PRAHA (tpk) – Autosalony jsou jedinečnou příležitostí ukázat, jak která automobilka pokročila v oblasti designu, nakolik moderní jsou její pohonné jednotky a co by se od ní dalo čekat v blízké budoucnosti. V Pekingu, kde přehlídka nejnovějších modelů a trendů začala minulou středu a trvá do 16. června, jde však o víc. Na čínském trhu coby jednom z nejrychleji rostoucích se v současné době rozhoduje o tom, jaké světoví výrobci ukořistí podíly v počtu prodaných vozů. A kdo chce v Číně prodávat, musí tam také vyrábět. Proto se minulý týden automobilky předháněly ve sdílnosti, kolik do tamních závodů hodlají investovat.
Volkswagen, General Motors a Toyota předpokládají, že v následujících letech díky nim přiteče do země třináct miliard dolarů. Jenom největší světový výrobce, koncern General Motors, utratí tři miliardy, aby do roku 2007 zdvojnásobil počet vyrobených automobilů v Číně na 1,3 milionu.
Poněkud mimo hlavní pozornost stál dosud Ford Motor, který se do země příliš nehrnul. V minulém týdnu však i tento výrobce potvrdil, že letos ztrojnásobí výrobu v Číně na 65 tisíc vozů. Opatrnost Fordu je založena na pesimistických prognózách, podle nichž by se mohl růst tamního trhu zpomalit na deset procent, poté co se v roce 2003 zdvojnásobil. „Rádi bychom postupovali rychleji, ale naším hlavním cílem je stavět na pevných základech,“ uvedl před autosalonem výkonný viceprezident Fordu Asia Mark Schulz.
Prodejní výsledky Fordu v Číně jsou s největšími konkurenty neporovnatelné. S méně než jedním procentem trhu může k tamnímu lídru Volkswagenu (který má na prodejích asi třetinový podíl) a General Motors (19 procent) jenom vzhlížet. Zaostává dokonce i za jednou ze součástí svého koncernu - Mazdou. Ta letos o více než třetinu zvýší prodej v zemi na 110 tisíc vozů. Do roku 2010 by se japonská automobilka ráda dostala na 300 tisíc prodaných vozů. K tomu by jí mělo pomoci i zavedení vlastní výroby v podobě joint-venture s nějakou čínskou společností, jak je pro vstup zahraničních výrobců do země typické.
Do roku 2010 chce výrazně v Číně bodovat i Toyota. Japonská automobilka by chtěla v té době prodávat na tamním trhu asi 400 tisíc automobilů ročně. Letos se jí nejspíš podaří překonat hranici 150 tisíc. V příštím roce jí však již vypomohou prodeje luxusní značky Lexus, kterou v zemi začne nabízet koncem letošního roku.
Volkswagen již v zemi pevné základy vybudoval a nyní si dělá zálusk na okolní trhy. Tento týden začne s výstavbou nové továrny za 240 milionů dolarů v Šanghaji, která bude produkovat vozy na export. Dokončena by měla být za dva až tři roky s počáteční kapacitou 150 tisíc vozů ročně.