Menu Zavřít

To byl ale přemet

21. 2. 2002
Autor: Euro.cz

Letošní zisk by již měl být v desítkách milionů

V záplavě zpráv o hospodaření českých bank za uplynulý rok zaujme výsledek jedné z nejmenších a nejmladších - eBanky. V roce 2000 skončila se ztrátou 208 milionů korun, která o rok dříve dosahovala dokonce 242 milionů. Loňské hospodaření naopak přineslo zisk po zdanění ve výši 7,2 milionu korun. Takové razantní změny v hospodářském výsledku nejsou pro subjekt s bilanční sumou mírně přes deset miliard korun běžné. A to ani v případě progresivního a expandujícího subjektu, jakým eBanka bezesporu je.

Cesta k zisku. Dosažený hospodářský výsledek bezesporu překvapil. A to zvláště v kontextu dílčího výsledku za třetí čtvrtletí loňského roku, který představoval ztrátu 200 milionů. Jde snad o další příklad „kreativního“ účtování? Předseda dozorčí rady Petr Dvořák tvrdí, že nikoliv. Banka prý původně uvažovala až o půlmiliardové ztrátě. Díky úspěšně probíhající expanzi se plánovaná ztráta začala zmenšovat (v září činila 200 milionů) a ke konci roku byla z banky vyvedena některá nepotřebná aktiva. Navíc se v rámci skupiny České pojišťovny (ČP), do níž eBanka patří, uskutečnily další operace, které se kladně odrazily ve vykazovaném hospodářském výsledku. K přehoupnutí do černých čísel pomohla eBance i odložená daň. Z dílčích údajů o hospodaření lze také vyčíst meziroční pokles rezerv, které souvisely se stabilizačním programem, ze 443 na 27 milionů korun.
Těmito operacemi se však vykázaný zisk rázem dostává do jiného světla. Banka ho nevygenerovala jen svojí vlastní činností, ale hlavně řadou jednorázových operací na konci účetního období. I přesto se zdá, že vývoj nabral pozitivní směr – poslední den loňského roku totiž eBanka opustila stabilizační program České národní banky.

bitcoin_skoleni

Kamenná expanze. Původní idea tehdy ještě Expandia Banky (název se změnil počátkem roku 2001) stavěla na stoprocentně přímém bankovnictví. Po převzetí ze strany České pojišťovny v listopadu 1999 začala banka uvažovat o modifikaci svého byznys plánu. Jak týdeník EURO informoval Petr Dvořák, v polovině roku 2000 byla v bance zahájena určitá forma restrukturalizace, která přinesla i změnu názvu. Kritici oprávněně poukazovali na fakt, že bankovnictví se nedá dělat bez lidského elementu a že spoléhání se pouze na elektronické komunikační kanály je rizikové. „Idea internetové banky není zrovna šťastná. Lidé u nás chtějí vidět lidskou tvář. Elektronické bankovnictví může existovat jako jeden z distribučních kanálů. S absencí ‚human touch‛ to však nejde,“ komentuje strategii eBanky bankéř Jiří Kunert. Chybu v byznys plánu si patrně uvědomil i management, a proto bylo loni otevřeno nových 18 poboček banky. eBanka vzala útokem hlavně centra větších měst. Zajímavé je, že při této expanzi prakticky nebyla využita hustá síť poboček České pojišťovny, která banku vlastní. Například v Liberci sídlí nově otevřená pobočka v budově bývalé Universal Banky. „Pobočky pojišťovny nejsou přímo v centrech měst a navíc nejsou vhodné pro běžný bankovní provoz,“ vysvětluje Petr Dvořák. Dalším faktorem, který rozhodl o budování separátních poboček, byla příliš velká rozdílnost klientely využívající služeb ČP a eBanky.

Světlá budoucnost. Počet klientů banky meziročně vzrostl o 380 procent na téměř 200 tisíc a počet vydaných bankovních karet se více než zdvojnásobil. Podobný vývoj lze pozorovat i v dalších ukazatelích, které jsou schopné vypovídat o expanzi. „Dá se říci, že banka se pomalu dostává přes svůj bod zvratu, a proto očekáváme, že letošní rok skončí ziskem v řádech desítek milionů korun,“ říká Petr Dvořák. eBanka se hodlá ještě více integrovat do skupiny České pojišťovny a následně těžit ze synergických efektů v rámci skupiny. Spekulace o možném prodeji této finanční instituce se tak prozatím rozplývají. „Není sebemenší důvod k tomu, aby dnes pojišťovna eBanku prodávala. V budoucnu jí může přinést jen zisky,“ argumentuje Dvořák. Tento vlastnický model je poněkud netradiční. Většinou kontrolují banky „své“ pojišťovny, a to i v evropském kontextu. Ani největší kontinentální pojišťovna Allianz nemá svůj bankovní ústav. Partnerství České pojišťovny a eBanky však může mít jisté výhody. Kromě větších aktivit ve spřízněné skupině chce eBanka mnohem více proniknout do segmentu úvěrování malých a středních podniků. Chce rovněž začít více působit na poli aliančních projektů, což je v Česku doposud nepříliš probádaná oblast. Firmy pak budou moci klientům nabízet „své“ platební karty, s jejichž použitím je spojena řada zákaznických výhod. V plánech pro tento rok nezapomíná eBanka ani na zvyšování tržního podílu – Silvestra by chtěla oslavit s 350 tisíci klienty, které chce navíc získat v segmentu vyšších příjmových skupin. Takový nárůst považuje bývalý místopředseda představenstva ČSOB Josef Tauber za velice ambiciózní. „V ČSOB jsme kdysi měli cíl získat 250 tisíc nových klientů v následujících pěti letech. Střednědobý výhled počítal s milionem klientů pro banku, která v té době měla bilanční sumu hodně přes sto miliard korun a s dobrou pobočkovou sítí,“ říká Tauber.

  • Našli jste v článku chybu?