Menu Zavřít

Tlačítková velmoc

22. 6. 2020
Autor: Euro.cz

Česko vyváží do světa statisíce speciálních telefonů pro seniory či nevidomé

Tenké telefony bez tlačítek s mnoha funkcemi a malými ikonami nejsou pro všechny. I proto existují firmy, jež ignorují trendy ve vývoji běžných chytrých telefonů a soustředí se na specifickou část trhu. Česko se v posledních letech stalo kolébkou značek, které vyvíjejí speciální telefony pro potřeby seniorů či nevidomých uživatelů. „Jde o úplně opačnou logiku než to, co je teď u telefonů běžné.

Zatímco obyčejně jsou čím dál složitější a mají stále víc funkcí, u seniorského telefonu jsme šli přesně opačným směrem“ popisuje Michael Krejčí, zakladatel značky Aligator, která vyrábí telefony pro seniory.

Telefon pro nevidomého kamaráda

Čechům již důvěrně známá značka Aligator je důkazem, že nejlepší nápady vznikají díky osobní zkušenosti. „Někdy v roce 2008 se na nás začali obracet kamarádi, že by potřebovali pro své babičky telefon, který by měl velká tlačítka.

Tendence ve vývoji byly přitom spíš opačné,“ vzpomíná Krejčí. První telefon jejich značky - téměř ikonická „kalkulačka“ - se dostal na trh už v roce 2005.

Podobný příběh byl i za vznikem telefonů BlindShell, které vyrábí firma Matapo. Jeden ze zakladatelů Petr Svobodník měl nevidomého kamaráda.

A protože přicházela doba, kdy úplně mizely tlačítkové telefony a trh pohlcovaly ty dotykové, které ale nebyly nevidomým lidem nijak přizpůsobené, začal Svobodník vymýšlet speciální gesta, pomocí nichž by se klasický dotykový telefon s operačním systémem Android ovládal. Odrazovým můstkem pak pro firmu byla v roce 2014 výhra v soutěži nadace Vodafone Nápad roku, kde získali i počáteční kapitál a začali s vývojem softwaru. Ale postupně se začalo ukazovat, že zrakově handicapovaní, a především ti staršího věku, mají trochu jiné potřeby, než autoři původně předpokládali. Speciální gesta na dotykových telefonech nestačila.

Tvůrci telefonu BlindShell zjistili, že by jejich potenciální zákazníci uvítali spíš tlačítkový telefon. „Takže vývoj se posunul kupředu, ale úplně naopak, než bychom předpokládali. BlindShell nakonec vyvinul pro nevidomé tlačítkový telefon,“ říká manažerka firmy Kristýna Savaryová.

Speciální mobily usnadňují život uživatelům se zvláštními potřebami mnoha způsoby. Nevidomí uživatelé mobilů BlindShell mohou telefon ovládat pomocí diktování, gest a orientaci v domácnosti jim může usnadnit například skenování QR kódů. „Spolupracujeme se Sjednocenou organizací nevidomých a slabozrakých České republiky. S nimi vyvíjíme všechny telefony od začátku. To znamená, že testují všechno, co nově vyvineme, a testují i aplikace. Partnerskou síť organizací pro nevidomé máme už skoro po celém světě,“ říká Savaryová.

Obecně jde o to, aby telefon měl co nejméně tlačítek a ona tlačítka byla dobře čitelná pro člověka, který špatně vidí na blízkou vzdálenost. Telefon musí mít kontrastní displej a funkce osekané na minimum. Zkrátka přístroj by měl být takový, aby se uživatel nemusel bát ho používat. Telefony Aligator pak navíc disponují funkcí SOS lokátoru, díky kterému mohou blízcí seniora zjistit, kde se právě nachází, pomocí jedné esemesky. „Těch lokalizací jsou ročně tisíce. I když nevíme, kolik z toho tvoří případy, kdy si s telefonem lidé jen hrají, a kolik skutečně využily rodiny, aby zjistily, kde jejich blízký je. Ale přesto to podle nás má smysl,“ říká Krejčí.

Vstup na americký trh

Oběma firmám se podle jejich slov daří, i když koronavirovou krizi pocítily. „Doposud byl vývoj prodejů pozitivní až do letošního roku. Ale zatím se špatně hodnotí, jestli je to koronakrizí, nebo se ten trh proměnil. Za duben jsme měli propad, který souvisel s tím, jak se obecně propadl trh s mobilními telefony,“ řekl Krejčí. Aligator loni prodal svůj miliontý kus a vytvořil stý model. V letech 2018 a 2019 prodal telefony shodně za zhruba 160 milionů korun.

Nejlevnější telefony značky Aligator stojí jen několik set korun. „Jeden z našich požadavků vždycky byl, že máme telefony velmi dostupné. Je to asi trochu dané i českou náturou. Například v Německu seniorské telefony často bývají výrazně dražší, protože to je něco speciálního. Z pohledu české nátury je to jednoduché a moc to neumí, tak to nemůže stát moc peněz,“ vysvětluje ironicky Krejčí. Levnější varianta telefonu pro nevidomé od značky BlindShell stojí na e-shopu firmy necelých šest tisíc korun.

Podle Krejčího je pro značku Aligator i po 15 letech hlavním místem odbytu pro jejich telefony Česko a Slovensko, konkurenty jsou jim prý především čínské značky. „Aktuálně se snažíme pronikat do okolních zemí, což je dneska mimořádně obtížné. Doufáme, že se nám to teď podaří například v Maďarsku,“ popisuje Krejčí.

Naopak BlindShell zatím s konkurencí bojovat nemusí. „V Česku není žádná přímá konkurence. Ve světě jsou nějaké firmy, ale ta konkurence není zásadní,“ říká Savaryová. Telefony pro nevidomé a zrakově handicapované prodává BlindShell už ve 30 zemích a loni dostal své produkty i na americký trh.

„Největším úspěchem za loňský rok je právě americký trh, kam jsme se snažili dostat už od začátku, ale oni opravdu chtěli až ten tlačítkový telefon. Důležité trhy jsou pro nás taky Francie nebo Německo a tvrdým oříškem je Jihoafrická republika,“ popisuje Savaryová. BlindShell loni prodal telefony za zhruba 17 milionů korun a s celkem dvanácti zaměstnanci se loni umístil na patnáctém místě jako „rising star“ v soutěži Deloitte Technology Fast 50 CE - žebříčku padesáti nejrychleji rostoucích firem ve střední a východní Evropě.

Rostoucí byznys

Hospodářské výsledky společnosti Matapo

(v korunách)

# Tržby • Čistý zisk

2018 1 543 000 11 663 000

2019 1 419 000 16 780 000

zdroj: účetní závěrka matapo

bitcoin_skoleni

Nevidomí uživatelé mohou telefon ovládat pomocí diktování, gest; orientaci v domácnosti jim může usnadnit skenování QR kódů. Pionýr Jablotron Jako první v Česku začala s výrobou telefonů pro seniory značka Jablotron v roce 2005. Telefon vypadal jako pevná linka, což zajišťovalo seniorům, že mohli telefonovat tak, jak byli do té doby zvyklí, a nemuseli si zvykat na novou technologii. Současně ale poskytoval benefity jako využívání běžné SIM karty. Díky rozměrům a retro designu získal nelichotivou přezdívku „záchodové prkénko“, kterou používal i šéf Jablotronu Dalibor Dědek. Těžiště byznysu firmy ale tvoří zabezpečovací systémy, které vyváží do 85 zemí světa. Obrat skupiny Jablotron Group přesáhl v roce 2018 2,9 miliardy korun.

  • Našli jste v článku chybu?