Kvalita veřejně dopravy v Praze klesá. Nejen kvůli nedostatku řidičů
V Praze-Vršovicích došlo loni k překročení imisních limitů 48krát, na Smíchově 41krát, ve Vysočanech 39krát a v Karlíně 36krát.
Také v dalších částech hlavního města trpěli obyvatelé nadměrným znečištěním ovzduší. Hlavním zdrojem škodlivin v metropoli není průmysl, ale vysoká automobilová doprava. Data Českého hydrometeorologického ústavu (ČMHÚ) přitom ukazují, že k překročení limitů docházelo hlavně v prvních týdnech loňského roku.
Letos zatím k překročení nedošlo, podle náměstka ředitele ČHMÚ pro ochranu čistoty ovzduší Jana Macouna to však bylo díky příhodným klimatickým podmínkám, nikoli klesajícímu počtu automobilů. Lze předpokládat, že těch naopak v ulicích města přibude.
Alternativa v podobě cestování hromadnou dopravou ale na kvalitě spíše ubírá než naopak. Cestující to pocítili hned první pracovní den nového roku, když na spoje metra, tramvají a autobusů čekali déle než obvykle a ty byly výrazně přeplněnější. Organizátor pražské dopravy ROPID totiž podle vlastního vyjádření „dočasně“ přešel na „poloprázdninový“ provoz.
Důvodem je prý fatální nedostatek řidičů. „Přestože všichni dopravci zahájili v průběhu roku 2017 rozsáhlé nábory nových pracovníků, nízká nezaměstnanost způsobuje, že se na pracovním trhu noví řidiči hledají nesmírně složitě“ informoval ROPID. Nejde jen o jedinou nepříjemnost. Současně odstartovalo hned několik rozsáhlých výluk.
Hlavnímu městu se navíc dlouhodobě nedaří vyřešit problém s nedostatkem parkovacích míst formou P+R na okrajích města. Aktuálně je jich k dispozici pouze tři tisíce. Řidiči dojíždějící do Prahy za prací tak spíše vjedou do centra města, než by nechali auto na periferii a dále využili hromadnou dopravu.