Když se Subaru Impreza vzdalo tradiční karoserie typu sedan a změnilo se v praktický pětidveřový hatchback, považovaly to fanoušci po celém světě za definitivní rozchod Subaru s vlastním historickým odkazem, formovaným po celá devadesátá léta na prašných tratích světového šampionátu rallye. Uběhly však pouhé tři roky a Impreza „s kufrem“ je zpátky. A to dokonce ve vrcholném sportovním provedení WRX STi včetně modrého laku a velkého křídla na zádi.
Z rallye na silnici
Stejně jako její úhlavní nepřítel Mitsubishi Lancer Evo vznikla i rychlá Impreza v přímé souvislosti s účastí svého výrobce v mistrovství světa v automobilových soutěžích. Proto měla dvoulitrový přeplňovaný motor a pohon všech čtyř kol. Se svými závodními příbuznými sdílela nejen podobu a základní konfiguraci hnacího ústrojí, ale také schopnost pokořit na běžných silnicích několikanásobně rychlejší a dražší auta. Zrodil se kult.
Během právě skončené dekády se ale nejrychlejší Impreza (opět stejně jako Lancer Evo) svým kořenům značně vzdálila. Subaru opustilo světový šampionát, Impreza přijala motor o objemu 2,5 litru (čímž zmizela iluze přímého propojení se soutěžními „dvoulitry“) a v roce 2008 vyměnila tradiční karoserii čtyřdveřového sedanu za hatchback s výklopnou zádí. Poslední velká změna přišla letos, kdy se do nabídky vrátil sedan, ale už se nejmenuje Impreza WRX STi – jméno modelové řady z názvu nejrychlejší varianty vypadlo. Subaru tak dává i těm, kteří to dosud nepochopili, najevo, že Impreza jako taková je normální rodinné auto (vždyť ji dostanete i s dieselovým motorem!), zatímco WRX STi míří na odlišný typ zákazníka a ztělesňuje docela jiné hodnoty.
Do šířky roztažené blatníky, masivní spoiler na víku kufru a hladově vyhlížející otvor v kapotě ctí estetické principy rallye zrovna tak věrně jako jízdní projev auta. Dlouhé zdvihy pérování, nakrátko poskládaná převodovka, pohon všech kol s aktivním středovým diferenciálem a maniakální zátah přeplňovaného motoru kdekoli nad třemi tisíci otáček (velké turbo se napřed musí pořádně natlakovat, než zabere plnou silou), to je zaručený recept na dobytí každé okresky bez ohledu na zákeřnost jejích zatáček, zrádnost horizontů a nevypočitatelnost asfaltového koberce. Imprez… pardon, WRX STi jede jako tsunami. Odplaví vás z bodu A do bodu B na vlně potu, adrenalinu a extatického vzrušení, které se nevyhnutelně musí zmocnit každé živoucí bytosti, jejíž vnitřní orgány jsou kvůli působení fyzikálních sil donuceny nalézt si v břišní dutině nějaké nové, lepší místo. Působivé, ale stačí to dnešním nárokům na sportovní auto s praktickou karoserií?
Pít se odnaučila
Konstruktéři Subaru zjevně vyvinuli nemalou snahu, aby WRX STi civilizovali. Pomocí ovladače mezi sedadly můžete kromě standardní a superostré mapy plynu zvolit také „inteligentní režim“, v němž Subaru, donedávna symbol nestoudné žravosti, dokáže jezdit za přijatelných deset litrů na sto kilometrů. V nabídce výbavy nechybí Bluetooth, tlumiče pérování zajišťují obstojný komfort. Ale ty detaily. Sportovní sedadla Recaro a červené budíky STi nemohou zakrýt levnou, designově nezdařilou architekturu interiéru s humpoláckými ovladači a ošklivými plasty. Tenké dveře při zavírání bouchnou jako u levného citroënu.
Což o to, laciný interiér a nedostatek kultivovanosti, to byla odjakživa daň, kterou fanoušci rádi platili za mimořádné schopnosti Imprezy. Horší ale je, že WRX STi nedosahuje úrovně doby nejen v mechanické vytříbenosti, pohodlí nebo zpracování, ale také v mnoha klíčových aspektech tvořících zážitek z jízdy: zvuku výfuku, odezvě na plyn, přesnosti a zpětné vazbě řízení. Odmyslíme-li si rychlost a přetížení, které generuje (což není nejsnazší, když máte zrovna žaludek obtočený okolo páteře a játra přehozená doleva), nenabízí Subaru nijak zvlášť okouzlující řidičský zážitek. Řízení auta je nepřesné, brzdy sotva adekvátní. Motor spíše hučí, než že by zpíval. A dokonce ani té přilnavosti není na zimním obutí tolik, jako si pamatujeme.
Vysvětlení je nutno hledat nikoli v autě samotném, ale takříkajíc vně něj. Zatímco Impreza zůstává navzdory svým četným metamorfózám v jádru stejná, svět okolo se za poslední léta neuvěřitelně proměnil a s ním i naše očekávání.
V obležení lákavými alternativami
Před osmi lety jste potřebovali Porsche 911 Turbo, kus řidičského umění a zatracenou odvahu, abyste se na okresce drželi rychlé Imprezy. Dnes Ford, Renault a další vyrábějí sportovní verze svých velkosériových modelů s předním pohonem, které se Imprezy na silnici nemusí bát – a některé z nich by jí možná i ujely, alespoň na suchu. Z druhé strany se pak do dřívějšího výsostného území modrého Subaru tlačí výkonné verze prémiových sedanů typu BMW 335i. Nemluvě o chvályhodných nových fenoménech jako Nissan 370Z, což je nefalšované sportovní kupé s šestiválcem a zadním pohonem za podobnou cenu jako WRX STi. Zkrátka a dobře: řidič toužící po rychlém autě do milionu a čtvrt má v roce 2011 nepřeberně možností. A jednu lákavější než druhou.
Je pravda, že spolu s Lancerem Evo představuje WRX STi i dnes v dané cenové hladině asi ten nejrychlejší způsob, jak se čtyřmi lidmi na palubě překonat rozbitou, zmoklou sekvenci ostrých zatáček a nepřehledných horizontů v nejkratším možném čase. Člověk se ale při pohledu na trh se sportovními auty sotva ubrání dojmu, že tahle disciplína vyšla za posledních dvacet let poněkud z módy…
Value for money 7/10
Radost z jízdy: 30/40
Komfort: 13/30
Praktičnost: 10/20
Charisma: 7/10
Celkem: 60 bodů ze 100
Subaru WRX STI sedan
Cena 1 080 000 Kč Motor přeplňovaný plochý čtyřválec 2,5 l, 221 kW, 407 Nm Z nuly na 100 km/h 5,2 s Nejvyšší rychlost 255 km/h Spotřeba 10,5 l/100 km