Jedním z nejvýznamnějších českých exportérů do arabských zemí je společnost Madeta. Dodává tam především sýr Akawi, jehož receptura paradoxně pochází právě z arabského regionu. Madeta se ho ovšem naučila vyrábět v dobré kvalitě a do Spojených arabských emirátů dodá ročně asi 800 tun tohoto sýra.
Foto: Madeta
Arabské cukrovinky, moučníky nebo některé pečivo – důležitou součástí všech těchto potravin je balkánský typ sýru Akawi. Přestože je rozšířený hlavně na Arabském poloostrově, ve skutečnosti ho vyrábějí v Prachaticích. Do Spojených arabských emirátů i jinam do této oblasti ho dováží společnost Madeta.
„Bílý sýr většinou v solném nálevu znamená pro arabského konzumenta totéž co pro českého zákazníka například eidamská cihla,“ upřesňuje Miroslava Hubáčková, klíčová manažerka Madety pro zahraniční obchod. Sýr je běžně k dostání i v obchodech. Výrobky společnosti je možné najít také pod více značkami. Ročně Madeta vyváží do Spojených arabských emirátů asi 800 tun Akawi. Export přitom proti dřívějším letům mírně klesl s nástupem konkurence v Sýrii a Egyptě. Ta je výrazně levnější. „Česká kvalita je však stále jednoznačně upřednostňována,“ doplňuje Miroslava Hubáčková.
Arabům na sýr chybí mléko
Právě Akawi je typický vývozní artikl firmy. Prakticky celá jeho produkce se exportuje do arabského světa, tedy například i do Saúdské Arábie, Kuvajtu, Libanonu nebo Kataru. Vedle Akawi má na Blízkém východě Madeta úspěch také se sušeným mlékem. Vzhledem ke geografickým podmínkám a suchému klimatu nemůže ale arabský region nikdy vyprodukovat tolik sýra, kolik ho požaduje trh. „To vedlo k poptávce po tomto zboží v našem regionu, který se vyznačoval velmi kvalitním zázemím v oboru mlékárenské výroby,” říká Miroslava Hubáčková.
Tajemství sýra Čechům prozradil podnikatel z Libanonu
Madeta patří mezi deset největších vývozců z České republiky do Spojených arabských emirátů. Přitom právě v arabských zemích vznikla výroba bílého sýru v solném nálevu. Tradice vývozu Akawi z Čech sahá do padesátých let minulého století. Do tehdejšího Československa přivezl recept libanonský podnikatel Amis Tabbara. Ten vlastnil podnik na jeho výrobu, společnost S.T.C.I. Tabbara Beirut. Od něho přišel prvotní impulz na výrobu sýru právě v Československu. Dnes firmu řídí syn původního majitele, který si také s Madetou vybudoval blízký vztah.
Výrobní postup sýru se od té doby nezměnil, a dokonce i požadavek na ruční výrobu je stále důsledně vyžadován. „Jde o to, že sýrové těsto je ručně obaleno plátýnkem a následně dochází k vymačkání syrovátky pod lisem. Na bochníčcích sýra tak zůstává obtisk tkaniny i švů. Jedině tímto způsobem dosáhnete naprosto originálního tvaru každého jednotlivého kusu,“ vysvětluje Miroslava Hubáčková.
Společnost Madeta vyráběla dříve Akawi v sýrárnách v Humpolci a Horní Plané. Později výrobu přesunula do prachatické továrny. Pro obchod se Spojenými arabskými emiráty plánuje zvýšit počet zaměstnanců, kteří se této zemi věnují. V této oblasti by také firma chtěla rozšířit nabídku přírodních sýrů. Další navýšení exportu pro ni ale není jednoduché – už teď je jedním z největších exportérů vůbec.
V liberálních emirátech může vést obchod i žena
Obchodování se Spojenými arabskými emiráty je podle firmy srovnatelné s poměry v rámci Evropské unie. „Z pohledu arabského regionu je například oproti Saúdské Arábii tato země značně kosmopolitní a obchodu velmi otevřená,“ upřesňuje Miroslava Hubáčková. Právě rozdíl oproti okolním zemím umožňuje skutečnost, že se o tamější obchody Madety stará žena. Jinde by se nedostala ani ke vstupnímu jednání.
Obchodování a jednání s příslušníkem arabské kultury s sebou ale nese řadu specifik. Podle firmy jde doslova o jednání na mezikulturní úrovni. „Každé jednotlivé dohadování kontraktu představuje několikanásobně delší jednací čas oproti obchodům uzavíraným u nás. Rozhodně nelze ze strany arabského partnera očekávat rychlé rozhodnutí, je konzervativní a daleko citlivěji vnímá změny či novinky,“ říká Hubáčková.
Oproti evropským typům jednání tak obchodník do vztahů s Araby musí investovat výrazně více času. „Jde o záležitost mentality, hektický charakter doby si nejspíš tolik nepřipouští,“ doplňuje. Stát není pro dovozce překážkou. Podle Madety není třeba vyplňovat závratné množství formulářů ani překonávat jiné nepříjemnosti. Do země ale vyváží už desítky let a to může být jedním z důvodů hladkého průběhu.
Spolupráci se Spojenými arabskými emiráty si Madeta pochvaluje. Podle zkušeností firmy totiž při vývozu do jiných zemí můžou podniky narazit na některé místní zvyklosti. Například při spolupráci s Ruskem do českých továren běžně jezdí takzvané audity. Zástupci z daných zemí pečlivě kontrolují výrobní proces a produkty ochutnávají. Až na základě jejich povolení je pak možné do země vyvážet. „To ale v případě Spojených arabských emirátů vůbec neplatí,” říká Miroslava Hubáčková.
V porovnání s legislativními předpisy Unie jsou zde ale přísnější vstupní veterinární kontroly. To je dané i odlišnými klimatickými podmínkami. Pro Madetu to znamená náročnější požadavky na kvalitu zboží i zajištění jeho trvanlivosti. Obchodní vztah s arabskou firmou znamená čas investovaný také do vzájemných návštěv. Se zástupci Madety se Arabové scházejí obvykle každé čtvrtletí. Zástupci tamější společnosti jezdí častěji do České republiky.
Na obchodní návštěvy vozí zástupci firmy ze Spojených arabských emirátů dárky. Takový zvyk je typický pro celou oblast. Obchodní jednání je pro ně ekvivalent návštěvy v rodině. Arabové zpravidla vozí tamější drobné pochutiny, které posílají i na Vánoce. Pozornost posílají i ti, kteří nejsou se zástupcem Madety v přímém kontaktu. Konečný arabský zákazník je pro Madetu poměrně snadno předvídatelný. Trvá na značce a nechce změnu ani v rámci podoby výrobku. Oproti České republice se tak obaly mění výrazně méně často a zároveň v méně výrazných krocích.