zákazu natáčení videí, přicházející davy lidí totiž narušovaly její běžný provoz.
Dalším problémem je pak propagace neetických praktik, kdy některá videa na čínské sociální síti podporují aktivity, které jsou v rozporu s principy odpovědného cestování. Americká veterinářka Natara Looseová během své návštěvy Mauricia zjistila, že TikTok běžně propaguje plavání s delfíny, ačkoli je tato aktivita v zemi zakázaná.
I když i přes uvedené potíže zůstává TikTok pro mnoho mladých cestovatelů nadále nezastupitelným rádcem, je zřejmé, že do budoucna se v tomto ohledu bude muset něco změnit. Tedy za předpokladu, že se čínská sociální síť chce stát odpovědnou platformou s udržitelným přístupem k cestování. Protože jedině tak půjde negativní dopady turistického ruchu na přírodu, kulturu i samotné místní obyvatele do značné míry minimalizovat.