Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce vyměnit vedení Českých drah. Důvodem jsou spory ohledně postupu při otevírání trhu železniční dopravy jiným firmám. O odvolání generálního ředitele a předsedy představenstva ČD Pavla Krtka se mluví od loňského podzimu. Ministr chtěl ale se změnami počkat na silnější mandát, který dnes v noci vláda Andreje Babiše získala. Nový management stát vybere v otevřeném výběrovém řízení. Krtek se k věci nechce vyjadřovat.
„Budu chtít, aby dozorčí rada vypsala výběrové řízení na členy představenstva, abychom dostali do vedení Českých drah profesionální management, který přestane říkat, proč to nejde, a který se na liberalizaci bude seriózně připravovat,“ řekl Ťok deníku Dnes.
Konkrétně ministr kritizoval skutečnost, že vedení státem vlastněných drah shodilo ze stolu už dříve schválenou dohodu o postupném vypisování soutěží na jednotlivé rychlíkové linky, píše web. Podle vedení ČD plán ministerstva nedostatečně zohledňoval takzvanou síťovost, tedy možnost jednoduchého přestupování při cestě několika spoji. To ale Ťok považuje za uměle vytvořený problém.
Lov posledních partyzánů. Babišově čistce stále odolává Beneš
„Nemohu se v médiích vyjadřovat k interním záležitostem, které patří na valnou hromadu a dozorčí radu akciové společnosti. Jako manažer obchodní firmy s 15.000 zaměstnanci, která má veřejně obchodovatelné dluhopisy se závazkem vyšším než 30 miliard korun a mezinárodní rating agentury Moody's, mám odpovědnost vůči akcionářům, věřitelů a zaměstnancům,“ řekl v reakci na informace deníku Dnes Krtek.
Obměna vedení drah se bude muset uskutečnit v několika krocích. První z nich bude už tento pátek, na kdy je podle serveru svoláno zasedání řídícího výboru Českých drah. To má podle Ťoka zvolit nové členy dozorčí rady, která teprve může rozhodovat o odvolání členů vedení společnosti.
Krtek vede České dráhy od listopadu 2014, kdy na postu předsedy představenstva vystřídal Daniela Kurucze. Toho se opakovaně snažil odvolat Ťokův předchůdce Antonín Prachař (ANO). Úřad tehdy změnu obhajoval tím, že dlouhodobě nefungovala komunikace vedení drah s vlastníkem, tedy se státními orgány.
Dále čtěte: