Jihočeský kraj chce utopit miliardy z evropských dotací i vysušené státní kasy v železnici na břehu Lipna
Vybudovat trať pro mašinku za čtyři, možná i deset miliard korun z eurodotací a českého rozpočtu, aby vozila turisty i místní po břehu vodní nádrže Lipno. Vlak bude pelášit osmdesátikilometrovou rychlostí kolem pláží a kempů. Lidé ubytovaní nad tratí budou k vodě klopýtat přes koleje. Provoz nové dráhy bude trvale ztrátový, neobejde se tudíž bez pravidelné dávky dotací. Aprílový žertík? Ani náhodou.
Jihočeské hejtmanství to se železnicí myslí vážně. Jako veřejný zájem ji pod názvem Šumavské elektrické dráhy (ŠED) zakotvilo loni na podzim do závazného územního plánu. Některé dotčené obce a podnikatelé přitom o vláčku či tramvaji nechtějí ani slyšet. Tvrdí, že jim odežene turisty, místo aby to pomohlo cestovnímu ruchu, jak slibuje kraj.
Jednokolejka bez peněz
O železnici kolem „šumavského moře“ se mluví už léta, kvůli penězům ale vždycky zůstalo jen u nápadu. Kraj teď možná čeká obrat ve veřejných financích o sto osmdesát stupňů. Vždyť záměr křísí v dobách, kdy ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) chce dálnice stavět na dluh a ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) zoufale škrtá, kde může. Navíc Brusel Česku zastavil přítok evropských dotací. K tomu svým dílem přispěl i jih republiky podezřelými machinacemi s penězi z EU. Velkorysá akce ŠED přitom na štědré unijní dotace hodně spoléhá. Kilometr tratě má přijít asi na 140, možná i 340 milionů korun, vycházíme-li z předpokládané výše celkové investice. Nástřel začíná na zhruba čtyřech miliardách, objevuje se i deset miliard korun. Oba údaje pocházejí z pramenů kraje. Krajští plánovači počítají, že vedle přítoku evropských dotací bude výstavbu železnice financovat ministerstvo dopravy (MD), respektive Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Tam ale o šumavské električce nic nevědí. „Kraj od nás žádný příslib nedostal. Minimálně do roku 2014 nemůže počítat s finanční podporou takové akce,“ uvedl mluvčí MD Martin Novák. Doplňuje, že šumavské dráhy nejsou zahrnuté ve střednědobém plánu výdajů SFDI. „> O dráze nemají žádné podrobnější informace ani příslušní kolegové z ministerstva,“ poznamenává mluvčí. Jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) tvrdí, že nějaká jednání ohledně financování proběhla. „Šance na evropské peníze tu je, minimálně v příštím programovacím období. Půjde o sdruženou investici hrazenou ze zdrojů EU, MD, SFDI a kraje. Tak se to uvádí všude,“ říká hejtman. Přiznává, že na ministerstvu v této věci dosud nejednal. Tuší, že když chybějí miliardy na velké dopravní koridory, není MD připraveno poslat peníze na šumavskou jednokolejku. Přesto kraj železnici tlačí přes námitky odpůrců.
Nekonečná uzávěra
„Rozhodli o nás bez nás,“ zlobí se na kraj starostka Černé v Pošumaví Irena Pekárková. Z dotčených obcí se brání nejurputněji. Tvrdí, že vést dráhu podél břehu Lipna přes klidové zóny, CHKO a v přímém sousedství ubytovacích kapacit nemůže být ve veřejném zájmu, ale naopak proti němu. Chlácholení, že na stavbu stejně nebudou peníze, starostku nijak neuklidňuje. Rozvoj lokality už totiž svazuje stavební uzávěra ve dvě stě metrů širokém koridoru. V čase může být nekonečně dlouhá.
„Žádný projekt zpracován není. Jestli tady bude ŠED za dvacet let, kolik lidí bude vozit, jestli bude jezdit na elektřinu, naftu nebo jiný pohon, to teď neřešíme. Ale prostor je potřeba chránit před zastavěním, kdyby se někdy v budoucnu projevila ochota a byly peníze na tento ekologický způsob dopravy,“ řekl týdeníku Euro hejtman Zimola. Železniční záměr přirovnává k plánu státu postavit někdy v daleké budoucnosti přehrady. Také se nebudou budovat hned, ale mají se pro ně blokovat vybraná území. Hejtmanův příměr není nejšťastnější – kontroverzní plán na rezervaci lokalit pro dvě stovky přehrad těžce narazil.
Nápad s ŠED převzal Zimola po svém předchůdci Janu Zahradníkovi (ODS) i se studií od firmy Fram Consult z roku 2008. Ta se ani nesnaží zastírat, že trať bude prodělečná. Spočítala, že vybudování trasy dlouhé necelých třicet kilometrů přijde na zhruba čtyři miliardy korun. A to v cenové úrovni z roku 2007. „Já jsem tu věc přejal. Nechtěl jsem působit dojmem, že co se udělalo přede mnou, bylo špatně,“ vysvětluje Zimola. Železnici se mu loni v září podařilo bez většího zájmu veřejnosti dostat do Zásad územního rozvoje, jak se na úrovni krajů říká územnímu plánu. Černá v Pošumaví se zamýšlené trati vedené po břehu Lipenské přehrady bránila už tehdy. Navrhovala, aby trať vedla podél silnice, nikoli klidovou zónou, chatovými oblastmi a zastavěným územím. Neúspěšně. Kraj námitku obce zamítl s tím, že trasu zvolil co nejblíže k nádrži právě proto, aby propojila existující ubytovací kapacity s centry aktivního cestovního ruchu. Ubytovatelé z Černé a okolí o nic takového nestojí.
Zazděný rozvoj
„Mašinka je zlo, které zastavuje rozvoj cestovního ruchu,“ říká Petr Beneš, majitel sportovního rodinného kempu v osadě Jestřábí. Postupně ho zvelebuje a služby chce dál pozvednout, jenže stavební uzávěra mu to nedovolí. „Nejvíce nás bolí, že nevíme, co bude. Mám vizi, jako podnikatel musím plánovat a rozložit investice. Ale teď nemůžu nic. Ani postavit dětské hřiště,“ zlobí se majitel kempu vyhledávaného příznivci netradičních a adrenalinových sportů. Nechápe, jak kraj může argumentovat rozvojem cestovního ruchu, přitom u ŠED nemá nic připraveno a nařizuje bůhvíjak dlouhé blokování prakticky všech aktivit. V podobné situaci není Beneš zdaleka sám. „Jsou tu nastartované projekty za stovky milionů, ale vše zůstává stát,“ konstatuje Vladimír Cnota, kterého si lidé z Černé vybrali jako oficiálního zástupce pro komunikaci ve sporném projektu. Stavební uzávěra se dotýká také jeho podnikatelských plánů. Výstavba čtyřiceti rodinných domů k trvalému bydlení se kvůli stavební uzávěře ukládá k ledu. Investoři, tuzemští i zahraniční, se stahují. „Jsme závislí na cestovním ruchu. Vytváříme podmínky k investování, začalo se to tu rozvíjet. Kraj ale rozvoji brání,“ kritizuje starostka Pekárková. Nebude plánovaná cyklostezka, která tady citelně chybí. „Nedostaneme stavební povolení. Nemůžeme udělat ani regulační plán, který po nás chce správa CHKO,“ dodává.
O deset minut pomaleji
Za přípravu záměru ŠED zatím kraj utratil přes pět a půl milionu korun. Tolik stály dvě studie, na které před lety přispěl i státní dopravní fond. Vypracování projektu má přijít na čtvrt miliardy korun. Aktuálně kraj na něj žádné peníze vyčleněné nemá, v přípravě nepokračuje, „jen“ blokuje území. „S plánovacím úsilím ve výši pěti milionů korun se podařilo navrhnout projekt za čtyři miliardy, který cestovní dobu Frymburk–Černá „zkrátí“ z 19 na 29 minut,“ rekapituluje fakta předložená krajským úřadem Jiří Kuthan. Proti záměru ŠED protestuje za občanské sdružení Lipenská krajina. Časovou „úsporu“ propočítala studie zadaná krajem, když porovnávala cestu autobusem a po železnici z Frymburku do Černé. Jízda autobusem je o deset minut rychlejší. Kuthan připomíná, že původní myšlenka postavit šumavskou dráhu souvisela i s českým snem o pořádání olympiády. Vláček by spojoval olympijské vesničky kolem Lipna, kam by se soustředily disciplíny založené na vodě. Žádná olympiáda nebude. „Projekt je od svých základů utopie,“ míní Kuthan. Nejen kvůli tomu, že dráha má vést kolem jeho apartmánu. Obrazně dává na misku vah: na jedné straně je největší vodní plocha v republice a téměř nedotčená šumavská příroda vyhledávaná turisty a sportovci, na druhé straně ztrátová mnohamiliardová dopravní stavba procházející chráněnou krajinou, včetně půlkilometrového mostu. Kraj nebere v potaz jiné možnosti, mimo jiné posilující vodní dopravu. Starostka Černé tedy připomíná, co zjistil jihočeský koordinátor dopravy, na kraj navázaná společnost Jikord: „Trendem je redukce dopravního výkonu na regionální železnici. Od roku 2006 se snížil o 11,7 procenta. Tržby pokrývají jen sedmnáct procent nákladů dopravců.“ Kdo bude provozovat ztrátovou šumavskou dráhu? Prý předčasná otázka, na kterou hejtman neodpovídá s tím, že vše je ve fázi územní rezervy.
Demolice a vyvlastňování
„Kauza je uměle vyvolaná. Největší povyk je od jistého podnikatele, který si chce rozšířit kemp a půjčovnu loděk,“ bagatelizuje Zimola vzpouru kvůli ŠED. Rozbouřenou hladinu veřejného mínění v Černé tím rozhodně nezklidní. Lidé se obávají, že rušivá dopravní stavba a současná uzávěra sníží cenu nemovitostí, mluví se o demolicích a vyvlastňování. Úředníci z kraje jejich obavy přikrmují. „Negativem především pro vlastníky pozemků v rekreačně lukrativních územích je nutnost záboru části pozemků pro výstavbu ŠED,“ citoval Deník Danielu Řežábkovou z krajského oddělení územního plánování. Co by mělo vlaku ustoupit? „Je tam jediný problém se starší ubytovnou,“ vychází ze svých zpráv hejtman. V Černé ale mají jiné informace. „Studie, kterou pro kraj zpracovala soukromá firma, navrhuje demolice. Přitom do objektů, kterých se to týká, bylo za poslední tři roky investováno zhruba 180 milionů korun. V pokročilé fázi jsou akce za tři sta milionů korun,“ upozorňuje starostka Pekárková. Se stavbou dráhy nesouhlasí také městys Frymburk. „Chceme pouze trasu paralelní s komunikací II. třídy. Nesouhlasíme se stavbou mostu přes zátoku u Frymburka vedoucí odnikud nikam v nákladech zhruba jedné miliardy korun. Trasa je v hrubém rozporu s platným územním plánem pro tuto oblast,“ napsal starosta Oto Řezáč krajskému úřadu na konci ledna.
Vlakem na lyže
Zastáncem ŠED je Lipno nad Vltavou, které se plně otevřelo masové turistice. Má přemíru ubytovacích kapacit využívaných krátkodobě v letní sezoně. Majitelům lipenských hotelů a apartmánů by se líbilo, aby vlak vozil hosty k lanovce Hraničník. Jihočeský kraj ji chce postavit v chráněném území šumavského národního parku, aby dopravil lyžaře do rakouského střediska Hochficht. Někteří lidé z jiných obcí vidí v nadšení Lipenských pro ŠED zájem na tom, aby stavební uzávěra trvala co nejdéle a zhatila investice do rozšiřování a zkvalitňování turistického zázemí v ostatních lokalitách. Lipnu by mohly odlákat klientelu.
Dění kolem šumavské dráhy doprovázejí různé dohady a nečitelný plán kraje je nerozptyluje. Příklady? Blokování území znehodnotí ceny nemovitostí, aby je pak někdo nakoupil pod cenou. Na vlak za miliardy od unie a státu má políčeno soukromý provozovatel, kterému kraj dokončenou investici přepustí. Nebo se záměr oživil jen proto, aby spřízněná projekční kancelář dostala zajímavou zakázku.
„Většina podnikatelů kolem Lipna by železnici uvítala,“ myslí si bývalý starosta Písku a současný vedoucí krajského úřadu Luboš Průša (Jihočeši 2012). Na ŠED nemá jednoznačný názor a zdůrazňuje, že rozhodně není na pořadu dne. „Asi je chyba, že se záměr dostal do zásad územního rozvoje. Pokud se nezpřesní, aby byl reálný, je zbytečné vymezený koridor chránit,“ říká. Odpůrci dráhy teď mohou doufat, že v předvolebním boji se budou přetřásat ještě výbušnější věci, aby došlo na Průšova slova: „Pokud téma ŠED někdo v krajských volbách nezvedne, je předurčeno k tomu, aby usnulo. A rezerva byla zrušena.“
Atrakce za všechny peníze
Co říkají plány o Šumavské elektrické dráze
- Bude dlouhá 29,4 kilometru.
- Kilometr přijde na 340 milionů korun, pokud investice dosáhne deseti miliard korun, jak kraj počítá v programu svého rozvoje a financování strategických cílů.
- Při investičních nákladech necelé čtyři miliardy korun, s nimiž kraj nyní operuje, vyjde kilometr železnice na 136 milionů korun.
- V sezoně vlak denně přepraví v průměru 5148 osob, mimo sezonu 2400.
- Vlak má během sezony jezdit každou půlhodinu, mimo sezonu po hodině.
- Prokazatelnou provozní ztrátu mají dorovnávat dotace.
Čemu se říká úspora času Průměrná doba jízdy v minutách
Trať*Autobus*Železnice
Lipno–Frymburk*17*15
Frymburk–Černá v Pošumaví*19*29,5
Lipno–Černá v Pošumaví*33,5*44,5
Pramen: Studie prodloužení regionální dráhy Rybník–Lipno do Černé v Pošumaví