Letos poprvé vznikl v České republice koncept soutěže, jež hodnotí retailové finanční produkty pouze a výhradně na základě objektivně měřitelných kritérií.
Autor: Siebert Martin
Podstatou soutěže Zlaté euro (www.zlateeuro.cz) je, že volba a optimální váha kritérií jsou konzultovány expertními skupinami pro jednotlivé typy finančních produktů předem. Teprve poté, co jsou odsouhlaseny, dochází k jejich aplikaci na konkrétní produkty, dostupné v daném období na trhu.
Letos v září byl vyhlášen vítěz první kategorie – Penzijní připojištění za rok 2010. Podmínkou pro hodnocení penzijního fondu bylo splnění tří předpokladů: penzijní fond má kladné vlastní jmění, nebyl za poslední účetní období ve ztrátě a uveřejnil výroční zprávu do 31. července 2010. Na základě této podmínky bylo nominováno celkem devět penzijních fondů. Jejich vlastní posouzení nebylo opřeno pouze o jejich historické zhodnocení, ale i o další parametry, jako je například nákladovost nebo výše nesplacených provizních nákladů, a také o nabídku souvisejících služeb (on-line náhled účtu, daňová optimalizace a podobně).
Ze srovnání vyšel za rok 2010 nejlépe Penzijní fond České spořitelny. Ve všech hodnocených parametrech prokázal nadprůměrné výsledky. Své konkurenty výrazně předčil zejména v nízkých nákladech budoucích období. Ale i v historické výnosnosti obsadil třetí pozici, stejně jako v celkové nákladovosti fondu. Pouze o čtyři body nižší celkové hodnocení a díky tomu druhé místo má penzijní fond Allianz. Ostatní penzijní fondy vytvořily z pohledu celkového bodového hodnocení souvislý „peloton“. Nejlepším z nich byl na třetím místě ČSOB penzijní fond Stabilita.