Kolínské miniauto
BARCELONA (han) - Japonská Toyota na rozdíl od francouzského PSA stále ještě nemá karoserii kolínského miniauta. Je tak za svým partnerem o celý rok pozadu. Obě automobilky přitom chtějí společně produkovat v městě na Labi auta už za dva roky. Šéfkonstruktér Toyoty pro Evropu Tadashi Nakagawa týdeníku EURO sdělil, že se značka stále rozhoduje mezi třemi návrhy. „Jeden pochází z našeho stylingového centra v Tokiu, druhý z Toyota City v Nagoji a třetí z evropského designérského střediska značky ve francouzském Nice,“ uvedl minulé pondělí v Barceloně Nakagawa.
Francouzi přitom mají své auto hotové. „Vůz už je postaven, ještě budeme dělat nějaké drobné úpravy, ale v podstatě jsme s ním spokojeni,“ řekl loni na jaře týdeníku EURO prezident koncernu PSA Jean Martin Folz. Může Toyota rychle se blížící termín stihnout? Vždyť prototypy nových aut se zpravidla předvádějí nejméně půl roku před zahájením výroby. „Máme ještě dost času, náš vůz se s největší pravděpodobností ukáže až za dva roky v Ženevě,“ tvrdí Nakagawa.
Šéfkonstruktér Toyoty pro Evropu o miniautu prohlásil, že se všechny tři zmíněné návrhy drží původního zadání, které určilo kolínskému vozu třídveřovou karoserii. Konečný návrh s největší pravděpodobností vzejde z Nice. Tamní středisko s názvem ED2 se specializuje na evropský styling. „Mělo by to smysl i kvůli potřebné kooperaci s Francouzi, auto musí mít přece jen hodně společných prvků,“ míní motoristický novinář Jaroslav Šimek. Na kreslících prknech ED2 už vznikl malý Yaris, který se vyrábí v severofrancouzském Valenciennes, stejně jako Corolla a Avensis, sjíždějící z pásů v britském Burnastonu. Znamená to, že výsledná podoba ministroje by se mohla hodně podobat právě Yarisu.
Nejen Japonci však nemají vše dořešené. PSA nemá pro změnu příliš jasno v motorech. Původně měl být pod kapotou minivozu jen benzinový agregát s objemem válců jeden litr a diesel 1,4. Před dvěma týdny ale koncern zveřejnil v Paříži svůj záměr montovat do auta i svůj nový dvacetikilogramový diesel 1,6 litru, který vyvinul ve spolupráci s Fordem. Japonci přitom trvají stále na svém, v toyotách z Kolína bude jen benzinový litr a vznětový 1,4 litru. „Motor 1,6 se mi zdá pro miniauto moc velký,“ míní Tadashi Nakagawa.