Nové tramvaje, které se kompletně vyvíjejí právě v zemi tisíce jezer, budou vozit cestující do městských čtvrtí Yliskylä a Haakoninlahti, což mimo jiné znamená, že je bude možno spatřit i na nově budované soustavě mostů známé jako Crown Bridges. Informoval o tom server Zdopravy.cz. Výstavba tohoto architektonického skvostu má být dokončena v horizontu příštích pěti let.
Zhruba 650tisícové Helsinky mají s tramvajemi od finské Škody Transtech (která spadá pod českou skupinu Škoda Transportation ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera) velmi bohaté zkušenosti. Po jejich ulicích totiž jezdí nepřetržitě již od roku 2013. Jedná se však o starší model ForCity Smart Artic X34, vyráběné v továrně nedaleko města Kajaani ležícího na březích jezera Oulu.
Tato nízkopodlažní tramvaj o délce 27,6 metru pojme celkem 199 cestujících a je schopna vyvinout rychlost až 80 kilometrů v hodině. Zmíněný typ X54, který v současnosti už pendluje na trase mezi Helsinkami a sousedním Espoo, je ještě o něco větší – díky své délce 34 metrů uveze až 214 cestujících.
Hodnotu zakázky na dodávku 23 nových tramvajových souprav vedení hlavního města ani nikdo ze Škody Transtech neuvedl. Podle odhadů by se však po přepočtu do korun měla pohybovat v řádu stovek milionů. V okamžiku, kdy bude předání všech vozů dokončeno, naroste počet ‚škodováckých‘ tramvají brázdících ulice finské metropole na 122. Mimo Helsinky jsou vozy z rodiny Artic k vidění rovněž v nedalekém Tampere či německém Schöneiche.
Pro Škodu Transportation jde v průběhu prvního únorového týdne již o druhou takto významnou zakázku. Před několika dny vedení plzeňské společnosti oznámilo, že uzavřelo kontrakt na dodávku 40 nových obousměrných tramvají z řady ForCity Smart s Dopravním podnikem města Brna. Prvních pět ‚šalin‘ by na jih Moravy mělo být dodáno v roce 2023, hodnota rámcové smlouvy činí 2,4 miliardy korun.