R32 versus OPC • Stoprocentní kupé • Rio v rudé • O pětinu méně žízně
VW Golf R32 proti Opelu Astra OPC
Dohnat a předehnat
Znáte to. Když protivník vyrobí dvě stě raket středního doletu, uděláte jich dvě stě dvacet, když se mu podaří dát dohromady sedm tisíc tanků, nezbývá než přijít aspoň s osmi tisíci. S Golfem GTi první generace se na světě objevily před třiceti lety ostré hatchbacky. A nedlouho potom se do stejného rajonu vydal Opel se svým kadettem. V Británii se ovšem jmenoval Vauxhall Astra, jehož modelové označení se postupem času stalo příjemnějším než lampasy zavánějící německý bratr, a historicky zatím zvítězil. Jenže studená válka pokračuje.
Symbolika písmen GTi (popřípadě GT, GSi a GTE u Opelu) není, co bývala. Už to nejsou ty nejzběsilejší, a pokud jde o rychlost nejvytříbenější exempláře v nabídce obou rivalů. Astra GTC má stejně jako Golf GTi „ubohých“ dvě stě koní a vrchol musely přepustit mnohem nabroušenějším kolegům. Opel Astra OPC se chystá na podzimní nástup do showroomů s přeplňovaným benzinovým dvoulitrem o výkonu 240 koní. A tak ve Volkswagenu vymysleli novou generaci Golfu R32. O deset koní víc nemá náhodou.
Astra se nadále drží tradičního receptu: hatchback s motorem vpředu a pohonem předních kol. O vyladění motoru a podvozku se postaralo Opel Performance Center, kterážto informace sice zbavuje tajemství zkratku za názvem, nicméně neříká to podstatné: že astru zdokonalovali lidé z britského Lotusu stejně jako třeba odcházející Opel Speedster. Výsledkem je vůz, který má být schopen akcelerovat na stovku za 6,2 vteřiny a od asfaltu jej neodlepí ani tornádo.
Zato Golf od roku 2002, kdy se objevila první generace R32, vyrazil jinudy. Brutální hatchback v podání Volkswagenu tlačí kupředu šestiválec 3,2 litru a k němu pohon všech kol. Akcelerace na stovku - 6,2 vteřiny. A maximální rychlost 250 kilometrů za hodinu, o deset více než u Astry OPC. Golf R32 se poprvé ukáže v září ve Frankfurtu a na trhu by měl být v příštím roce. Při pohledu na ceníky koncernu VW na českém trhu to vypadá, že by se mohl vejít do milionu, čemuž se jistě přizpůsobí i Opel. Že by to tentokrát byla remíza?
Peugeot 407 Coupé
Chce to ruční práci
V Peugeotu by si měli vyjasnit, co znamená pojem kupé. Poslední variace na toto téma jdou totiž z extrému do extrému. U předchozí generace modelu střední třídy si nebyli tak docela jisti svými možnostmi, a tak oslovili Pininfarinu, aby pro ně stvořil 406 Coupé. Italové dotáhli linie čtyřdveřového sedanu k dokonalosti, ubrali pár dveří a na světě se objevil působivý automobil. Sice z původní 406 zjevně vycházel, zároveň ji však svou elegancí o světelné roky trumfnul.
U Peugeotu 407 je to jinak. Ten totiž vypadá jako kupé nejen se čtyřmi dveřmi, ale i s pěti ve verzi kombi. Dominantní protáhlá příď ho k tomu předurčuje bez jakýchkoli pochyb. Dvoudveřové varianty se přesto u Peugeotu vzdát nechtěli, takže v příštím roce bude k mání rovněž Coupé. Rysy odlišující obyčejnou čtyřistasedmičku od té výjimečné jsou ale pryč.
Jeden nadějný detail nicméně stále existuje. Kupé by jako první model od Peugeotu mělo dostat ke svému vrcholnému motoru, třílitrovému benzinovému šestiválci o výkonu 211 koní, šestistupňovou manuální převodovku. A pozice řidiče bude oproti obyčejné 407 posunuta o dva centimetry dolů a jeden dozadu. Snad to bude stačit.
KIA Rio
Módní a ambiciózní
Vzedmutí jihokorejské vlny, kterou vyvolal tamní automobilový průmysl a jež má v příštích letech zaplavit svět vozy značek Hyundai a KIA (z jedné skupiny), dostává v létě nový náboj. Obměna nabídky v automobilce KIA postoupila mezi vozy nižší střední třídy, a ta patří v Evropě k nejprodávanějším. Model, který by pro ni měl ukořistit další desetiny procent z evropských trhů včetně českého, nese staré jméno Rio.
Nová generace ria přichází se dvěma typy karoserie - jako pětidveřový hatchback a čtyřdveřový sedan – a se třemi pohonnými jednotkami. Jihokorejci se chlubí tím, že nová benzinová čtrnáctistovka patří s výkonem 97 koní v této kubatuře mezi nejsilnější, jenže s tím ani doposud zvláštní potíže neměli. Záleží spíše na tom, do jaké míry se jim podařilo agregát vyšlechtit, a to odhalí až jízdní testy. Druhý benzinový motor má obsah 1,6 litru (a 112 koní), úplně nejdůležitější je však první turbodiesel u vozů KIA v této třídě, patnáctistovka se 110 koňmi.
Rio se změnilo víc než jen tím, že nyní je cítit naftou. Snaží se vyhovět evropskému vkusu, pokud jde o design karoserie, interiér je nabízen mimo jiné v zářivé kombinaci červené a černé barvy, což má patrně zdůraznit zaměření na mladší zákazníky. Trochu jiná je i cenová politika. Za základních 270 tisíc korun hatchback nesrší zvláště bohatou výbavou a z důležitých věcí se v ní najdou pouze dva airbagy a posilovač řízení. Tedy kromě volantu, kol a převodovky.
Jeep Grand Cherokee
Čachry s válci
Osmiválec HEMI dorazil s novou generací Jeepu Grand Cherokee do Česka i jako součást terénních automobilů. Třetí generace jeepu by měla potvrdit své mimosilniční možnosti a prokázat, že se zbavila někdejšího talentu chovat se na asfaltu jako na rozbouřeném moři. Právě motor o objemu 5,7 litru a výkonu 326 koní jí k tomu mohl donutit. Málokterý výrobce by totiž vypustil ze svých montážních linek dvouačtvrttunovou potvoru, která je schopna řítit se 208 kilometrů v hodině, aniž by byla dokonale kontrolovatelná. Osmiválec má šanci vylepšit pověst i po stránce spotřeby. Díky systému vypínání válců se z něj při klidné jízdě stává čtyřválcový motor a chtivost po benzinu se údajně sníží až o dvacet procent. U Jeepu si za Grand Cherokee 5.7 V8 ale podle toho nechají i zaplatit. Coby vrchol nabídky přijde na 1,74 milionu, což je asi o čtyři sta tisíc víc než základní verze s třílitrovým turbodieselem.