Každý měsíc vybíráme nejlepší automobily v dané kategorii.
Pohled zdola
Smart Roadster (60 kW)
Přemítat o spotřebě v souvislosti s roadsterem bývá nemístné. Když se ale ani s pedálem plynu přilepeným k podlaze nepřehoupne přes osm litrů na sto kilometrů, to je jiná. Díky ní totiž smart roadster představuje zajímavé spojení automobilu do města se zábavným vozem na víkendy ve dvou. V dopravní špičce se uplatní automatická převodovka a ještě má řidič pocit, že nákladní nebo terénní vozy okolo může s trochou štěstí podjíždět. V zatáčkách mimo civilizaci přijde na řadu řazení páčkami pod volantem a mimořádné jízdní vlastnosti. Vehemence, s níž se roadster drží i ve vysokých rychlostech asfaltu, je neuvěřitelná; aby ne, když na výšku nemá ani metr dvacet. Z toho ale plynou i nevýhody: místa, kam uložit zavazadla, dohromady pojmou asi tolik co přihrádka před spolujezdcem v renaultu espace a do kokpitu se člověk souká hůř než do tanku. Když se tam ale dostane, vystupovat se mu jen tak nechce.
Cena: 617 000 Kč
Praktická elegance
Peugeot 307 cc
Pevná sklápěcí střecha je vymoženost, kterou mají obzvlášť v lásce u Peugeotu. Třistasedmička s ní může někomu připadat jako módní výstřelek, jenž se nedožije další pětiletky. Styl, s jakým v sobě Peugeot 307 cc kombinuje kabriolet s přiměřeně pohodlným automobilem pro čtyři pasažéry, je však pozoruhodný. Zapomeňte na to, že byste v něm měli jezdit jako Marcus Grönholm (ačkoliv rallyový speciál na jeho základě vznikl). Nejde to. Střecha, která se zatahuje za něco málo přes dvacet vteřin, slouží stejně dobře v nejlevnější benzinové šestnáctistovce a je tím nejdůležitějším. Podvozek je komfortní i na mizerných silnicích, decentní interiér se neokouká a v zavazadlovém prostoru zůstane se zataženou střechou k dispozici ještě přes dvě stě litrů. Navíc Peugeot 307 cc oplývá spoustou roztomilých designérských detailů, jakým je třeba otevírání víka kufru tlačítkem uprostřed nuly v označení na zádi vozu.
Cena: 689 000 Kč
Na první nádech
Kaipan 57
Přeplňovaná benzinová osmnáctistovka může pohánět třeba Škodu Octavia RS. Bezesporu nejlépe se ale vyjímá v Kaipanu 57. Český výrobce replik Lotusu Super Seven ji do svého modelu montuje od loňského roku a díky ní kaipan zvládá akceleraci z nuly na stovku za 5,7 vteřiny. S automobilem je možné se řítit 185kilometrovou rychlostí, i když je údajně schopen uhánět ještě rychleji. Pocit rychlosti však řidiče zaplaví v nízko položeném sporťáku daleko dříve. Možná tomu napomůže kožená kukla s brýlemi a příležitost dotknout se za jízdy asfaltu pouhým vykloněním se do strany, možná burácení motoru a syčivý zvuk turba. Přestože kromě Česka podobné repliky slavného lotusu vznikají třeba v Nizozemsku či Velké Británii, každá z nich je dokonalý originál. Možná je dobře, že se jich vyrábí tak málo.
Cena: 960 000 Kč
!No pasarán!
Automobily, jimž to v E8 jen tak neprojde.
Nová Škoda Octavia
Škoda, že mladoboleslavská automobilka nebyla s novou octavií odvážnější. Nejdřív okolí navnadila zajímavou studií Roomster, novou generaci modelu střední třídy ale naznačený stylistický posun zvenčí nepoznamenal. Nebýt výrazných změn v konstrukci vozu, hodilo by se pro něj spíše označení facelift. Ničím nepřekvapí, protože zůstala mezi starší octavií a superbem. Zepředu je potom podobnost s nejdražší škodou až zarážející. Na odlišení totiž nestačí jediný rozdíl, a to kapota motoru do písmene V sbíhající se k mírně zešikmené mřížce chladiče. Zadních svítilen, charakterizovaných písmenem C, si také sotvakdo všimne. Nejpodivnější na tom je, jak těch pár detailů ve Škodě opěvují coby důkaz dynamické a moderní tváře modelu. Není pochyb o tom, že nová generace octavie je svým zpracováním tou nejlepší škodovkou, která ve spolupráci s Volkswagenem vznikla. Pochopitelné je i to, že automobilka nechtěla ztratit dosavadní segment zákazníků, a proto se držela při zdi. V Mladé Boleslavi to ale mohli říct na rovinu.