Murdoch chce část nezávislé Ren-TV a Kreml to možná povolí
Když se mediální magnát Rupert Murdoch a skupinka amerických vysokých činitelů setkali letos v červnu v Sankt Petěrburgu s ruským prezidentem Vladimirem V. Putinem, šéf News Corporation dal na přetřes ožehavé téma: hodlá Kreml někdy zrušit svůj praktický monopol na ruské celostátní televizní sítě? Pro Mudrocha to byla naléhavá otázka. Stále lukrativnější ruský televizní trh je jako jeden z mála mimo jeho celosvětový dosah. Putin dal překvapivou odpověď: je možné, že přece jen bude prostor pro konkurenci.
To uvedlo do pohybu mohutnou Mudrochovu mašinerii. Hned 1. srpna odletěli do Moskvy vedoucí pracovníci společnosti News Corp., aby prozkoumali možnost získání minoritní účasti v Ren-TV, celostátní televizní síti vzniklé před osmi lety, která je sice až na šestém místě, ale udělala si jméno svým nezávislým zpravodajstvím. Podle zákona mohou mít zahraniční akcionáři pouze méně než 50procentní přímou účast v ruských televizních sítích. Bylo-li nutné Mudrochovým lidem nějak připomenout, že ve hře je národní cítění, pak k tomu došlo hlasitě a jasně 2. srpna. Moskva toho dne oznámila, že neprodlouží akreditaci novinářům pracujícím pro ABC poté, co tato americká televizní síť odvysílala interview se Šamilem Basajevem, čečenským vojenským diktátorem, který se přihlásil k odpovědnosti za loňské obléhání školy v Beslanu.
Pozorujeme a vyčkáváme.
Z hlediska Kremlu by Mudroch mohl být ideálním zahraničním investorem. Tento mediální magnát narozený v Austrálii je zvyklý jednat s autoritářskými režimy. Například v Číně jeho satelitní síť Star TV přestala v roce 1994 vysílat BBC z obavy, že pohoršuje pekingské úřady.
Murdoch není v Rusku neznámým člověkem. Společnosti News Corp. už patří asi čtvrtina trhu s venkovní reklamou v hodnotě 800 milionů dolarů a má investice ve dvou ruských rozhlasových stanicích. Téměř před dvěma lety se korporace pokoušela získat účast v satelitní divizi čtvrté největší ruské televize NTV, kterou vlastní státem řízený Gazprom, ale byla odmítnuta. „Ruský televizní trh dlouho pečlivě pozorujeme,“ uvádí Marty Pompadur, předseda News Corporation pro Evropu.
Ren-TV by mohla být jednou z mála zbylých Mudrochových šancí na to, aby v ruském televizním průmyslu získal opěrný bod. Jde o slibný trh: podle Sdružení ruských zpravodajských agentur stouply výdaje na televizní reklamu v první polovině roku 2005 o 33 procent na 970 milionů dolarů. Protože dvě celostátní sítě – První kanál a Rosija – jsou pevně v rukou státu a v případě dalších se neuvažuje o prodeji, síť Ren-TV, jejíž příjmy v roce 2004 se odhadují 90 milionů dolarů, nabízí nejlepší vyhlídky. News Corp. má zájem o získání pětatřicetiprocentní účasti v tomto kanálu, tvrdí zdroj ze společnosti Severstal Group, soukromé ruské ocelářské firmy, která počátkem července zaplatila sto milionů dolarů za sedmdesátiprocentní podíl v televizi Ren-TV, který patřil ruskému energetickému monopolu Unified Energy System (UES). Zbylých třicet procent koupila německá stanice RTL.
Mohlo by se zdát, že Ren-TV není žádné terno. Dosahuje nanejvýš pětiprocentního podílu sledovanosti. Avšak díky zvídavému zpravodajství západního stylu si tato síť získala oblibu místních elit. Znalci mediálních poměrů tvrdí, že Kreml „požádal“ UES, aby se zbavil sítě Ren-TV poté, co ve svém zpravodajství při parlamentních volbách v roce 2003 projevovala sympatie k liberálním opozičním stranám, což UES popírá.
Mudrochova nabídka na koupi účasti v Ren-TV není zaručená. News Corp. čelí konkurenční nabídce zakladatelů kanálu. Musí také najít způsob, jak obejít omezení týkající se zahraniční majetkové účasti, pokud bude chtít získat 35 procent, aby si RTL zároveň udržela svých 30 procent. Je možné, že někteří vysocí představitelé budou podporovat, aby se na omezení netrvalo, kdežto jiní jsou dál rozhodnuti, že Mudrochovo televizní impérium nesmí do Ruska vstoupit. „V Rusku existuje pořekadlo: Nelez nikomu do zelí,“ připomíná Anton Sergejev, mluvčí Gazpromu pro Gazprom-Media.
Ren-TV
Poslední nezávislá ruská celostátní televizní síť
VLASTNÍCI Ruský ocelářský obr Severstal: 70 procent. Německá RTL: 30 procent.
POKRYTÍ Vysílá ve více než 700 městech po celém Rusku a počet potenciálních diváků dosahuje 97 milionů.
NEJOBLÍBENĚJŠÍ POŘADY Síť je známá objektivním zpravodajstvím, ale má i pikantní tvář. Vyrábí seriál Cholosťjaki („Mládenci“) – o životě svobodných mužů v Moskvě. Má také licenční dohody s televizí Fox Ruperta Mudrocha o vysílání seriálů „Akta X“, „Ally McBealová“ a „Simpsonovi“ pro celé Rusko.
PŘÍJMY 90 milionů dolarů (2004)
Pramen: Podnikové zprávy. TNS Gallup Media. Vedomosti.
Copyrighted 2005 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl