* Nedávno jsem četl studii NPD group, která tvrdila, že nosit tenisky je status symbol. Dá se s tím souhlasit?
Ano, hodně mladých to tak má. Je to zřejmě kombinace toho, že tenisky jsou pořád dostupnější než rolexky a mnohem lépe díky nim vyjádříte vlastní osobnost.
* Z čeho ten fenomén pramení?
Důvody jsou v zásadě dva. Jeden je praktický. Je to tím, že tenisky jsou zdaleka nejpohodlnější boty na trhu. Člověk si je nasadí a může si užívat pocit absolutního pohodlí. Druhý aspekt je sociální. Lidé začali tenisky vídat na svých idolech. Už na konci 80. let rapovala kapela Run-D. M. C. o svých adidaskách, což spoustu lidí inspirovalo. A tento trend přetrval až dodnes.
* Pamatuješ si svoje první tenisky?
Jako první jsem si koupil model Nike Paul Rodriguez 3. Byla to bota, kterou jsem kdysi viděl ve skateovém videu a okamžitě mě zaujala. Pak se náhodou dostala do jednoho obchodu na Slovensku, ale než jsem si je stačil koupit, prodali mou velikost. Nakonec jsem je sehnal asi za třetinu ceny v americkém outletu. Dodnes si pamatuji ten pocit blaha, když jsem si je pořídil.
* Jak se od té doby tvá sbírka rozrostla?
Mám speciální místnost, spousta tenisek mi doma rotuje a zbavuji se bot, pro které už nemám takové využití. Ale i tak by se dalo říct, že mám zhruba 400 párů tenisek.
* Lze si vydělávat v Česku jako reseller, tedy tím, že kupuješ a prodáváš tenisky?
Znám pár lidí, kteří se tím živí, dělají to ovšem ve velkém a zaměřují se hlavně na globální trh. Troufnu si říct, že jenom v Česku by to šlo dělat obtížně.
* Je pravda, že z obyčejných modelů platí v Česku zejména obliba značek Converse, Vans a standardních modelů adidas a Nike?
Nedá se to přesně rozsoudit. Ve Footshopu se soustředíme v komunikaci na trochu jiné zákazníky, kteří už vědí přesně, po čem jdou. Prodáváme hlavně limitované edice, raritní kousky, za které si lidi dokážou připlatit.
* Začali jste před časem spolupracovat se speciální divizí adidasu Consortium, která se na speciální modely soustředí. Jak k tomu český obchod přijde?
Získat adidas Consortium nám trvalo dva roky. Zkoušeli jsme nejprve lokálnímu vedení adidasu vysvětlovat, co to vlastně Consortium je. Nakonec jsme museli přímo do Německa, kde divize sídlí. To, že pořádáme eventy a mnoho dalších aktivit, pro nás hrálo roli. Klíčové bylo, že Footshop považovali za obchod s největší byznysovou ambicí.
* Co musíš absolvovat, když chceš jako člověk z byznysu získat raritní tenisku?
Je to pro mě o něco jednodušší, jelikož mám spoustu známostí, ale opravdu nerad ty kontakty zneužívám. Když po něčem prahnu, chovám se jako normální zákazník. Před nedávnem vydával adidas speciální model ZX 10 000 ve spolupráci s berlínským obchodem Overkill, s jehož majitelem se znám a měl jsem možnost si o ně klidně napsat. Nicméně raději jsem ráno nasedl do auta a vyrazil ráno rovnou do Berlína vystát si na ně frontu. Když mě majitel obchodu viděl, nakonec mi stejně s úsměvem tenisky věnoval.
* Máš nějakou nejoblíbenější tenisku?
Záleží na náladě a třeba i na počasí. Ale pokud bys chtěl slyšet jeden model, který bych měl nosit celý život, byly by to adidas Ultra Boost, původně běžecké boty, které proslavil Kanye West. Reálně ale častěji nosím modely italské značky Diadora.
* Právě Kanye West nastoluje trendy nejenom v oblasti tenisek. Dá se na základě jeho oblékání vytipovat budoucí trend?
Je to jeden z mých úkolů, o který se snažím. Ale často nás překvapí a musíme reagovat ze dne na den. Zrovna Kanye si na basketbal obul tenisky finské značky Karhu. Hned druhý den poté naběhli do Footshopu zákazníci, kteří nám všech dvacet párů této značky vykoupili. Je to ukázka toho, že Kanye West je jedním z hlasů naší generace. Není divu, že pro adidas pracuje jako kreativní ředitel.
* Jedním z trendů jsou i takzvané ugly boots, tenisky se zvláštní estetikou devadesátých let. Odkud to pramení?
Souvisí to s cykly módního byznysu. Trendy se cyklicky vracejí a trvá to zhruba sedm let. Velký boom okolo ugly boots byl okolo milénia a teď se to vrátilo. Nastupující trendy se dají vystopovat u influencerů a trendsetterů. Taky je dobré sledovat velké Fashion weeky v Tokiu či Paříži, kde se všichni snaží zaujmout neotřelým modelem. Zhruba před rokem se objevil ještě jiný trend, turistické boty třeba od firmy Salomon. Ty se u nás v Čechách odpradávna nosí běžně i ve městech. Přál jsem si, aby tento trend ustrnul. Nestalo se a já jsem mu nakonec přišel celkem na chuť.
* Většina značek vzájemně spolupracuje. Jak to vnímáš?
Existuje několik forem různých spoluprací. Brandy často spolupracují s obchody, v rámci kooperace pracují s jejich příběhy. Pak existují spolupráce s umělci a osobnostmi. V neposlední řadě se objevuje i spolupráce s různými popkulturními jevy. Například Vans takto udělal kolekci v duchu Harryho Pottera nebo postaviček od Disneyho. Firma si kupuje licenci na miliony produktů, a je to poměrně dobrý byznys. Takové modely jsou spíše určené fanouškům Harryho Pottera než přímo sběratelům tenisek.
* V popkultuře je proslulý model Nike Mag se samozavazujícími tkaničkami, který proslavil Marty z Návratu do budoucnosti. Má je někdo v Česku?
Vlastní je rapper Rytmus, ale Nike Mag považuji za vyloženě sběratelský kousek, jehož cena se pohybuje ve stovkách tisíc za pár. To už je skutečně hodně peněz.
* Kolik jsi tedy ty investoval do nejdražšího páru?
Mé boty by neměly stát tolik peněz a měly by mít spíše sentimentální hodnotu než finanční. Zajímají mě spíše konkrétní příběhy vzniku jednotlivých modelů. Dvakrát jsem si koupil tenisky zhruba za deset tisíc korun, což je pro mě maximum.
* Ve Footshopu jste si vyzkoušeli návrh vlastního modelu. Jak vznikal?
Byl to jeden z mých projektů. Podílel jsem se na něm od černobílých skečů, komunikace s výrobcem, firmou Kangaroos. Německá firma byla hlavně zaujatá tím, že jsme na botu přidali speciální linii, která symbolizuje pražské střechy, jeden ze symbolů metropole.
* Jaký trend můžeme v teniskách čekat v následujících měsících?
Pořád jsou v kurzu trekové a trailové boty, které se objevují na módních přehlídkách. Možná ještě důležitější bude pro výrobce důraz na technologie budoucnosti, které mají zákazníkům přinést co největší pohodlí. Ač se to na první pohled nezdá, těch opravdu pohodlných tenisek zase tolik není. Nejpohodlnější boty dělá kupodivu italská Diadora, pak je tu technologie boost od Adidas a skvělá je Hovr od Under Armour, byť jsou určeny spíše pro sport a komunita sběratelů tenisek je zase tolik neoceňuje. ¶
O autorovi| Vladan Vaněk @kendrick_vladan