Každý měsíc vybíráme nejlepší automobily v dané kategorii
Voňavý a extravagantní
Francouzi mají cit pro revoluce. V Citroënu mají velmi vyvinutý smysl pro detail. Kombinací obého vznikla „cé čtyřka“, která má zabudovaný osvěžovač vzduchu v palubní desce, volant, jemuž se neotáčí střed, a 180 koní pod kapotou. Nejrychlejší verze Citroënu C4 s benzinovým dvoulitrem není oproti očekávání přehnaně drsná, zato je nadmíru šarmantní. A na silnici se v ní řidič nenudí. Výborná ovladatelnost a vůle držet se asfaltu dají řidiči zapomenout na čísla vypovídající o akceleraci na stovku (za 8,3 vteřiny) a maximální rychlosti (227 km/hod.). Když se navíc motor za fascinujícího vytí vyšplhá až do nejvyšších otáček, mikrosvět uvnitř C4 zrudne. Podsvícení otáčkoměru totiž nepatří mezi detaily, které by se mohly podceňovat.
Cena: 655 000 Kč
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Mise splněna
Kde jinde by se měly čekat zázraky, když ne u modelu, jehož první generace přinutila konkurenci k zamyšlení. Vynikajícími jízdními vlastnostmi se předvádí i nový Ford Focus, a navíc k nim přidává dokonale hladké řazení a moderní tichý motor v podobě benzinové šestnáctistovky s nejvyšším výkonem 115 koní. Dohánět rivaly z Německa, Francie a odjinud musel focus pouze v interiéru, což zvládl na solidní úrovni. Prostorná kabina poskytuje spoustu místa pro pasažéry a ani zavazadla se ve velkém kufru (385 litrů) často tlačit nebudou. Palubní deska je konečně svým zpracováním a stylovou lehkostí automobilu hodna. Zklamání se nekoná. A rivalové mají zase nad čím dumat.
Cena: 502 990 Kč
Volkswagen Golf GTI
Na drogách
Pokud odpůrcům golfu zatím nic neospravedlnilo vznik jeho páté generace, verze GTI to dokáže. Základem je excelentní přeplňovaný dvoulitr, který poskytuje pádný důvod zapomenout na sporťáky na naftu. Radostný škleb na tváři řidiče nevyvolá ani tak svými dvěma stovkami koní jako spíš tím, že jejich převážná většina je stále k dispozici. Velmi pružnému motoru dodává šťávu snížený tuhý podvozek, díky němuž se jízda v Golfu GTI brzy promění v závislost. Akcelerace na stovku za 7,2 vteřiny sice nevypadá v konkurenci ostatních ostrých hatchbacků oslnivě, ale kdo by si v takovém automobilu zkoušel sprinty na rovince. Vždyť smysl života čeká v zatáčkách.
Cena: 777 200 Kč
No pasarán!
Automobily, kterým to v E8 jen tak neprojde
Fiat Stilo
Chtěli od něj příliš mnoho. Stilo, které se objevilo v roce 2002, mělo spasit stoletou značku a křečovitá nervozita z vytváření důležitého modelu se na něm projevila. V Turíně mu nedokázali dát z přílišné opatrnosti šmrnc typický pro italské automobily, přesvědčivé nejsou jeho jízdní vlastnosti ani spolehlivost (podle průzkumů společnosti J. D. Power). Důsledky proto byly vlastně nevyhnutelné: Fiat Stilo zákazníky od konkurence nepřitáhl, a to ani na domácím trhu, a jeho prodeje znamenaly pro automobilku jen další smutnou zastávku na cestě z kopce. Zatím posledním pokusem o probuzení zájmu má být jemně terénní kombi Stilo Uproad. Radši než vyrábět další verzi propadáku, měli by si v Turíně přiznat porážku a urychlit příchod nového modelu pro nižší střední třídu.