Fiat Croma 1.9 Multijet 16V
Není nuda jako nuda
Hladivé linie cromy jako by chtěly začít novou kapitolu Fiatu. Pryč od efektních stylistických kreací, nyní nastupuje solidní rodinné kombi. Vzezřením uklidňující automobil se zaměřuje na praktičnost ve většině svých prvků. Velkoryse prostorově pojatá kabina se snaží dopřát pohodlí všem pěti potenciálním cestujícím, čalounění sedadel sleduje stejný cíl. Seriózní vystupování cromy podtrhuje zdařile precizní zpracování celého interiéru od spár mezi šedými plastovými díly palubní desky po švy potahů sedadel. Užitečnému charakteru nejlépe odpovídá sympaticky vybavená prostřední verze Dynamic s pružnou turbodieselovou devatenáctistovkou, která dosahuje výkonu 150 koní. Na stokilometrové trase se obejdete se šesti litry nafty, čemuž pomáhá šestistupňová převodovka. Už dlouho nebylo ve fiatu takové ticho. Neznamená to však, že by byl mrtvý.
Cena: 764 000 Kč
Suzuki Grand Vitara 2.0 JLX
Druhá fáze probuzení
Zázraky se dějí. Dva pokusy stačily automobilce Suzuki k tomu, aby dvakrát skórovala. Nová generace Grand Vitary přichází po nečekaně dobrém swiftu a opět stojí za to si jí všimnout. A nejen kvůli tomu, že její moderní křivky z ní vytvořily přitažlivý vůz a že poměr její užitné hodnoty a ceny se pohybuje na špičce trhu. Benzinový dvoulitr o výkonu 140 koní není špatný, diesel bude ještě lepší, jenže ještě nepřišel. Výbava zahrnuje šestici airbagů, klimatizaci i přehrávač kompaktních disků. Za 650 tisíc tak dostanete automobil se slušnými jízdními vlastnostmi na silnici, který po přejetí do terénu ani na chvilku nezaváhá. Se stálým pohonem všech kol a redukční převodovkou se hory zdají menší a neprostupné močály prostupnější. Hlavně tam z vitary ale nevystupujte.
Cena: 649 900 Kč
VW Golf GTI
R. E. M.
Rychlé pohyby očí pod víčky nemohou být rychlejší než akceschopnost dvouspojkové převodovky DSG. Vynikajícím způsobem vyvážený Golf GTI je s ní dokonce při akceleraci na stovku o tři desetiny hbitější než se šestistupňovým manuálem. Stíhá se na ni dostat za 6,9 vteřiny, samozřejmě s vydatnou kulisou přeplňovaného dvoulitru, který pružností od nízkých otáček kraluje ve své třídě. Reakce na sešlápnutí plynu jsou ostré, zarputilost, s jakou se hatchback od Volkswagenu drží asfaltu v zatáčkách, šokuje stejně jako jeho přizpůsobivost v městských ulicích. Přitom je však natolik povolný a nezáludný, že svého řidiče nenechá ve štychu, ani kdyby to byl největší diletant.
Cena: 821 400 Kč
No pasarán
Dacia Logan
Automobily, jimž to v E8 jen tak neprojde
Někde se stala chyba. Když jsme před pár měsíci věnovali Dacii Logan Cenu magazínu E8, byli jsme natolik uneseni nízkou cenou automobilu, jeho prostorností a nekomplikovaností, že jsme zapomněli zmínit jeden detail. Není dobré s loganem jezdit přes sto dvacet kilometrů v hodině. Je možné, že se o to většina jeho majitelů nikdy nepokusí a budou spokojeni s tím, jak dokáže odvádět černou práci. Pokud vám ale více imponuje Tomáš Rosický než Tomáš Galásek, zkuste něco jiného. Zvýšený hluk a velmi nepřesné řízení projevující se od zmíněné rychlosti by mohly výhodnost investice ve vašich očích vážně poškodit.