Menu Zavřít

Tomáš Hudeček: Investice Prahy často znamenají jen další výdaje

24. 6. 2013
Autor: E15 Anna Vacková

Čerstvý pražský primátor Tomáš Hudeček získal ve svém zastupitelském klubu TOP 09 podporu jen těsné většiny. Jeho náměstky se stali Jiří Nouza a Jiří Vávra, což nebylo právě Hudečkovo přání. Vyrovnat se ale musí zejména s omezeními plynoucími z paktu se sociálními demokraty. „Topce ČSSD nevoní, my jim také ne, ale pokud se začneme bavit o věcných tématech, tak se nějaký průsečík najít dá,“ říká Hudeček.

* E15: Jak se stavíte k tomu, že vám bude dělat náměstka Jiří Nouza? Mluví se o něm jako o ideovém tvůrci zprofanovaného mýtného projektu a strůjci odstranění Vladimíra Liche z čela dopravního podniku.

Byl zvolen v demokratické volbě. To je vše, co k tomu chci říci.

* E15: Berete novou funkci jako start do dalších pater politiky?

Já už jsem ani nepočítal s tímhle patrem, takže to nechávám na vývoji.

* E15: Sám říkáte, že primátorování vám přinesla velká voda. Jste učitel. Jakou známku byste si dal za povodně?

Svou povinnost jsme zvládli.

* E15: Takže za tři?

Otázka je, zda se má povinnost hodnotit. Prostě nezkazili jsme to. Klíčová rozhodnutí přišla včas.

* E15: Nelitujete některých svých výroků během povodní, kdy jste starosty rozdělil na ty, co spolupracují, a ty druhé? Budete jako primátor diplomatičtější?

Situace byla stresová. Hrozně rychle se měnila a my jsme museli neustále reagovat. Armáda čekala na jiném místě, kamion dojel na jiné místo a i my jsme se potřebovali zkoordinovat. Krizový štáb zasedal každé čtyři hodiny, byly tam hlavy všech složek, takže by bylo ideální, aby trval půl hodiny a ne aby se řešilo, že se něco udělalo před třemi hodinami špatně, i když mě to mrzelo. To je stejné, jako kdyby přišel trenér ve třetí třetině, kdy musíte vyhrát, a jen nadával, že to někdo v první třetině zkazil.

Pěkně děkuji být stíhaný za průšvihy jiných

* E15: Povodně vystřídala policejní razie, která se nevyhnula ani magistrátu. Nepřinese konání policie a státních zástupců změnu vnímání politiky a náhled na přidělování různých prebend?

Já vidím obecně problém politiky spíše v tom, že se neustále volí lidé, kteří nic moc nedělají a nejméně vadí. Ve státní správě se běžně usiluje o funkce, a když se získají, znamená to: máme všichni klid na čtyři roky. Druhá věc je, že policie snad má dost materiálů a má všechno odposlechnuto. Pokud ne, všichni se začnou bát. My jsme obviněni z úmyslného zvýhodnění firmy Haguess. Ta firma je tu od roku 2006 a stovky milionů korun dostala od minulého vedení. Ve chvíli, kdy policie obviní deset lidí, že se domluvili na zvýhodnění té firmy, všechny samosprávy se začnou bát cokoli udělat s tím, že budou trestané.

* E15: Výsledek je ale takový, že nejste schopni rozhodovat. Trestní oznámení budete zřejmě dostávat jak na běžícím pásu. Velmi často budete schvalovat řešení kauz, které připravili lidé primátora Svobody. Například tunel Blanka je z pohledu zákona o veřejných zakázkách velmi sporný.

Když platil stav nouze, měl jsem moc třeba přehradit řeku. Já bych potřeboval stejnou moc na vypovězení tisíce smluv a pak by nebyl nikdo stíhatelný a všechno by dobře dopadlo. Jestli ale toto směřuje k tomu, že já budu stíhaný za rozhodnutí, kterými řeším průšvihy té staré gardy, tak pěkně děkuji. My jdeme místo anglického přístupu, kdy jde o to mít rámec a nějak se domluvit, spíše německou cestou rigidní přesnosti. V Rakousku to dovedli tak daleko, že i lahev vína pro úředníka je úplatek. Z tohoto pohledu je korupcí i funkce v dozorčí radě. Nějaký rozdíl v obsazení dozorčích rad politiky a tím, že dostanu prebendy za to, že odejdu z parlamentu, cítím. A není malý. Jsem tomu otevřený a jsem zvědavý, co z toho bude. Trochu se ale obávám, aby se nekriminalizovalo úplně všechno.

* E15: Vyřešíte to tím, že budete zadávat právní posudky na jiné právní posudky? Například u nové čistírny odpadních vod jste si nechali udělat další posudek, přitom vy se vlastně rozhodujete, zda začít stavět, nebo si koledovat o pokuty za špatně vyčištěnou vodu.

Kdyby nebyla Opencard, ani by nás to nenapadlo. Možná směřujeme k tomu, že nebudeme schopni platit si právníky.

* E15: Ale hlavně přestanete být schopni rozhodovat, ne?

My ale hodláme během dvou měsíců vyřešit čistírnu i Blanku.

* E15: Jste tedy mentálně připraven na trestní oznámení?

Já ano. Když nerozhodneme, budou nás stejně kriminalizovat za to, že nekonáme.

Dopravní podnik prostě nemá peníze

* E15: Co byl pro vás osobně největší ústupek ČSSD za to, že vám umožní vládnout?

Souhlasil jsem, že budu koordinovat změny územního plánu se sociálními demokraty. Sám jsem velmi zvědavý, jak to bude fungovat. S ODS jsme se často u jednotlivých případů rozešli. Někdy hlasovala TOP 09 spolu s ČSSD. Lokalita je pro mne důležitější než politika.

* E15: Trochu mě vyděsila zmínka ČSSD, že by bylo nejlepší výstavbu tunelu Blanka zastavit a začít soutěžit. Jak se tady domluvíte?

Tam jde o to, jestli pro řešení takzvané kategorizace zvedneme ruku my. Blanku může projednat teoreticky jen rada.

* E15: Takže jste udělali s ČSSD „dobrý kompromis“, že ty diskutabilní problémy si sami odsouhlasíte v radě?

Já bych to opravdu nenazval dobrým, nazval bych to kompromisem. Program 500 dní pro Prahu je ale sakra málo. Je to akt vymezený limity a my musíme dělat to, za co jsme placeni.

* E15: Jak budete řešit dluhy? Dopravní podnik stojí před odloženou splátkou za 250 tramvají, řešení chybí. Co s tím budete dělat?

Dopravní podnik nemá problém s tím, jestli se tramvaje odebírají nebo ne. Prostě nemá peníze. V roce 2005 se podepsala megalomanská smlouva, tolik tramvají snad žádné město najednou od jedné firmy nekoupilo. Dopravnímu podniku jsme zadali vyjednat novou smlouvu se Škodou Transportation.

* E15: Co byste chtěli?

Méně tramvají a rozložit jejich pořizování do delšího časového období. Ideální by bylo, kdyby ta smlouva byla prodloužena na dobu, kdy se Dopravní podnik dostane do stadia přirozené obnovy vozového parku. Každá soukromá firma to dělá na základě odpisů a délky životnosti. Dopravní podnik to ale řeší šíleně a nárazově. Najednou chce obnovit polovinu vozového parku. To ale znamená, že v příštích padesáti letech nebude nic kupovat. Navíc tolik tramvají v téhle délce Praha prostě nepotřebuje. Uvidíme, co se nakonec povede dojednat. Ani prodloužení smlouvy není z právnického hlediska tak jednoduché, protože přesahujete délku kontraktu.

Sňatek z donucení

* E15: Když teď budete vládnout Praze s podporou ČSSD a ponesete veškerou odpovědnost, neublíží vám to u voličů?

Výsledek příštích voleb vůbec teď nijak neodhaduji. Když jsme před půlrokem tlačili na ODS, aby se řešily dluhy a město koupilo podíl v Pražské plynárenské, tak prostě začalo být jasné, že to nikam nevede. A někteří mi vyčítali, že jsme neopustili koalici dřív. Teď je před námi rok a půl práce.

Pokusíme se plně ovládnout Pražskou plynárenskou a Pražské služby. Je to historický počin – provedeme investici, abychom měli více peněz, jinak co Praha dosud dělala, bylo ztrátové.

* E15: Takové období „opoziční smlouvy“ už v Praze přece jen bylo a výsledek jemně řečeno nebyl optimální. Vlastně se to odrazilo i ve volbách, které TOP 09 vynesly nahoru.

Nejsem nakloněn tomu, abych říkal, jaké je to úžasné řešení. Na druhé straně, když ODS nabízí plus minus pár hlasů, které nestačí ani na většinu, tak není jiná možnost. Nikdo z nás to nedělá s nadšením. Je to sňatek z donucení. Topce ČSSD nevoní, my jim také ne, ale pokud se začneme bavit o věcných tématech, tak se nějaký průsečík najít dá.

* E15: U Pražských služeb a Pražské plynárenské jste průsečík evidentně našli.

Ano, pokusíme se tyto firmy plně ovládnout. U Pražské plynárenské se finanční efekt projeví za osm let, ne za dva roky. Je to historický počin – provedeme investici, abychom měli více peněz. Jinak co Praha dosud dělala, bylo ztrátové. Setkal jsem se s názorem, že městské výdaje se přece z logiky věci následně stanou ještě náklady. Kroutil jsem hlavou. Byl jsem v Amsterdamu, kde jedou přesně opačně. Než postaví halu nebo tunel, váží, jestli to bude přijatelná zátěž pro město.

* E15: To by se ale v Praze nestavěla Blanka a metro áčko a možná bychom naopak už měli trasu metra D.

Tady výdaje vygenerují zase další výdaje. Blanka je typický příklad. Náklady na provoz tunelu jsou 300 milionů korun ročně, takže Praha bude dál platit. Totéž s metrem A. Můžeme sice jásat, že nám přibude pár stanic, ale každá stojí na provozu 50 milionů ročně.

Slušné investory chceme zpět

* E15: Možná kdyby Praha spojila síly se státem a postavil se vnější okruh Prahy, nebyly by potřeba ty desítky miliard na vnitřní.

To je klidně možné. A my teď musíme dostavět tunel, který Praze neuleví. Navíc tam, kde „vyleze“ na povrch, nepůsobí vůbec dobře. Malovanka vypadá jako rudný důl v Chile. Viděl jsem projekt na ozelenění jeho povrchu a není vůbec špatný. Asi bychom do toho měli investovat.

* E15: Vy ale budete primátorem města s vysátým rozpočtem. Asi budete muset hledat nějaká lowcostová řešení, abyste se mohl pochlubit něčím hezkým.

Nebo budu muset kooperovat se soukromým sektorem, který bude ochoten investovat část svých zisků zpět do města.

* E15: To budete nakonec spolupracovat s developery, které jste po nástupu na magistrát nazýval sprosťáky?

Už jsem si zvykl, že musím mluvit se všemi, a neříkám, že mi to vždy voní. Ale řada firem se změnila. Některé fungovaly v raných fázích kapitalismu, pak třeba část z nich zmizela a některé se vrátily zpět už jiné. Slušní investoři zhusta odešli a my je chceme přilákat zpět. Pokud firma nemá jiný zájem než vlastní profit, je krátkozraká.

* E15: Předáte někomu územní plán, když jste primátor?

Ne. Není to tak dávno, co byl primátor odpovědný za územní rozvoj.

* E15: Údajně Janu Kaslovi dost nasloucháte?

Neřekl bych, že hodně. Je členem poradního orgánu Útvaru rozvoje města spolu s dalšími odborníky.

* E15: Dříve město ovládali developeři, nyní prý úzká skupina architektů.

Možná ovládli rozvoj Prahy do budoucna, a to je správně. Nejsou v tomto směru lepší lidi než architekti a urbanisté.

Koncept územního plánu Prahy byl neschvalitelný

* E15: První, co jste udělal po svém nástupu, bylo, že jste „rozbořil“ téměř dokončený koncept územního plánu a začal tvořit nový metropolitní, což jste odůvodnil korupčním prostředím. Jak se k tomu staví policie?

Já jsem spolupracoval s expoziturou v Ostravě a ještě to neuzavřela. Na konci všech spekulací, které činily z polí stavební parcely, ale bylo politické rozhodnutí, pro které zvedli ruku zastupitelé. Zároveň jsem přesvědčený, že celý koncept územního plánu byl zbytečně složitý a hlavně neschvalitelný. V Brně projednávají koncept územního plánu už počtvrté a nikam to zatím nevede. Ono nešlo ani nic jiného dělat. To nebyla vize, to byla nouze.

Pražský primátor Tomáš Hudeček

* E15: Takže vy nejste vizionář, ale tvoříte z nouze?

Vize může být definována i negativně tak, že se nedá jít jinudy. Ve skutečnosti to může být jediná skulinka mezi skalami. Ale to už jsme u filozofie.

* E15: Když zůstaneme při zemi, váš vzor je prý senátor Kubera z ODS.

Ano. Ten má jasný směr. Cokoli vlastní město, je takový náklad, že je lepší to nemít. U takového molochu jako Praha to ale může být jinak než u Teplic. Praha by měla mít pro krizové situace některé statky. Například Pražská energetika začala vypínat o povodních trafostanice, na kterých byla napojena čerpadla. Kdyby byla městskou firmou, automaticky by to s námi zkoordinovala.

Město tvoří i drobnosti za pár korun

* E15: Mimo jiné prosazujete, že jedinou ochranou zeleně v Praze je, aby pozemky vlastnilo město?

Pokud město nezblbne a neprodá je. Ale nejlepší způsob, jak rozvíjet zeleň, je, aby se o ni starali ti, co bydlí okolo.

* E15: Mají ale občané sílu odolat developerům?

Mají. V New Yorku starosta rozhodl, že vyhlásí soutěž na malé lokality města. Sdružení složená z místních dostávají peníze na to, aby revitalizovala okrsek.

* E15: Umíte si to představit v Praze?

Technicky zatím ne, ale je to nezpochybnitelný princip a my jsme hloupí, že to neděláme. Je to lidská přirozenost a měli bychom ji rozvinout.

* E15: Vaše téma má být: Měníme veřejný prostor. Co se pod tím konkrétně skrývá?

Zkusím to na příkladu. Když přijedete do Paříže, vystoupíte z metra a okamžitě poznáte, že nejste v Praze. Je to stovkou detailů, které vyvolávají pocit: tady je to lepší. Když s sebou vezmete architekta, on vám vysvětlí, v čem to je. Jdete a vidíte na ulici značku, v Paříži si jí ani nevšimnete. V Praze zjistíte, že za značkou je jiná značka a potom ještě reklamní nosič. Nebo parkování – v Paříži je mezi cyklisty a silnicí pruh pro parkování, u nás se tlačí cyklisté vedle řady zaparkovaných aut. Měla by být jednotná koncepce, společné prvky, které vám dají vědět, že jste v Praze. Třeba značení ulic. U nás jsou tabulky na domech. Když jedete po sídlišti, už tabule hledáte. Mimo obydlenou zónu vůbec nevíte, kde jste. V Londýně je na každé křižovatce značení ulic. Jsou to blbosti za pár korun, které mohou tvořit město.


Tomáš Hudeček (34)

Rodák z Olomouce vystudoval matematiku a geografii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého a sociální geografii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Tam také působil jako vědecký pracovník. Do zastupitelstva hlavního města Prahy přišel v roce 2010. V roce 2011 se stal náměstkem primátora s odpovědností za územní plán. Minulý týden byl zvolen primátorem hlavního města.


Čtěte také:

FIN25

PROFIL: Raketová kariéra tanečníka Hudečka pokračuje

Sňatek z rozumu: Pražská ČSSD kývla na spolupráci s TOP 09

  • Našli jste v článku chybu?