Menu Zavřít

To @?#%!$ elektronické auto nejede!

23. 4. 2002
Autor: Euro.cz

Nemontují výrobci do aut příliš rychle příliš mnoho technologických prvků?

Když si zalistujete v manuálu nějakého nového luxusního auta, zřejmě nebudete vycházet z údivu nad tím, co všechno takové vozítko dokáže. Nový sedan E-Class za 33 tisíc dolarů a více nebo roadster SL-Class za 83 tisíc od Mercedesu-Benz nabízejí hlasem aktivovaný telefon, automaticky se zapínající přední světla a čidla sledující překážky před vozidlem. Pyšní majitelé přepychového nového sedanu BMW řady 7, který se prodává za 57 300 dolarů, si mohou v autě vybírat e-maily a pomocí zabudovaného systému iDrive upravovat třeba odpružení. iDrive disponuje obrazovkovým menu a řidiči v něm mohou najít více než sedm set funkcí. Většina nastavení se provádí pomocí konzoly se stříbrným ovládacím knoflíkem, který vypadá tak úžasně a profesionálně, že by mu neodolal ani kapitán Jean-Luc Picard ze Star Treku. Vesmírem protřelý Picard by ale možná při vyjížďce v jednom z prvních vozů řady 7, které právě sjíždějí z linek, dostal strach, že nastal útok mimozemšťanů. Při počátečních testech se totiž auto vůbec nechovalo jako nejlepší vozidlo na světě. Otto Hofmayer, hlavní zkušební jezdec německého časopisu Auto Motor und Sport, vypráví, že když si v tom úžasném BMW vyrazil, tak se elektronická čidla naprosto zbláznila, začala blikat upozornění na příliš vysoké emise, auto s sebou párkrát trhlo a bylo po akceleraci. „Zajel jsem ke kraji, abych znovu nastartoval,“ pokračuje Hofmayer. „Nejdřív jelo bez problémů, ale pak se to opakovalo.“ O dětských nemocech řady 7 se všeobecně ví, ale v BMW tvrdí, že už všechny mouchy vychytali. Za pozdější stížnosti na výpadky baterií prý mohli dealeři, kteří je zapomínali dobíjet poté, co potenciálním zákazníkům předvedli všechny elektronické vychytávky. A vybitá baterie pak pochopitelně nemohla dodat šťávu nenasytným senzorům. Za mediální přestřelkou se ale skrývá mnohem závažnější otázka, na kterou nechce veřejně odpovědět ani BMW, ani konkurence: nemontují výrobci do aut příliš rychle příliš mnoho technologických prvků? Jak ví každý uživatel počítače, elektronika se ráda za krajně podivných, nejasných a nervy drásajících okolností hroutí. Automobilky přesto neváhají a pomocí dalších obvodů docilují nových funkcí, které nelze vyřešit mechanicky a mezi něž patří například bezpečnostní systémy včasného varování. Frederic Saint-Geours, generální ředitel Automobiles Peugeot, se chlubí: „V Peugeotu 607 je elektroniky více než v Airbusu první generace.“ To je sice senzace - ale trochu nebezpečná. Evropské automobilky, a zvláště pak přední značky, jako Mercedes, Audi a BMW, žijí v neustálém strachu, že si včas nevšimnou příští hrozby konkurence. Nejspíš by se ale měly podívat do vlastních řad, jestli tou největší hrozbou náhodou není právě koncepce hyperelektronického automobilu. Konec konců, když už řidič vyklopí takovou spoustu peněz, požaduje bezchybný provoz, a ne zoufalý boj na elektronické frontě. Proto se konkurence BMW škodolibě neposmívá. „Manažeři BMW nejsou jediní, komu se auta chovají divně,“ podotýká jeden z evropských konkurentů.
Se zvláštními závadami se potýkají všechny automobilky. Renault se loni usilovně snažil spravit kódovanou kartu ke svému sedanu Laguna za 16 500 dolarů. Karta měla odemknout dveře, a když se s ní projelo zdířkou zapalování, tak také nastartovat. Ovšem majitelům v praxi vůz nestartoval. V čem byl problém? Některé karty snadno rušil radiový a televizní signál. Jiné zase nefungovaly proto, že je pánové nosili v zadních kapsách kalhot a při sezení jim polámali obvody.
Po této epizodce by si měli dát výrobci pauzu. Musí auta oprostit od zbytečně komplikovaných technologií, než udělají prosťáčky ze sebe. Movití zákazníci si už jejich marného úsilí začínají všímat. Nedávné evropské průzkumy kvality a spokojenosti zákazníků ukazují, že se luxusní značky jako BMW a Mercedes-Benz propadají. Helmut Schmaler, odborník na elektroniku v mnichovské automobilové asociaci ADAC, říká, že nová BMW, benzy, audi a toyoty lexus mají mnohem větší výbavu než jejich předchůdci. „Je v nich teď tolik nových věcí, třeba telefon a navigační a bezpečnostní systémy, že už to baterie nemusí utáhnout,“ varuje. Člověk by řekl, že si automobilky dají v honbě za elektronickým primátem na chvíli oddech a doladí, co se jim nepovedlo. Chyba lávky. Výrobci se pustili do další senzační novinky, kterou jsou elektronické bezpečnostní systémy, které ochrání cestující v případě hrozícího střetu. Při vývoji nové technologie se ale automobilky budou muset vyhnout především střetu mezi stále důmyslnějšími funkcemi a starou dobrou spolehlivostí.

bitcoin_skoleni

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc

Překlad: Dita Přichystalová

  • Našli jste v článku chybu?